Annons:
Etikettövrigt
Läst 844 ggr
powerade
2016-02-20 18:33

Pmedel mot mensvärk

Min mensvärk blir iprincip bara värre och värre för varje gång. Försöker få mamma att ringa ungdomsmottagningen ( vågar inte själv) Vad skulle ni rekommendera? Hur funkar de olika sakerna för er? Vill helst inte ta piller eller så när jag efter ett tag brukar glömma xD

Annons:
Hoseok
2016-02-20 18:37
#1

Hur gammal är du? Brukar du ha sex?

Tänk på att saker funkar olika för alla, för att alla människor är olika. För vissa upphör mensen helt när de tar preventinmedel. För andra blir det värre.

Jag har p-stav och det fungerar alldeles utmärkt. Haft p-stav i 5 år nu. (Bytt 1 gång). De tre första åren hade jag ingen mens alls. Sen när jag bytte fick jag oregelbunden mens. Typ en gång var tredje månad. Nu får jag mens varannan månad ungefär. Ska byta i December. 

Så fundera på P-stav. Enkelt att sätta i och går att ta ut när som helst. Håller i 3 år.

powerade
2016-02-20 18:46
#2

Är 17, fyller 18. Och ja^^ Känns lite läskigt med stav ifall jag skulle bli värsta griniga häxan så måste man ta ut den. En kompis har det och är supernöjd också.

Honestyisdead
2016-02-20 19:04
#3

Jag har p ringar. Det enda som fungerat bra för mig. Har testat olika p piller och plåster innan.

powerade
2016-02-20 19:12
#4

#3 plåstrena bruka vilja vika upp sig och så va? Gör dom märken? Sånna som man kan få av vanligt plåster.

Honestyisdead
2016-02-20 19:27
#5

De gav de vanliga biverkningarna när det kommer till humörsvängningar och mensvärk. De släppte i kanterna men det är normalt.  Och jag fick märken av dom.

Hoseok
2016-02-20 23:49
#6

#2 Var inte orolig för att behöva ta ut den. För det är inga problem. :) Gratis och går. (Eller i alla fall Relativt gratis, vet inte. Det kan kosta någon 100lapp att köpa själva p-staven. Tror jag köpte min för 50!)

Annons:
Honestyisdead
2016-02-20 23:51
#7

#6 Det är dock ett ingrepp. Det krävs tidsbokning och kroppspåverkan för att få it den.

Hoseok
2016-02-21 01:25
#8

#7 Ja, självklart! Man måste boka tid på UM eller vårdcentralen för att sätta in p-staven. 

Såhär var det för mig.
1: Få recept för staven. (tidbokning)
2. Köper p-staven (50 kr)
3. Sätter in den (tidbokning)

Men det var väl ganska underförstått, enligt mig. Men det var min uppfattning. 🤪

Vill man ta ut den så är det ju bara att kontakta UM eller vårdcentralen så borde det gå utan problem. (Förutsatt att man är bekväm med sådana saker.)

Honestyisdead
2016-02-21 01:28
#9

#8 Det är ju just det. Det är inte "bara" att ta ut den. P piller, plåster och ring slutar du bara med. Staven skär man i huden för att ta ut. Förstår du inte skillnaden?

Hoseok
2016-02-21 01:50
#10

#9 Jag förstår hur du menar men jag vet inget fall, personligen, där folk inte kunnat ta ut p-staven direkt? Det tog typ max 10 minuter för mig att ta ut staven så även om det, rent tekniskt sett, räkna som ett ingrepp så är det inget fruktansvärt svårt att fixa. Det är ju som vilken annan tidsbokning som helst hos en barnmorska?

Edit: med det sagt så förstår jag hur du menar, självklart. De andra förslag du nämnde Slutar man bara med, medan en p-stav måste man boka tid. Min poäng är: I min uppfattning så är det inte krångligare, rent teoretiskt. _Som sagt: Förutsatt att man är bekväm med själva ingreppet.
_
Åter igen. Det är bara vad jag hört att folk säger om sina p-stavar. Sen är det väl självklart att folk har haft problem med tidbokning och liknande. Beror ju också väldigt mycket på vart man bor.

Honestyisdead
2016-02-21 02:30
#11

#10 Även teoretisk är det ju självklart krångligare att först vänta på en tid och sedan skära ut något ur kroppen än att sluta käka piller eller ta ut sin p ring hemma. Det är krångligare både teoretisk och praktisk hur man än vänder och vrider på det. Kvittar om man är bekväm med ingreppet eller ej.

Många väljer bort spiral och stav just för att man då inte kan avsluta det när som helst utan någon annan måste göra det åt en.

Hoseok
2016-02-21 03:26
#12

#11 Som sagt: Det är väl självklart. Alla är olika och bekväma med olika saker. Förstår precis hur du menar men skulle, personligen (då ts bad om Personliga upplevelser), inte säga att folk ska avstå från p-stav för just Den anledningen. Med det sagt hoppas jag att du förstår hur jag tänker. Om inte så har jag nog inget mer att säga för att vara mer tydlig. Det är just därför det ät så underbart att vi har så mycket att välja på så man kan, förhoppningsvis, hitta något som funkar för ens kropp!

Upp till toppen
Annons: