Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 946 ggr
[hamster kompis]
2016-02-07 18:14

Barnbidraget

Hur många här får sitt barnbidrag? Ska kke börja få mitt. Det är ju meningen att de ska gå till barnen så jag tycker man borde få det om man kan hantera pengarna o kunna dela upp de på viktiga saker. Tex kläder och mobil. Finns det plus och minus över att få barnbidraget? Isf vilka?

Annons:
Fridaaaa
2016-02-07 18:18
#1

Barnbidraget är ju för kläder, mat och andra behov.
Och dina föräldrar köper väl allt sån till dig? Så pengarna går ju till dig egentligen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[hamster kompis]
2016-02-07 18:19
#2

Ne det känns inte som det. Köper nästan aldrig kläder och betalar min ipad själv

Aleya
2016-02-07 18:20
#3

Jag ser det som så att ja det ska gå till barnet, men dina föräldrar ska försörja dig så jag ser inget fel att dom får det. Om får du det så ska du börja betala din egna mat och kläder och allt annat du behöver, det är min åsikt.
Jag hade en kompis som fick hela då hon fyllde 16. men då köpte hon det hon behövde själv. Jag fick väl 600 kr per månad. Och det dög gott.

Jag ser egentligen inte vad det gör för nytta att en som bor hemma ska får hela bidraget, men det kanske är bra för att lära sig hantera pengar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[hamster kompis]
2016-02-07 18:21
#4

Ja precis och man får välja själv vad saker ska gå till

Fridaaaa
2016-02-07 18:22
#5

#2 Nej känns kanske inte som det men det gör det, genom olika saker de köper. 
Pengarna är ju inte till egentligen för att barnet ska spendera dem så sätt utan till föräldrarna som stöd till försöjning av barnet eller hur man ska förklara det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
2016-02-07 18:22
#6

Jag fick aldrig mitt barnbidrag. Jag ansåg att bidraget var till min mamma, eftersom hon betalade mitt uppehälle samt majoriteten av maten jag åt. Nu har jag fyllt arton så jag får studiebidraget direkt.


//Jessie

Annons:
[hamster kompis]
2016-02-07 18:23
#7

Å vad köper de förutom mat å hyra?

[hamster kompis]
2016-02-07 18:25
#8

Maten är väl inte så dyr? Kan inte äta frukost, lunch i skolan, så de e ba middag och den melissen jag inte köper själv? Köper även godis osv själv

[hamster kompis]
2016-02-07 18:26
#9

Får 200kr i månaden och 150kr går till ipaden

Aleya
2016-02-07 18:27
#10

#4 nu läste du otroligt fel. Hon köpte sina kläder, mat osv själv och även jobbade vid sidan av. Vilket är en stor skillnad till vad du skriver om.
Jag tror då inte att du verkar mogen nog att ha hand om så mycket pengar med dina resonemang. Tyvärr.

Men det måste ju dina föräldrar avgöra. Men när du bli vuxen kanske du inser hur mycket pengar det faktiskt går åt till att hålla ett hushåll flytande.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
2016-02-07 18:31
#11

#8 Finns mycket runtom som kostar. Vilket man oftast inte förstår förrän man själv behöver betala. 1050 kr räcker inte långt på en månad. Och får du då 200 kr av dem, så är det ju 750 kr kvar bara.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
2016-02-07 18:33
#12

Enligt konsumentverket ligger matkostnaden för en tjej på runt 1400 kr/månaden om man äter lunch utanför hemmet. http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Matkostnader/
Sen hyra, internet, försäkringar och liknande. Du får väl fråga dina föräldrar om du vill veta hur mycket det kostar med exempelvis mat?

Jag skaffade jobb istället när jag kände att jag hade för lite pengar att röra mig med. Det ger ännu fler fördelar än att bara få bidraget. Man lär sig ett jobb, har något att skriva på CVt och man lär sig hantera pengar. För enligt mig är barnbidraget som sagt främst till föräldrarna.
Sen beror det ju på föräldrarnas ekonomi. Vi har aldrig haft massa pengar, så för mig vore det otänkbart att få hela barnbidraget när jag var yngre. Det hade bara känts fel. Jag bad om pengar när jag behövde dom, och då förklarade jag vad jag behövde pengar till så fick min mamma avgöra om det var något vettigt eller inte. Sen skaffade jag jobb som sagt (delade ut reklam).


//Jessie

Aleya
2016-02-07 18:33
#13

#8 inte så dyr? Om jag säger att kanske 4 matvaror går på kanske 100, och då har du ändå försökt komma undan billigt.(om man nu inte försöker handla på willys exempelvis, men nu tar jag vanlig matvaruaffär)
Sen om du ska ha hygiensaker så kostar det ytterligare, så räkna med minst att det tillfället som jag just beskrev hamnar nog på närmare 200.
Så snälla, vakna upp lite och inse att det är inte så billigt. Och barn är inte billiga i drift alls.

Kläder, ja men räkna med att det kanske beroende på vart du handlar går på en 200 där med. och ska du ha en ny jacka eller nya skor så kostar det väl kanske kring en 700 - 800, kanske mer t o m.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Lia
2016-02-07 18:35
#14

Självklart ska barnbidraget gå oavkortat till barnet! För att hjälpa till att betala för tex husrum, räkningar, mat och annat vuxengöra dina föräldrar betalar för. Inte för att bidraget räcker till allt det, men det hjälper lite i alla fall.

Em_
2016-02-07 18:39
#15

Det är bra att vänja sig vid att ha koll på pengarna. Jag blev mer motiverad att ha ta reda på saker. T.ex. hur avbetalning funkar, jämföra olika abonnemang, autogiro är och så vidare. Det negativa blir väl just att man måste ha koll och ta sitt ansvar. Schampoflaskorna sluta t.ex. att magiskt dyka upp i duschen när jag fick mitt :P 

Sen kan ingen leva på ett barnbidrag. Ska man t.ex. stå för sin egen mat blir det inte många kronor över till busskort. Man får diskutera med föräldrarna vad som är rimligt utifrån familjens ekonomi. Kanske behöver föräldrarna en femhundring av bidraget för att få det att gå ihop. Eller så tycker man att barnbidraget är en lagom fickpeng.


oh-la
2016-02-07 18:43
#16

Barnbidraget är inte till för barnen, utan för att hjälpa föräldrarna. Tanken från början var att hjälpa föräldrar som har det lite svårt, men istället för att utsätta vissa barn vars föräldrar behövde bidragen för att vara "bidragsbarn" får alla föräldrar bidrag. Ett barn kostar i genomsnitt en miljon kronor från de föds tills dom fyller 18. Barn kostar i mat, kläder, hygienartiklar, nöjen, aktiviteter. Räknar man på att ett barn i genomsnitt kostar en miljon från det att dom föds, tills dom fyller 18 (tänk då på att det är ett genomsnitt. vissa kostar mindre, andra mycket mycket mer) innebär det att det genomsnittliga barnet kostar runt 4600 kr i månaden. Barnbidraget är alltså bara en liten del av vad du kostar…

[hamster kompis]
2016-02-07 18:52
#17

Nu pratar vi hos mamma. Det är oftast min pappa som betalar kläder, skor, hygien saker ba så ni vet. Men köper nästan aldrig kläder eller skor

[hamster kompis]
2016-02-07 18:54
#18

Och frågorna var. Vilka här som fick/får barnbidrag och om vilka plus och minus det finns om att få det. Inte om jag är tillräckligt "mogen" att få mitt. Vilket ni inte heööer kan svara på pga att ni inte bor hos mig och inte har koll på hur mycket jag äter, vad min mobil kostar, om jag har hygien grejjer eller försäkringar. Så håll er till frågorna ist

Fridaaaa
2016-02-07 18:56
#19

#18 Anledningen till att vi tar upp det, är för att du inte verkar ha enhum om vad saker och ting kostar. Vet själv som yngre men man får upp ögonen sen om hur det verkligen kostar osv

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
2016-02-07 18:57
#20

#17 kan du vara vänlig och skriva vem du svarar på?

Otroligt förvirrande. Men fortfarande så är ett bidrag till för att kunna hjälpa någon med pengar till något, dom i detta fall barn. Och som oh-la skrev så bra så är pengarna till dina föräldrar, och dom ska gå till att hjälpa att föda dig med mat och kläder. Så därför ser jag ingen vits i att du ska ha hela. Sen klagade du på att du får betala på din padda, men du har uppenbarligen ett djur med, och det betalar du väl inte för?

För djur kostar också, så tycker dina argument faller hårt för att du ska ha hela bidraget. Och ska du ha det så ska du betala ALLT, inte att pappa betalar och inte mamma, utan du.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Carrosh
2016-02-07 18:59
#21

#8 Även om du bara äter middag hemma så äter du väl både lunch och middag under helgerna? Mellan 30-50 kronor per måltid kan man räkna per person. Det är mellan 900-1500 kr för bara middag på en person i månaden. 

Utöver det får du räkna med att boende, el och/eller vatten, försäkringar, mobil, internet, busskort, hygienartiklar (duschkräm, schampoo, tandkräm osv.) också ska betalas. Även kläder, toapapper, köks- och husgeråd, sängkläder, tvättmedel osv. Det ÄR mycket pengar som går varje månad för att hålla ett hushåll rullande, och det är inte bara maten som kostar.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[hamster kompis]
2016-02-07 18:59
#22

#10 och hur vet du vad jag skrev till? Jag hjälper också till hemma och sparar pengar till vissa saker jag köper själv som tex förra året spara jag till en studsmatta för 2000kr så ja. Det är omöjligt för mig att hinna jobba om jag även har plugget att tänka på

[hamster kompis]
2016-02-07 19:01
#23

#20 jag har inget husdjur? Hur kan du ta det som en självklarhet?

[hamster kompis]
2016-02-07 19:02
#24

#20 sluta vara så hård jag skrev ju att jag betalar allt och att jag kan välja hur mycket på var sak?!

Fridaaaa
2016-02-07 19:02
#25

#23 Du har en hamster, står på din profil.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[hamster kompis]
2016-02-07 19:04
#26

#21 några av de grejjerna betalar jag redan och går ist för buss/bil Som sagt. Ni vet inte vad jag kostar och kan inte ta för givet att jag har djur och busskort tex

[hamster kompis]
2016-02-07 19:08
#27

#25. Den dog för 1 år sedan….

Annons:
Fridaaaa
2016-02-07 19:09
#28

#27 Varför står det kvar på sidan då?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carrosh
2016-02-07 19:10
#29

#26 Det vi alla säger är att vi vet vad det brukar kosta, det betyder inte att det är precis likadant för alla. Således betyder inte det att det är precis så för dig. Men det är ungefärligt vad man brukar lägga och vad både socialstyrelsen och livsmedelsverket säger är skäligt (gällande maten då).

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[hamster kompis]
2016-02-07 19:12
#30

Eftersom ingen svarar på mina frågor eller förstår vad jag menar. Och bara pratar om jag ska ha barnbidraget eller ej som ingen här kan svara på pga ni vet inte något om mig eller vad jag kostar/betalar själv eller mina föräldrars ekonomi. Kan något låsa tråden för jag tycker det är ett bråkigt klimat här och bara prat om hur omogen jag är. Tack i förhand till den som låser tråden💕

Aleya
2016-02-07 19:29
#31

#24 det står att du har ett djur på din profil så ja jag antog att den då levde fortfarande. Hård? Ne jag försöker få dig att fatta vad som kostar och att du egentligen inte har rätt till barnbidraget alls, utan det är dina föräldrar som får bestämma det. Sen verkar det vara som att du inte förstår det flera försöker förklara, men du kan inte heller ge nog med information om situationen heller. Så då får du det svaret folk kan basera på fakta du ger. Om det sen inte är det du vill som svar är något du måste avgöra själv.

Och sen sa jag aldrig att du skulle skaffa jobb, jag sa vad min kompis gjorde och inte vad du skulle göra. Sen jobbade hon på helgerna och sällan på vardagar, om det inte var lov.

Så börja läs det man skriver istället för att göra antaganden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[hamster kompis]
2016-02-07 19:38
#32

#31 skärp dig?! Jag har inte ens frågot om något ni "försöker svara på den informationen jag ger" saken. Det är väl ändå du som ska börja läsa inlägget jag skrev först så ser du vad jag fråga efter?! Pinsamt #28 för jag vet inte hur man ändrar och hade glömt bort det för jag var för ledsen för att försöka ändra då

[hamster kompis]
2016-02-07 19:45
#33

Aleya jag tycker du antingen ska lämna tråden eller sluta vara så kaxig och slriva saker till mig som jag inte ens bett om och sedan skriva att jag ska börja läsa när du själv inte gjort det för du har inte svarat på mina frågor Snälla kan någon låsa tråden det är väldigt "bråkfärdigt" här i tråden mellan mig och de andra

Fridaaaa
2016-02-07 19:48
#34

#32 Då kan du ju inte säga till folk det med djuren, eftersom det står så på din sida. Det kan ju inte vi veta.
Och folk försöker bara hjälpa dig. Du själv som är hård mot folk som vill hjälpa dig tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Aleya
2016-02-07 19:49
#35

#32 Och jag har svarat vad jag tycker, att du sen började tro att jag skrev något helt annat än vad jag skrev det får stå för dig. Jag har svarat vad jag fick, jag har svarat att det fanns folk i min närhet folk som fick hela och vad dom gjorde med det.
Vad mer vill du ha svar på?

Och jag ser andra som har svarat på liknande sätt. Och att folk sen har försökt att klart och tydligt förklarat för dig när du inte verkar förstå att saker kostar när du inte tror det och tycker att du fortfarande har rätt till ett helt bidrag är något du får räkna med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[hamster kompis]
2016-02-07 19:50
#36

#34 …….. Har inget mer å säga för ni ser det inte ur mitt perspektiv Kan någon låsa tråden? För ingen mår bra av den för de e väldigt bråkigt här som jag skrivit innan

Djungelvrål.
2016-02-08 16:25
#37

Tycker det är lite onödigt att gå på trådskaparen om denne är mogen nog eller inte. Man kan inte döma någon utifrån några korta inlägg.

Men barnbidraget går till föräldrarna som ett stöd. Sen är det upp till dig och dina föräldrar att bestämma vad du ska köpa själv om du får det.
Jag fick halva mitt barnbidrag när jag var 14 eller 15 år, då blev det att jag fick stå för alla fikor, alla impulsköp, alla klädesplagg jag ville ha (däremot fick jag jacka 1-2 gånger om året, skor när det behövdes och underkläder när mina föräldrar tyckte att det behövdes, samt jeans. Då jag köper det vartannat år, om inte ännu mer sällan) och även allt jag ville hitta på utan familjen, i form av bio och liknande. Dom sponsrade ofta med fickpengar om jag skulle iväg med kompisar till ställen och liknande.

Så sätt dig ner med dina föräldrar och diskutera det, kom fram till en bra deal och kör på det!
Ett tips är också att spara allt varje månad som blir över, för då har du pengar om det skulle bli en kris någon gång och du inte vill fråga dina föräldrar om pengar. :)

Fridaaaa
2016-02-08 16:28
#38

#37 TS är inte kvar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: