Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2651 ggr
[Stockholmsbruden]
2/10/16, 5:03 PM

Bröst??

Hej, jag börjar snart i sjuan och har inte alls kommit in i puberteten. Jag vet jag vet, ni kommer säga att alla kommer in i olika åldrar, men det känns som om min hjärna är utvecklad fast kroppen är typ en 10 årings? Har inte växt, inga bröst, bara lite hår här och där.. Jag är den ända i hela sexan och bland femmorna som inte kommit in än och alla är typ två huvuden längre än mig.. Har väntat i över tre år nu, vad kan det bero på och finns det något sätt att snabba på puberten?

Annons:
Aleya
2/10/16, 5:06 PM
#1

Det kommer då det kommer. Man ska inte snabba på saker gällande kroppen. Så ta det chill och vänta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Stockholmsbruden]
2/10/16, 5:10 PM
#2

Tänkte väl att nån skulle skeiva det, om du läser texten igen så står det ju att jag tagit de chill och väntat i tre år. Undrade bara vad som kan vara orsaken till att min mens o d kommer så sent när mammas och syrrans kom när de var 11

Aleya
2/10/16, 5:15 PM
#3

#2 för att allas kropp är olika. Jag fick min mens när jag var 11 och min mamma var 14.
Allt beror på när hormonerna kommer igång.
Om du inte fått mens till när du är15 eller 16 så då ska du söka läkare.
Som sagt, allas kroppar och hormonproduktioner är olika.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Bill&Bull
2/10/16, 5:16 PM
#4

Om du kontaktar tex ungdomsmottagningen så kan du få en tid där och prata/fråga om det du vill. Där kan du nog få svar på dina frågor.

||My Love For Animals Is Immortal||

Scorpio97
2/10/16, 5:16 PM
#5

Alla fungerar olika helt enkelt. Oftast brukar man få mensen ungefär vid samma ålder som ens mamma, men det stämmer inte alltid. Man kan få första mensen när man är 16 år utan att något är fel (däremot om man inte fått den när man fyllt sjutton har jag för mig att man ska kolla upp det). 

Om du är orolig för att något är fel så tycker jag att du ska prata med skolsystern på din skola. Men förmodligen är det helt normalt. Och det går inte att påskynda puberteten, däremot finns det saker som kan försena den (exempelvis om man tränar väldigt mycket eller är väldigt underviktig).


//Jessie

tuvapersson
2/11/16, 5:43 PM
#6

Tjockare personer brukar komma in snabbare i puberteten så om du skulle kunna tänka dig att gå upp i vikt så funkar det faktiskt.

Så gjorde jag när jag gick i sexan/sjuan som du, la typ två hela år på att tänka på att jag inte fick träna för mycket och att jag skulle äta supermycket varje dag. Räknade exakta kalorier mm. Jag var fortfarande inte tjock någonstans efter det men jag var inte underviktig åtminstone och fick mycket större bröst, höfter osv haha.

Det gick fortare faktiskt, men ingenting jag rekommenderar ändå för vikten ska man nog låta vara när man är ung. Dessutom hamnade jag i ett beteende som jag inte mådde bra av.

Annons:
Gaara
2/11/16, 5:44 PM
#7

Som de andra säger, alla är olika. :) Jag var också kortast i klassen. Min första mens fick jag någon gång när jag var 15. Dock så fick jag aldrig speciellt mycket bröst, men det är ju också olika för alla. :) I år fyller jag 30 och jag är 157 cm "kort". Men jag trivs perfekt med att vara liten och tanig. XD

Elsaharr
2/11/16, 7:23 PM
#8

#6 Skulle absolut inte rekommendera att göra så. Inte bra att bry sig i sin vikt när man är runt 12/13 år gammal.

Zingo ;D

[Nirvana-music]
2/11/16, 10:39 PM
#9

Äh! Inte ska du bry dig, det kommer tids nog och det är inget man kan snabba upp. Ta det med "en nypa salt", don't worry ;-)

jessica123
2/12/16, 6:39 AM
#10

jag tycker inte man ska bry sig i din ålder jag är typ lika ålder som du och jag är bland dom korstaste i klassen men jag har nästan störst bröst fast jag inte är tjock och inte i puberteten för alla är o lika

tuvapersson
2/12/16, 3:27 PM
#11

#8 Precis därför jag sa att jag inte rekommenderar det haha. Förklarade bara hur jag gjorde när jag var i den åldern.
Dock så var jag underviktig innan jag började med min "diet grej", och efteråt så var jag precis normalviktig så det gjorde inte någon skada på min kropp direkt.

[Stockholmsbruden]
2/12/16, 3:48 PM
#12

Det är shårt i dagens samhälle att inte bry sig om sin vikt. Nästam halva klassen äter ingenting till lunch för att dom bantar och de flesta är 12 år. Ni vuxna förstår inte riktigt hur det är k dagens samhälle, 2016. Folk gråter varje dag för att de har små bröst och alla aminkar sg för de tycker dom är fula, de använder tre push up BHs på varandra för att få större bröst och alla vuxna tror att det är som "på deras tid" fortfarande…

Maria
2/12/16, 4:04 PM
#13

#12 Jag var tonåring på 70-talet och det var samma visa då. Vi hade inte tillgång till internet men det var en otrolig fixering ändå. Jag grät för mina små bröst och alla sminkade sig.

Olika BH-typer diskuterades på rasterna och alla mer eller mindre bantade. Jag hade en klasskompis som dog av sin anorexia.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
VendelaS
2/12/16, 10:29 PM
#14

Innan jag hade fått min mens så gick jag och väntade och längtade så jag förstår dig! Jag fick min mens när jag var 13 och vart jättelycklig då, men det var kul ungefär i en mens. I efterhand hade jag gärna väntat tills jag var 15 😉 men jag förstår din längtan som sagt. Det kommer när det kommer.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

[Nirvana-music]
2/12/16, 10:52 PM
#15

Är jag den ända tjejen som är glad över att ha små bröst? eller är jag bara konstig?

:-)

Edhi
2/14/16, 4:31 PM
#16

De flesta kommer in i puberteten alldeles för tidigt numera. Jag vill påstå att det har med vad vi äter att göra, men men. Jag har en kompis som är 15 som just fått sin första mens, när alla andra i skolan redan är vana vid sin. Så det är väl lite jobbigt för henne. Hon har inte heller utvecklat så mycket bröst eller höfter. Men det är okej. Jag skulle hellre låtit puberteten dröja några år om jag fått välja, då jag gick in i den rätt tidigt. Vid 11 år. Det där med former tycker jag är klurigt, det kan faktiskt vara ett riktigt problem med ibland. Min syster har mycket form, på alla sätt och vis, medan jag är åt det andra hållet. Man lär sig uppskatta sin kropp allteftersom, så låt det ta tid :)

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


Aleya
2/14/16, 5:14 PM
#17

#12 ursäkta men det är inget nytt med komplex gällande kroppen. Men ungdomar har blivit matade via olika media gällande vad som funnits. Så det är alltid lika jävligt att vara ung på 30-talet som 2016. Fast det kanske gäller olika ideal. Att man skulle exempelvis vara helt platt på 30-talet eller vara vältränad och "sportig" i slutet av 90 början av 00.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Whippet
2/14/16, 9:09 PM
#18

Är 15 men kom inte in i ''puberteten'' förrens jag var 14

Så take a chill pill, det är väldigt ovanligt att komma in i puberteten när man går i 3:an, du går i 6:an ….. 

Jag är inte heller lång och alla är huvudet längre än mig också, man vänjer sig, det är ju roligt att vara mindre. 🙂 Man är mer speciell ;)

I'm out Vilar huvudet i handen

Upp till toppen
Annons: