Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 3139 ggr
[Nirvana-music]
2016-02-29 11:19

Studiebidrag fråga

Om man har giltig frånvaro de gånger man varit borta, kan man ändå bli av med sitt studiebidrag? 

Har läst, men hittar bara att om man har ogilitg frånvaro inrapporterad så kan studiebidraget försvinna.

Har varit borta ett par gånger nu under vårterminen pgr av olika orsaker 

( inte skolk, för att jag inte orkar) men för familjära orsaker och sjukdom. 

Men har alltid skickat in giltig frånvaro, har kanske 3 ogiltiga frånvaro lektioner, resten är giltiga. 

Har inte fått någon varning från min mentor eller rektor om bidraget, vilket jag fick förra,förra hösten när jag var borta utan att anmäla in giltig frånvaro, så då var det mycket ogiltig frånvaro och då tog de mitt studiebidrag.

Annons:
[Tuulikki]
2016-02-29 12:16
#1

Fick varning trots att jag hade giltig frånvaro. Dock på folkhögskola, men det var en kurs som motsvarar gymnasiet.

Hoseok
2016-02-29 12:34
#2

Reglerna ändras hela tiden. När jag gick på gymnasiet så kunde inte CSN välja att dra tillbaka mitt studiebidrag, hur hög frånvaro jag hade (så länge det var giltig.). Då var det skolan själv som var tvungen att kontakta CSN om det. 

Men har hört att CSN idag kan dra tillbaka om du har för hög giltig frånvaro ändå, vilket är idioti.

Jag hade 70% frånvaro på gymnasiet. Fick CSN alla månader och jag tog studenten utan problem.

Det viktiga är att du har kontakt med din skola. Att någon på skolan vet varför du är hemma. För då kan de skydda dig från csn.

Jojaton
2016-02-29 12:49
#3

Jag skulle väl gissa att det beror på hur mycket du är borta. Är du borta mer än du är i skolan (även fast det är giltligt) kan de säkert dra in studiebidraget. Men kan du inte prata med din mentor eller någon annan på skolan och fråga? Har du inte fått någon varning borde det ju vara lugnt - men jag har inte så stor koll på hur reglerna ser ut.

Johanna - Instagram

Katarina97
2016-02-29 13:16
#4

Ja de kan dra in studiebidraget om man är borta för mycket utan att lämna in sjukintyg även om det är anmäld frånvaro. Men det krävs dock ganska mycket anmäld frånvaro för att studiebidraget ska dras in, men det finns tyvärr inga tydliga regler för hur mycket anmäld frånvaro man får ha utan det är upp till skolan att avgöra vad som är för mycket

Scorpio97
2016-02-29 16:29
#5

Ja, jag hade förlorat studiebidraget om jag inte hade haft sjukintyg (har en kronisk sjukdom). Trots att jag alltid ringer in och sjukanmäler mig och enbart har giltig frånvaro alltså. Men eftersom jag har sjukintyg så kan jag vara hemma så mycket jag behöver utan att det påverkar bidraget.
På min skola är det jättelätt att ringa och sjukanmäla sig, så jag tycker det är ganska logiskt att det är så. Annars kan man ju ändå skolka hur mycket man vill bara man kommer ihåg att anmäla det. 

Men jag vet inte vart gränsen går. Men du borde väl inte kunna förlora det utan förvarning?


//Jessie

tötenöten
2016-02-29 18:26
#6

På min skola kontaktar skolan CSN som jag förstår det, har en vän med flera dagars ogiltig frånvaro varje månad, nyligen sa lärarna till honom, att de skulle kontakta CSN om han inte skötte sig bättre.

Jag själv har i perioder 80-90% frånvaro på min redan låga skolgång (går 30%) men jag har inga problem med studiebidraget. Men jag gissar att jag har nån form av sjukintyg så kan vara därför. Tycker du ska prata med en lärare eller annan i skolan :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
Kadoor
2016-02-29 19:10
#7

Alltså jag tror inte de kommer dra studiebidraget utan att prata med dig och/eller dina vårdnadshavare först. Så är det på min skola, de pratar med en om man har mycket ogiltig frånvaro(eller giltig också kanske.. är inte helt hundra) innan bidraget tas ifrån en. Jag tycker att det låter jättekonstigt att inte ge en varning innan, speciellt om du har anmält och fått giltig i största delen av gångerna.

Tycker du ska prata med din mentor eller lärare om det, och kolla hur det fungerar osv. Om det är så att du måste vara borta mkt pga sjukdom etc. så kan du ju få läkarintyg för att få vara borta mkt. Det är nog bäst att prata med dem för att vara på den säkra sidan, att bli av med bidraget är inte särskilt roligt kan jag förstå.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[Nirvana-music]
2016-03-01 01:11
#8

Pratade senast med min mentor förra veckan, hon sa inte så mkt, mest bara att fråga hur det gick och hur det såg ut med prov, men hon sa inget om frånvaron. När jag hade mkt ogiltig frånvaro en termin så sa rektorn att jag skulle anmäla in frånvaron för det var aldelles för hög ogiltig frånvaro. Men nu blir det förhoppningsvis mer skola och mindre frånvaro så hoppas att bidraget får vara kvar denna termin.

powerade
2016-03-01 11:01
#9

Om lärarna ser ett mönster i frånvaro skickar dom in till csn tillsist. Men är det nån gång där nångång där, och att dom vet en anledning så brukar dom ju inte skicka dit. Csn drar inte tillbaka något innan skolan skickar in. Inte här iallafall

Upp till toppen
Annons: