Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2036 ggr
nadilda
2/13/16, 8:39 AM

Ekonomi-linjen

Hej! Jag går själv andra året NA/NA på gymnasiet och trivs väldigt bra, så frågan är egentligen för min lillasyster som funderar på att gå ekonomi/juridik. Vad tycker ni som går linjen om den? Hur stressade upplever ni att ni är? Pluggar ni mycket? Har ni roligt? Min syster är nämligen en tjej som har väldigt lätt för att stressa upp dig. Hon är väldigt , väldigt stressad redan nu på högstadiet vilket gör mig lite orolig. Kan tilläggas att jag vet att hon kommer se till att få fulla meritpoäng och satsa på A i det mesta under gymnasiet då hon vill bli jurist. Vill inte att hon ska stressa sönder sig på vägen. Jag upplever nämligen själv att det är betydligt tuffare på gymnasiet. Visserligen också tusen gånger roligare.

Annons:
Scorpio97
2/13/16, 12:09 PM
#1

Jag går ekonomi med inriktning juridik, tredje året nu. Jag tycker det är väldigt intressant och roligt. Jag är i princip inte stressad alls, men jag jobbar väldigt snabbt och är väldigt lugn som person så jag är väl lite motsatsen till din syster. Jag pluggar i princip aldrig hemma och har aldrig gjort. Kan tillägga att jag är hemma 2-4 dagar i veckan pga sjukdom, och jag klarar alltså ändå det här programmet utan problem med C i medelbetyg. Så för mig är det på samma nivå som högstadiet. 

Men jag vet att många i min klass har tyckt att det varit jobbigt i perioder, och har fått jobba väldigt mycket hemma, speciellt med matten. Ekonomerna har dock haft det mer stressigt än vi jurister upplever jag det som.

Försöker man få alla/mest A, är det nog ganska stor risk att man stressar sönder sig tyvärr. Det är väldigt svårt.


//Jessie

[thildaaaa]
2/17/16, 11:01 AM
#2

Jag går ekonomi inriktining ekonomi, sista året nu :) Jag har upplevt det som väldigt varierat, vissa perioder blir det väldigt mycket inlämningar och prov osv vilket kan vara tufft även om man ej siktar på högsta betyg… Det finns flera olika faktorer som väger in dock, vilken skola, vad för klass, vad för lärare osv Hon skulle kunna satsa på en skola som har lägre intagningspoäng och då slappare inställning, men det kanske ej skulle stimulera henne tillräckligt istället så det är en svår avvägning. Det är bra att hon satsar högt och vill nå sina mål, men hon kanske behöver ett sabbatsår för att återhämta sig? Det blir väldigt svårt att få högsta betyg i allt hela tiden och mycket påfrestande. Ekonomi och juridik kan vara både superlätt och supersvårt, det beror helt på individen, ja tycker att ekonomi är väldigt lätt men jag har kompisar som tycker det är väldigt svårt.

kae
2/18/16, 6:49 PM
#3

Vill inte kapa tråden, men undrar om ni som gått/går ekonomiprogrammet tycker det är mycket "snobbar" eller rika som går på det?

Scorpio97
2/18/16, 7:21 PM
#4

#3 Min mamma är städerska, och pappa var vaktmästare och jag går som sagt på ekonomi. Upplever inte någon av mina klasskompisar som snobbiga eller rika, utan det är väl ungefär som på dom andra programmen. Jag har i alla fall aldrig tänkt på det och jag tycker inte jag sticker ut trots att jag är från en låglönad familj. 

Sen vet jag inte om det är skillnad på andra skolor såklart. Jag bor ganska långt norrut.


//Jessie

Katarina97
2/18/16, 10:50 PM
#5

#3 Det har mycket mer att göra med vilken skola man väljer än vilken linje, iaf där jag bor. Det är tyvärr ganska uppdelat med olika "slags" folk på gymnasium, t.ex "snobbar", "gangsters", människor med ursprung från andra länder, "annorlunda" personer osv. Detta gäller förstås inte alla på skolorna och säkert inte heller alla skolor men generellt sätt där jag bor så är det faktiskt ganska mycket så. 

Kan tyvärr inte svara på TS fråga eftersom jag också går NA/NA och inte ekonomi.

[thildaaaa]
2/19/16, 12:46 AM
#6

Håller med #5

Annons:
nadilda
2/19/16, 4:04 AM
#7

Tack så jättemycket för svaren allihopa! Skola har hon i princip redan bestämt, det lär bli samma som jag går nu. Det är en sjukt bra skola, men tyvärr väldigt prestationsinriktad. Hon får dock väldigt stor chans att få bra lärare, vilket ju kan hjälpa en jätte mycket. Jag är egentligen inte orolig för att hon inte kommer klara av det, hon har väldigt lätt för sig i skolan och en bra studiediciplin. Är som sagt bara det att hon gärna ska ha det lite roligt också, det hade hon behövt. #3 På min skola så är många av ekonomerna rätt så snobbiga, men de jag känner av dem är väldigt trevliga ändå. Nu går jag dock på en skola som har ett rykte om att vara lite snobbig av sig i allmänhet .

Upp till toppen
Annons: