Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1426 ggr
Duvethon
2/11/16, 9:57 PM

Matförgiftad(?)

Hej!

Jag blev sjuk under Tisdags morgon. Antar att jag hade blivit matförgiftad då min pappa blev det och vi beställde samma mat från samma restaurang. Jag har haft hemskt ont i magen och spytt flertalet gånger. Spydde senast Onsdag förutom inatt då jag spydde ytterst lite. 

Nu till min fråga - jag ska utomlands på Söndag, jag mår mycket bättre idag men är oerhört orolig över att jag ska bli sjuk igen. Jag mår bra fysiskt idag men är så oerhört utmattad och mår väldigt psykiskt dåligt då jag är rädd att jag ska bli sjuk imorgon igen i skolan och behöva gå hem, har verkligen ångest över detta. Vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägget förutom tips som kan lugna ner mig så jag slipper oroa mig, förhoppningsvis i onödan.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Fridaaaa
2/11/16, 10:06 PM
#1

Gå inte till skolan imorgon, eftersom du inte vet om det är magsjuka eller inte.
Var hemma och vila.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Duvethon
2/11/16, 10:10 PM
#2

#1 Men om jag inte mår dåligt och inte har spytt på antalet rekommenderade timmar som man bör vänta så ser jag ingen anledning till att inte gå till skolan? :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Fridaaaa
2/11/16, 10:14 PM
#3

#2 Minst 48 timmar efter sista symtom ska man vara hemma. Helst vänta längre.
Många går tillbaka för tidigt, och eftersom du spydde inatt med, så var hemma, för det smittar än i så fall om det är magsjuka

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
2/11/16, 10:57 PM
#4

Om inte för andras, så för din egen skull bör du vara hemma från skolan och ta det lugnt. Din kropp är rätt utmattad och du kan vara uttorkad. Du kan vara mer mottaglig för andra smittor, och det vore tråkigt att förstöra din utlandsresa.

Det är också viktigt att du äter och dricker rätt, för din mage och matsmältningsapparat är väldigt känslig nu. Ät lite och sakta så du inte får några tråkiga följder.

Det bästa att börja med är buljong, kokta morötter, kokt fisk, löskokt ägg. Du kan prata med 1177 om fler tips och råd.

Hoppas du känner dig bättre snart och trevlig resa!

Elsaharr
2/11/16, 11:02 PM
#5

Då du spydde även inatt tycker jag att du ska stanna hemma för andras och din egen skull. För i alla fall jag som är smittorädd skulle inte känna mig så bekväm om någon i min klass skulle komma till skolan och kanske kunna smitta någon.

Zingo ;D

oh-la
2/12/16, 10:39 AM
#6

Även om du spydde ytterst lite är det fortfarande ett symptom och då håller man sig hemma. Symptom är inte heller bara att spy, det är även illamående, dålig mage, orolig mage och liknande.

Annons:
Upp till toppen
Annons: