Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 1174 ggr
kae
2016-02-14 23:45

Resor

Hej,

jag undrar om ni har rest mycket? Vilka länder har ni varit i, vad har ni sett/gjort? Vad är den bästa respektive värsta resan ni gjort? Vart skulle ni vilja resa? Behöver inte nödvändigtvis vara varma länder med sandstränder, utan det kan vara inom Sverige eller på andra sidan jorden.

Själv har jag varit i Grekland 2 gånger (Rhodos och Kreta), Egypten, Ungern, Bulgarien, Storbritannien, Turkiet, Dubai, Spanien 2 gånger (Playa del ingles, minns inte det andra stället), och Finland oändliga gånger (fastlandet och Åland). Har säkert missat något, men det är de viktigaste i alla fall :)

Min resa till Dubai nog den bästa, den var fantastisk, jag fick uppleva så mycket, världens högsta byggnad, världens största galleria, akvarium osv osv. Och en helt annorlunda kultur mot den vi har i Sverige, dessutom fantastiska stränder och vädret var perfekt :) Dessutom trodde jag att Dubai var ett väldigt kvinnoförtryckande land eller vad man ska säga, men jag hade faktiskt helt fel om det.

Måste även tillägga snorklingen på ras mohammed i Egypten. Det var nog det mest fantastiska jag gjort, alla fiskar, koraller och det underbara vattnet! Om ni någonsin får chansen att snorkla (speciellt på ett så vackert ställe som ras muhammed), gör det! Ni kommer inte att ångra er. För övrigt var inte den resan speciellt bra eftersom jag åkte ensam med min mamma så vågade vi inte riktigt lämna hotellet på samma sätt som vi kunde göra på övriga resmål.

Jag skulle vilja åka till något typisk asiatiskt land, inte nödvändigtvis Thailand men Indonesien, Malaysia, Vietnam, Kambodja eller liknande och uppleva massa grymma saker. Även runt i Europa mer, jag ska besöka Polen om någon månad men skulle även vilja se typ Tyskland, Nederländerna, Schweiz osv. 😃 Okej, nu är jag klar!

Annons:
NordicSunset
2016-02-16 20:36
#1

Åh, Dubai verkar jättecoolt! Jag har mellanlandat där, men nästa flyg gick efter 2h så vi stannade bara på flygplatsen. Pappa gillar inte Dubai av någon anledning (!!), så dit får jag nog resa efter jag fyllt 18. Jag har varit i Frankrike, Iran, USA, Danmark, Turkiet och Australien. Jag och min familj var i Australien i en månad förra året, (låter som var för jättelänge sedan, men det var i December, haha.) och det var den bästa resan jag har gjort. Naturen där var annorlunda och riktigt vacker, och att se djur som kängurus och koalas var riktigt häftigt. Vi var inte på en "utforskningsresa" där riktigt, vi åkte inte runt till olika städer osv utan vi höll oss till en och samma stad där vi shoppade, badade och kollade omkring. Det bästa som hände var när vi var på stranden en kväll. Jag hade gått upp ur vattnet och satt på stranden med de andra medan min farbror och syster var kvar i vattnet. Helt plötsligt såg vi att allas blickar fastnade på något i havet, och folk började röra sig uppåt. Vi kollade och såg att två fenor stack upp ur vattnet, kanske 20-30 meter från stranden. Vissa trodde att det var hajar, men det visade sig att det var två bebisdelfiner som var där och lekte. De simmade runt människorna och det var helt otroligt att se! Det var tydligen en väldigt ovanlig händelse, (att de kom så nära), så vi hade verkligen tur. Tråkigt nog hade jag inte med mobil/kamera den dagen, men att se det med egna ögon var viktigare. :) Den sämsta resan var nog till Frankrike när jag var 10 tror jag.. Jag åkte till Paris med min mamma och lillasyster, och vi skulle vara där i 4 dagar. Pappa var inte med och det gjorde så att jag grät varenda dag för att jag saknade honom (vet inte varför egentligen) och så blev jag sjuk också. Tycker dock mer synd om min stackars mamma än om mig själv, haha. Varje gång vi pratar om det kan jag se att hon får hemska flashbacks. x) Själva Paris var jättevackert annars, så jag skulle defintivt vilja åka dit igen. Resan hem från USA var också hemsk. Vårt första plan blev inställd, vi fick vänta i 9 h på en sunkig flygplatsterminal i Paris, vi kom hem 2 h innan nyårsafton och våra bagage var försvunna. Tack och lov fick vi tillbaka dem efter en vecka. Annars var USA också riktigt coolt, det var bara hemresan som var hemsk. Länder jag vill besöka är Maldiverna, Australien igen (åka till olika städer och utforska mer), England, Malta, USA igen men endast New York, och Tanzania. :) Förlåt för ett sånt långt inlägg, jag har ltie svårigheter med att kortfatta saker. xD

Be the best version of you.

  • Zoella
[Howres]
2016-02-17 15:07
#2

Jag äälskar att resa, och har släktingar utomlands så jag reser nog ganska ofta haha ;) men dem länderna jag har varit i är: USA, Syd Afrika, Egypten, Canada, Kenya, Indonesien, Mosabiq, Storbritanninen, Irland, Frankrike, Monaco, Italien, Grekland, Polen, Tjeckien (åker dit varje höstlov eftersom jag har mina kusiner där), Finland, Österike, Tyskland, Norge, Brasilien, Dannmark och Island :) Mitt drömresemål är helt klart Australien, älskar verkligen naturen och alla djur där :) Min värsta resa var nog Egypten, Vi skulle åka till Pyramiderna och hamnar i en väldigt skum taxi. Mitt ute på en STOR väg går bilen sönder och vi tvingas hoppa av. Sen fick vi vänta i ca 3h på en ny :( Det roligaste var helt klart Kruger parken i Syd Afrika. Där fick jag se the Big five och en massa andra djur. Sjukt kul! :3

[Túrwen]
2016-02-18 08:08
#3

Är väldigt Eurocentrisk vad gäller mitt intresseområde för att resa och rent generellt eftersom att jag sysslar mycket med europeisk historia.

Har varit i Frankrike, Tyskland, Polen, Tjeckien, Italien, Monaco, Israel,  Norge, Skottland , England , Irland, Spanien, Finland, Lettland,  Danmark, Turkiet, USA & Dominikanska Republiken… är dem jag kan komma på :)

I samtliga länder utom de utomeuropeiska har målet varit att studera kultur då det är det jag är mest intresserad av och inte alls av sandstränder och bad (läs vatten/drunkningsfobi) 

Planen är att flytta till England i framtiden bla. eftersom att de flesta platser jag vill besöka finns just där annars så är Wales nästa målet och möjligtvis Nya Zeeland (om jag blir rik någon dag)!

ljungensjenka
2016-02-18 08:46
#4

Mmh Norge, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Slovenien, Österrike, Grekland, Malta, Italien, Spanien, Kroatien, Kenya & Tanzania :) Bästa bar helt klart Tanzania, en veckas safari med privatchaufför så man kunde ställa hur mycket frågor som helst och fick se The big five ;) Sämsta var nog när vi åkte till Österrike 2010 (åkt skidor där flera gånger) och jag kraschade i skidbacken så fick bli ambulanshelikopter mm eftersom de trodde jag brutit nacken haha. Åkte skidor en gång sen dess men är ju inte min favoritsyssla om man säger så ;) Brukar åka 1-2 ggr per år. Oftast Kanarieöarna på höstlovet och tidigare Österrike på sportlovet men nuförtiden är det oftast på sommaren vi åker. Utom i är då vi ska till Paris på sportlovet och jag ska till Madrid för ett utbyte senare i vår. Drömmen skulle vara att åka till USA, backpacka i Sydamerika och få uppleva Indonesiens vackra öar. Australien och Nya Zeeland skulle helt klart vara häftigt men är inte riktigt lika sugen på det ;)

kae
2016-02-18 18:46
#5

#1, åh vad kul att uppleva Australien! Min släkting är faktiskt där just nu :) Skulle absolut vilja se Australien och Nya Zealand någon gång. Är mest intresserad av djurlivet och naturen!

#2, spännande med Mocambique! Önskar jag var lika berest som du  :)

#3, vilket var ditt favoritresmål inom Europa? Israel verkar vara fantastiskt, dock känns det politiska läget där vara lite sådär i och med allt med Palestina osv. Hoppas du flyttar till England!

#4, en av mina största drömmar är att åka på safari någonstans i mellersta/södra Afrika! Hemskt med ambulanshelikopter, tur att det slutade bra :)

Upp till toppen
Annons: