Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1273 ggr
[Nirvana-music]
2/19/16, 6:34 PM

Har ni tagit körkort

När tog ni erat körkort? Ålder? Verkar vara mer vanligt att man tar körkortet vid 18 nu än förr, många vuxna jag känner och har känt tog sina körkort vid 25-30 års ålder. Vill ta körkort men har inte tid än, men alla andra i min ålder tar körkort nu eller kör upp så blir man ju så avundsjuk, vill ju också! :-D

Annons:
Scorpio97
2/19/16, 6:35 PM
#1

Jag fyllde arton i november och har inte börjat på körskola än. Men jag får övningsköra så det gjorde jag lite i somras. Sen har jag inte orkat göra något mer liksom. Förmodligen börjar jag på körskola i sommar eller så, tror inte jag orkar nu när jag går i skolan (tar studenten i juni).


//Jessie

[Nirvana-music]
2/19/16, 6:39 PM
#2

#1: Ok, samma för mig, känner inte att jag hinner/orkar pgr av så långa dagar och mycket studier, men övningsköra ska jag väl få göra snart. Det närmsta jag har kommit att köra är jordbrukstraktorer :-p

Hoseok
2/19/16, 6:42 PM
#3

22. Vängrar ta körkort.

[Nirvana-music]
2/19/16, 6:43 PM
#4

#3: ok, hur så? :-)

Talidass
2/19/16, 7:04 PM
#5

Jag tog körkortet när jag var 18, har haft det i lite mer än 2 år nu

Magrat
2/19/16, 7:11 PM
#6

Skulle gärna ha tagit körkort så fort jag fyllt arton. Gudars vad praktiskt det vore när man har hundar och bor långt ifrån familjen. Men, jag får inte ta körkort på grund av hälsoskäl. Drabbas av black-outs lite då och då vilket gör att jag inte kan få något lämplighetstillstånd. Förståeligt men surt. Jag håller tummarna för att maken tar körkort istället, men han är 34 och har inte fått för sig att göra det än.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Annons:
[Nirvana-music]
2/19/16, 8:27 PM
#7

#6: så synd, förstår dig, har man dessutom många hundar som ska följa med så underlättar det med en bil :-) Du får pusha på gubben din ;-)

Biancaa
2/19/16, 9:03 PM
#8

Är bara 16 ännu, fyller 17 iår, så har inte tagit körkort men jag vill göra det så fort jag kan :)

Hoseok
2/19/16, 9:23 PM
#9

#4 Får panikångestattacker bakom ratten och klarar inte av att köra bil helt enkelt. Plus jag ser inte poängen med att ha körkort mer än "du kan få mer jobb".. Men det jag ska jobba med i framtiden kräver ändå inte körkort så.

felle-j
2/19/16, 9:54 PM
#10

Tog körkort förra året, ungefär en månad efter att jag hade fyllt 18.  Då jag bor ute på landet så är det en oerhörd frihet att ha körtkort, och även bil. Hade jag bott inne i stan så är det inte säkert att jag hade skaffat körkort lika fort.

[Nirvana-music]
2/19/16, 10:05 PM
#11

#9: ok

Carrosh
2/19/16, 10:07 PM
#12

Inte gjort det, och jag är 28. Inte känt något behov av att ha något, men det börjar krypa på en nu om man ska bilda familj och köpa hus de närmsta åren.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Turast
2/19/16, 11:47 PM
#13

Japp tog körkortet förra våren och var då 18 år :) 

Jag älskar att ha bil! Kan ta mig överallt och är så praktiskt att bara "slänga in" hundarna i burarna och åka vart jag vill, när jag vill!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Elsaharr
2/20/16, 4:56 PM
#14

Är fjorton men ska förmodligen ta moppekörkort tills jag fyller 15, vilket jag gör i december i år.

Zingo ;D

[RC1393]
2/20/16, 5:37 PM
#15

Jag tog körkortet för ett par  veckor sedan, 18 år gammal. Så himla skönt, har två mil till skolan och slutar ofta tidigt. Är skönt att kunna köra hem och sköta sina djur i dagsljus utan att vänta på bussen som endast går vid 16. Aktiv kaninutställare/hoppare samt ryttare som jag är så är det jättebra att kunna ta sig iväg själv. Mamma och pappa är inte alltid så taggade på att köra mig 12 mil enkel väg för en heldag (helg) på tävling😛

Kadoor
2/21/16, 12:57 PM
#16

Jag fyllde 18 i januari och har vart på handledarkurs, samt ska fixa med körkortstillstånd osv. Sen ska jag förhoppningsvis börja övningsköra.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

ShitGoose
2/22/16, 5:06 AM
#17

Är 21 och jag vill väldigt gärna ta körkort även fast jag inte riktigt tycker om att köra bil. Men tanken är att börja spara så fort jag kan det :)

Medarbetare på Sphynx iFokus

nadilda
2/22/16, 6:12 AM
#18

Jag fyller 18 om nästan exakt ett halvår. Planen är att jag ska ta körkortet så direkt som möjligt. Har övningskört mycket med mina föräldrar och tagit ett par lektioner än så länge.

Sagolikt
2/22/16, 11:27 AM
#19

På nyheterna igår sa de att andelen personer som tar körkort innan de fyllt 25 ligger på 59% (tror jag). Socialdemokraterna jobbar tydligen sakta men säkert på att ta fram ett förslag på att man ska kunna ta studielån för att ta körkort.

Jag tog körkort som 18-åring. Det har alltid varit viktigt för mig att vara så självständig som möjligt.

Anna
2/22/16, 12:42 PM
#20

Jag är 22 och håller på att ta körkort just nu 🙂 Jag hade inte råd när jag var 18, och det är nog dessutom först nu som jag känner ett behov av att ha körkort.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
cookies
2/23/16, 8:41 AM
#21

Tog körkort 2 dagar efter jag fyllde 18, vilket var en måndag, då det inte gick att ta på lördagen… Såg statistik på nyheterna om körkort, att om man jämför när ens föräldrar (35-50år) tog körkort, så är det färre under 25år som inte har. Sen har ju körkort mycket att göra med var man bor osv samt vad föräldrar med fler tycker är viktigt. Men som sagt, tror inte det är fler som tar körkort tidigt nu för tiden än förr, tvärt om.

Djungelvrål.
2/23/16, 11:44 AM
#22

Har övningskört sen jag blev 18, så snart 2 år. Kommer att ta det till sommaren och är då 20 :p

Fridaaaa
2/23/16, 5:37 PM
#23

Tog körkort när jag var 19,5 år :) 
Men hade tagit längre tid om jag inte hade fått hjälp med det då det är så ruggigt dyrt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Outlawly]
2/23/16, 5:48 PM
#24

Jag tog körkort när jag var 18 och 3 månader 🙂
Så himla skönt att inte vara beroende av att någon ska köra en eller att stå och vänta på kollektivtrafik! Sen så är det väl inte så bra förbindelser från där jag kom ifrån.
Sen hade vi turen att få teorin betald av skolan om vi kunde visa ett körkort innan vi tog studenten🌈

Em_
2/23/16, 7:14 PM
#25

Jag tog när jag var 19. Känns lite som en klassfråga, tror inte det är så vanligt att 18-åringar tjänar ihop till sitt körkort själva.


[Majbot]
2/23/16, 7:39 PM
#26

Är 21 år nu och tog det när jag var 18, smidigast att få det gjort tidigt när en "bara" har gymnasieplugg vid sidan av och inte ex. högskoleplugg eller jobb att hinna med ovanpå allt 😃

Urhasten
2/24/16, 5:21 PM
#27

Jag klarade min fjärde uppkörning dagen innan jag fyllde 21. Jag började övningsköra när jag var omkring 18 år, men hade mycket med diagnosutredning (mag- och tarmsjukdom), så jag kunde knappt ta hand om varken fymnasiearbetet eller mig själv, det fanns med andra ord inte tid för att övningsköra direkt. 

Sedan har jag varit med om en olycka när jag körde fyrhjuling, som jag ofta körde förr, 12 år. Kraschade och bröt båda handlederna. Dessutom var jag med om en häst- och vagnolycka omkring samma ålder, som var väldigt traumatisk. Jag visste inte att dessa två faktorer var speciellt involverade i mitt liv, men undermedvetet blockerade det här mig från att slappna av och klara av att köra bil i början. Mycket i min övningskörning handlade om att köra ofta och korta sträckor, för att överhuvudtaget slappna av och öka självkänslan. 

Nu har jag haft körkort i drygt 5 månader och kör som om jag alltid har haft körkort, är jättetrygg, säker och mår framför allt bättre rent mentalt av att ha kommit över mina rädslor inkluderande panik, ångest och depression.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Alvirpo
2/24/16, 6:29 PM
#28

Tog moppekort samma vecka som jag fyllde 15, och tänker ta bil körkort så fort jag kan! När man bor långt ute på landet blir allting så mycket enklare när man kan ta sig vart man vill, när man vill!

Jetaime
2/26/16, 5:17 PM
#29

Jag ville ha mitt körkort på min 18 års dag, men blev tyvärr sjuk där i den vevan, så det blev istället 2,5 månad efter jag fyllt 18 år :)

Jamie+Engla
3/2/16, 9:53 AM
#30

Jag fyller 18 om en månad och kämpar för fullt med mitt körkort, kör på körskolan och läser hemma. Som det ser ut nu kommer jag ha det i slutet på april då de redan är fullbokat fram tills dess

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Tuulikki]
3/2/16, 2:00 PM
#31

Är 20 och har inte körkort. Får panik av bara tanken på att köra bil.

Jamie+Engla
3/25/16, 4:56 PM
#32

Lyckades få uppskrivning den 23 mars, som jag klara. Och uppkörning den 24 mars, även den klara jag. Så nu har jag körkort :) Tog körkortet exakt en vecka efter jag fyllt 18. Häääärligt!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Upp till toppen
Annons: