Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 938 ggr
Hogwarts
2016-02-11 16:31

Plugga

Hur gör ni när ni pluggar till ett prov? När jag är tvungen att plugga in något som jag inte tycker är intressant så går det inte in i min hjärna, jag läser det flera gånger men kommer inte ihåg någonting av vad jag läst…

Annons:
Hoseok
2016-02-11 18:44
#1

Det handlar om att hitta rätt studieteknik. Det finns tusentals olika studietekniker. 

Det handlar också om vad det är man ska plugga in. 

Om det är en lång text som ska läsas så kan man läsa några meningar, skriva ner det som är viktigt och sen gå igenom punkterna som man skrivit ner. 

Är det massa frågor så kan man göra det till en lek som t.ex. skriva ner frågorna + svar på lappar och lägga ut på ett bord huller om buller. sen ska man koppla rätt fråga till rätt svar.

Sen handlar det om repitition också. Repetera, repetera. Folk glömmer att man måste oftas vila också! 

Plugga en halvtimme, vila en halvtimme. Plugga en halvtimme, vila en halvtimme. Detta funkar förutsatt att man har mycket tid.

Hogwarts
2016-02-11 18:59
#2

#1 Tack! Provet är imorgon och jag började plugga idag så känner mig rätt fuckad hahaha. Det med lapparna var smart, ska testa det!

Hoseok
2016-02-11 19:28
#3

#2 Känner igen det.. Skrev precis klart min sluttenta för kursen. Jag var klar 17:50. Den skulle in senast 18..

[Nirvana-music]
2016-02-11 22:36
#4

Gör nästan allt i sista minuten,har nästan allt kvar i huvudet, men brukar alltid råplugga det sista dygnet före provet och sedan läsa in stödord som jag skrivit upp några minuter före provet :-)

[Nirvana-music]
2016-02-11 22:37
#5

Funkar faktiskt bra för mig att göra på det sättet, får oftast B och A i betyg, fick ett C på ett prov jag inte hade pluggat på.

Hogwarts
2016-02-12 08:52
#6

har provet om 8 minuter, önska mig lycka till 🤐

Annons:
NordicSunset
2016-02-12 11:14
#7

Jag brukar först läsa alla sidor i boken och gå igenom frågor (om det finns några i boken). Sedan läser jag igenom kunskapskaven och ser om jag kan det. Jag brukar oftast prata högt med mig själv och förklara det jag kan, haha. När jag gick i 6an, 7an och till och med i 8an hade jag riktigt svårt att plugga och jag fick väldigt låga betyg på mina uppgifter/prov. Det berodde nog på att jag inte förstod det jag läste. Jag brukade läsa igenom allt dagen innan proveg utan att riktigt förstå vad det handlade om, jag bara försökte minnas det. Körde typ på en kopiera - klistra in metod i min hjärna. Sedan brukade jag inte lyssna på lektionerna heller. Men nu i 9an har jag verkligen försökt att lära mig det jag läser, och börja plugga minst 5 dagar innan provet. Läser jag något jag inte förstår brukar jag söka upp en video på när någon förklarar på youtube, och det hjälper verkligen. När jag började med den tekniken gick det bra, och när det gick bra kände jag ännu mer glädje för att fortsätta med den. Så de tipsen jag har är att lyssna och vara aktiv på lektionerna, se till så att du verkligen förstår det du ska lära dig, gå igenom kunskapskraven och prata högt för dig själv och titta på videos om det du inte förstår. För mig hjälper även musik, för att när jag inte har hörlurar blir jag distraherad av "omvärlden" hela tiden. Hoppas tipsen hjälper, och hoppas det gick bra på provet! :)

Be the best version of you.

  • Zoella
Hogwarts
2016-02-12 15:24
#8

Det gick bra, fick 40 av 49 rätt :)

Eris
2016-02-13 07:43
#9

#8 xD Jag hatar att plugga. JAG HATAR MIN SKOLA!!!

//Tänk att ett djur kan betyda så mycket//

Hoseok
2016-02-13 17:13
#10

#8 Gud så bra! Skönt att det löste sig.

Upp till toppen
Annons: