Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1912 ggr
Carpathia
2016-02-07 21:45

Illaluktande kompis

Hejsan! Jag går nog rakt på sak.

I skolan är vi ett litet gäng, vi är sju-åtta stycken från min klass som alltid hänger på rasterna. En av tjejerna i denna grupp luktar rena rama soptippen. I omklädningsrummet på idrotten märks det mest. Hon sköter inte sin hygien och kan ha samma underkläder flera dagar i sträck. Det värsta är att hon är en den klängiga typen, de som ska upp med händerna i ens ansikte. Det är inte så värst kul. Hennes mamma verkar inte heller vara särskilt engagerad i vad hennes dotter gör. Jag har försökt låtsas som inget nu under höstterminen, men de andra i klassen känner det också och frågar oss hur vi ''orkar'' umgås med henne. 

Fast jag är samtidigt orolig för henne, vi ska börja högstadiet i höst och hon ska flytta sex mil ifrån den nuvarande orten, byta skola osv. Om hon hade stannat kvar hade jag iallafall kunnat se till att hon inte blev retad av elever från de skolor som vi ska slås ihop med, men jag är orolig för hur det ska gå för henne där. Jag kan inte göra mycket på sex mils avstånd. Kanske möjligtvis hålla kontakten så att hon har någon att skriva med. Dessutom bad jag min lärare att ta upp i klassen att det är viktigt att man sköter sin hygien när man kommer upp i denna åldern, det blev bra i någon dag då hon iallafall doftade någon sorts vanilj-tvål men nu har det blivit värre igen. 

Jag vet inte om jag vill säga till henne då hon är väldigt känslig och inte haft den bästa uppväxten heller, med bland annat död pappa. Men jag tänkte att jag behöver hjälpa henne eftersom hon inte själv verkar förstå att hon luktar. Hur tycker ni jag ska göra, överlåta till nuvarande mentorn eller säga någon snäll men ändå påpekande kommentar själv? Hon luktar så illa att ingen faktiskt vill umgås med henne.

Annons:
FerretCrow
2016-02-07 21:50
#1

jag tror att om du framför det till henne på rätt sätt och förklara för henne att du tar upp det med henne för att du baar är rädd om henne är det nog ingen fara. ärligheten varar längst och glöm aldrig det

Sindri
2016-02-07 22:52
#2

Jag tycker inte du skall behöva ta ett sådant ansvar. Det är en väldigt svår sak att prata om, och jag förstår att du inte vill såra henne, det är väldigt fint av dig.

Jag tycker du skall prata med hennes mentor, du visar ju bara att du bryr dig. Och mentorn borde i sin tur tala med hennes mamma, hon har faktiskt det största ansvaret.
Om det är så att ni andra i ert lilla gäng pratar om det också, kan ni kanske komma överens om att prata om t ex tvålar, dofter och annat när hon är med. Om hur ofta ni själva vill duscha byta underkläder etc.

På det sättet kan hon få sig en tankeställare, men det kommer nog vara svårt för henne när hon inte har stöd hemifrån.

[Älskamig]
2016-02-08 07:31
#3

Var helt ärlig mot henne eller kör på stilen "vill du prova min parfym?" .. Det brukar nästintill alltid funka. 😊

[kanskemenbarakanske]
2016-02-08 08:35
#4

Jag fick en dag höra av min syrra att jag stinker svett och behöver börja använda deo när jag var mindre och kom in i puberteten. Så började jag använda deo osv.

Sen är jag en sån person som vill veta helt ärligt om jag stinker eller om andedräkten luktar. Så gör jag det eller om mina kompisar gör det säger vi till varandra. Låter lite konstigt kanske men det anser jag är snällare än att va tyst. Nu är det inte så att vi i kompisgänget behöver säga till varandra om det eftersom alla sköter hygeinen :p Men såklart man luktar vissa gånger utan att känna det själv.

Ni kan ju börja lite diskret å prata om deo och parfym. Ex "igår köpte jag en sån god parfym som jag älskar. Man luktar så himla gott av den" eller nått sånt så skapar ni ett samtalsämne som kommer ge din kompis en tankeställare. Kanske köpa henne en deo,parfym och tvål som födelsedagspresent :) Kan ju faktiskt va så att hon inte har råd. 

Kom dock ihåg att inte dra upp det så hon känner sig utpekad. Hon kanske kommer förstå att ni pratar om henne så gör allt naturligt och prata inte om det för mycket/för länge. Fråga henne heller inte om hon använder någon deo eller liknande. Eftersom hon då säkerligen kommer svara nej och ni andra kommer stå å blänga på henne och inte veta vad ni ska säga efter det :)

Urhasten
2016-02-08 10:50
#5

Sådana saker som är "intima" eller gäller ens hygien kan verka känslig, men egentligen tror jag att den som blir sårad är ganska tacksam ändå. Det beror på hur stabil personen i fråga är. När jag kom in i puberteten fick jag höra att jag luktade svett och fick tips om deo, etc. Jag minns det än idag hur fräckt jag tyckte det var, haha, men samtidigt är jag ju bara tacksam. Jag förstår ju varför, om jag säger så. Svett är en väldigt frän lukt.

Jag tycker du kan vara uppriktig, men du kan också fråga hur personen egentligen mår. Att skita eller missköta sin hygien kan vara ett tecken på mental ohälsa. Vissa personer som inte prioriterar sig själv har oftast mycket i tankarna och mår mer eller mindre dåligt.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Djungelvrål.
2016-02-08 16:28
#6

Nu vet jag inte bakgrunden till detta och vet inte heller om du vet det. Men har hon möjligheten att byta underkläder varje dag ocg duscha så ofta hon vill? 

Det är tyvärr inte alla som har det. 

Skulle säga som en annan i tråden, prata med er mentor och be denne prata med hennes mamma. Och kanske kan ni  gänget gå ihop och ge henne en avskedsgåva i form av en parfym eller liknande. Tänk då bara på att veta om hon är allergisk innan! :)

Annons:
Hoseok
2016-02-08 16:49
#7

När en kille i våran klass stank så mycket svett att man inte kunde vara i samma rum som honom så beslöt jag och min kompis mig för att gå till en lärare och prata om det, så pratade de med honom. Det viktiga är ju att man litar på läraren om man nu verkligen inte vill att personen ska få reda på det.

En annan hade säkert tyckt att det är "fegt" att inte säga det direkt till personen, men det tycker jag är ganska löjligt för alla kan ju faktiskt inte säga sådana saker rätt till någon, och i vissa fall Borde de inte. Det är svårt. Jag kan bara utgå ifrån att jag tror jag skulle ta det bättre om en lärare sa det till mig än om min kompis sa det, men det är bara jag. Tror många tänker olika.

Carpathia
2016-02-08 17:37
#8

Jo, tack för svaren! Jag tror inte riktigt att hon inte har råd, det är inte där skon klämmer. Fast jag kom att tänka på något annat, skulle det kunna vara så att det är kläderna som luktar dvs att hon faktiskt sköter sin hygien men allt sumpas på nytt på grund av kläderna?

Elsaharr
2016-02-08 18:01
#9

Jag skulle ha pratat med en lärare!

Zingo ;D

Honestyisdead
2016-02-09 02:07
#10

Det kan ju vara bara själva kläderna som luktar. Men en lärare borde bli inblandad om flickan går med samma underkläder flera dagar. Då står det inte rätt till hemma är min erfarenhet. 

Tror det är bäst att prata med er lärare just eftersom det är så känsligt. 

Det är fint att du bryr dig! ❤️

Gaara
2016-02-11 17:51
#11

#10 Vill inflika att inget behöver vara fel hemma pga det. Jag gick med samma underkläder i flera dagar när jag var i deras ålder och det var inget fel hemma för det. Det var bara ingen som hade talat om för mig att man skulle byta dem oftare och det var inget jag heller tänkte på då på den tiden.

Honestyisdead
2016-02-11 18:20
#12

#11 Det är ju föräldrarnas uppgift att tala om. Så inte barnet går runt och luktar.

Gaara
2016-02-11 22:50
#13

#12 Jag har inte sagt att det inte är det. Bara att det inte betyder att något inte står rätt till hemma.

Annons:
[134643]
2016-02-12 10:21
#14

#12 Jag kunde också gå med samma underkläder flera dagar i rad, trots att jag visste att man inte skulle det. Jag var för lat typ och trodde inte att det märktes. Mina föräldrar hade sagt till mig.

Carpathia
2016-02-12 15:38
#15

Jag och mina vänner sa till mentorn en ytterligare en gång idag. Denna tjejen fick sedan gå och prata med mentorn medan vi andra väntade i kapprummet eftersom vi ändå skulle in i klassrummet. Vi satt och pratade lite allmänt och körde korta lekar innan hon kom tillbaka, gråtande. Jag hade riktiga skuldkänslor resten av dagen men innerst inne tror jag att jag gjorde rätt. Eller?

Sindri
2016-02-12 15:51
#16

Jag tycker att du gjorde rätt. Men det är ingen garanti för att det blir rätt.

Vi vet ju inte hur bra mentorn är på att framföra budskapet, vi vet inte hur din kompis mår, eller har det hemma. Självklart är det inte roligt att få sådana budskap, och kanske din kompis nu isolerar sig och undviker sällskap. Det vet vi inte.

Men på lång sikt är det nog bra för henne i alla fall. Hon kommer bara att få mer och mer problem i framtiden annars. Vänta ett par dar och se vad som händer. Fråga varför hon var ledsen och hur hon känner.

Jojaton
2016-02-12 23:51
#17

Det är så ju ett sånt ämne som kan såra nått otroligt just när det framförs, men i längden hjälper det ju bara henne! Jag antar (hoppas) att hon inte medvetet går och luktar illa - och vet hon inte om att det är ett problem kan hon ju omöjligt ändra på det.

Johanna - Instagram

Åsa S
2016-02-13 09:27
#18

Jag är lite tveksam till om det är mentorn som ska tala om detta för eleven som luktar, en mentors roll är att stödja och guida i studierna inte gå in för nära  det pesonliga och privata. En lärare/mentor har inte kurator eller psykologutbildning och kan ställa till skada ifall de går in på elevens personliga saker. Jag anser att kurator eller skolpsykolog är mer kvalifierade att hantera såna här saker och de kan även reda ut ifall det finns något bakomliggande proble.

Honestyisdead
2016-02-13 12:21
#19

#18 Då är det mentorn som skulle tagit kontakt med dom. Det är inte elevernas uppgift.

Och en mentor anser jag vara mer än bara en lärare. Ofta känner man den bra och därför ser jag det som perfekt första kontakt.

Åsa S
2016-02-13 13:17
#20

Jo det är mentorn som gjort fel jag har själv jobbat som lärare och varit mentor och vi blev tydligt tillsagda av både rektor och elevvård att handlade det om nått personligt som kunde vara känsligt så skulle vi genast stoppa eleven och hänvisa till elevvården för vi var inte behöriga hantera privata och känsliga saker + lärare/mentorer har inte tystnadsplikt. (Man behöver dock inte gå via lärare/mentor man får gå till elevvården på skolan med såna här saker med man behöver inte vänta på att mentorn ska prata med elevvården)

Annons:
Honestyisdead
2016-02-13 13:22
#21

#20 Jag hade hellre sett att min mentor tog upp det med mig än att jag blev kallad till skolsyster som jag inte kände. Är övertygad om att alla som gick i vår klass kände likadant. Hon var en väldigt bra mentor. En mentor som ledde oss rätt. Därför ser jag att detta ämne absolut var något för en mentor.

Djungelvrål.
2016-02-13 19:00
#22

Fast lärare och mentorer har också tystnadsplikt. Även dom som städar på ex en förskola har tystnadsplikt, vilket jag berättar av egen erfarenhet då jag var lokalvårdare på en förskola för 2 år sen. :)

Åsa S
2016-02-13 19:45
#23

Man har en mycket låg grad av tystnadsplikt som lärare och lokalvårdare så den nästan är icke existerande,  Man har  ju inte 100% tystnadsplikt som lärare, lokalvårdare etc. i lagens mening. Den enda i skolans värld som har 100% tystnadsplikt är skolsyster. Lärare etc får prata med sina kollegor, rektor mm om saker elever sagt till dem under mentorsamtal etc. ifall det kan vara nått de bör veta (utomstående får man dock inte prata med om vad man fått veta om elever och dyl.)

Honestyisdead
2016-02-13 20:08
#24

#23 Jag tycker man ska prata med den man känner och litar på. Oftast är det mentorn.

Sedan har även skolsyster det så att hon vid misstanke om att det inte står rätt till måste göra något.

Corgitok
2016-03-12 17:19
#25

Köp henne en parfym med din vänner och säg att du blir glad om hon använder den

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Upp till toppen
Annons: