Annons:
Etikettövrigt
Läst 1658 ggr
Anonym.000
2016-03-07 23:15

(x) Vikt

Hej, jag är en tjej som är 13 och är 1,60 cm. Jag väger 58 kg är det normalt eller inte? Jag tränar innebandy och fotboll. Jag är inte tjock men inte jätte smal. Och vad kan jag göra för att bli av med något kg?

Annons:
Fridaaaa
2016-03-07 23:16
#1

Du som är 13 år ska inte banta plus att nej du kan omöjligt behöva tappa något kilo. Tänk inte på vikten! 

Fortsätt som du gör med träningen, och ät bra mat och regelbundet, viktigt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hoseok
2016-03-07 23:19
#2

Du är 13 år. Det sista du ska behöva bry dig om är din vikt. 

Stryk ordet "Normal" från ditt vokabulär när du snackar om vikt, då mår du bättre!
Siffror på vågen är inget man behöver bry sig om så länge man inte är överviktig, och det är du verkligen inte. Du behöver INTE "bli av med några kg" ! Det finns absolut ingen anledning till det och det finns inget som säger att du kommer tycka om din kropp mer för det.

Fortsätt träna, det är superbra att du gör det! Ät hälsosamt, drick mycket vatten (men inte för mycket. Försök dricka 5 mellanstora glas om dagen i alla fall. Mer om du tränar, självklart!). Känner du dig sötsugen så testa dricka vatten också, för ibland känns det som sötsug när man egentligen är törstig. 

Ät mycket grönsaker och protein. Gör du någon form utav styrketräning? Om du vill "tona" din kropp så är ju det ett alternativ. (Men bli inte för beroende av att det ska se ut på ett visst sätt, bara..) Du gör ju massa cardio (och styrketräning kan jag tänka mig) genom fotbollen och innebandyn. Kanske köp några vikter och kör några gånger i veckan? 

Det är aldrig fel att ta hand om din kropp. Men försök lägga på minnet att din Vikt ska inte styra ditt välmående. Idag finns det så sjuka ideal av vad en "snygg" kropp är. Ett ideal färre än vad folk tror faktiskt har i verkligheten.

Ens vikt har oftast vääääldigt lite att göra med hur själva kroppen faktiskt ser ut. Jag är normalviktig men snäppet till överviktig, men allt fett ligger liksom på låren (haha) så det syns inte att jag är det. Sen är jag väldigt lång också.

Urhasten
2016-03-08 09:16
#3

Om jag hade hobbys som innebandy och fotboll, hade jag varit lycklig om jag kunde väga så mycket som möjligt av både fett och muskler. För det gör din kropp stark och uthålligare! 🌈

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Corgitok
2016-03-12 17:00
#4

Haha jag är som du! Din ålder, väger som du och är 165 cm lång. Inte tjock men inte smal.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Semper_Solus
2016-03-15 11:20
#5

Du ligger precis lagom på övervikt-undervikt skalan. Plus att glöm inte bort att muskler väger mer än fett och det du tränar ger dig mycket muskler ;) Du har den kroppen som många drömmer om att ha, så du kan bara luta dig tillbaka och njuta, tänk inte på vikten :)

/Robin | Medarbetare på Tonåringar iFokus 
No one is weird or "not normal", because what's weird to one person is normal to someone else.

Hoseok
2016-03-15 13:37
#6

#5 Orden "Du har kroppen som många drömmer om att ha" känns väldigt fel när man ska försöka få någon med dålig självbild att må bättre.

För här är grejen: Det spelar ingen roll hur andra ser ens kropp. Det är inte det som är det viktiga. 

Jag anser inte att man ska bygga upp folks självbild genom att snacka om hur andra personer ser på en.  För det viktiga är ju inte hur han, hon och hen tycker om mig. Det viktiga är hur jag ser på mig.

Annons:
Corgitok
2016-03-20 09:52
#7

Jag tycker du kan vara stolt över hur du är. Så många försöker gå ner i vikt och bli som alla andra. Visst, man kan känna sig mer accepterad å att killarna kanske kommer fram då men det är ju inte en själv. Ja tror det är finare att du är du och du är säkert en inspo för andra.

Ja har liksom viljat gå ner å få goals kroppen men nej inte längre, tycker inte det är särskilt fint eller speciellt längre för typ ALLA ser likadana ut. Så ja går som ja är.

Men du kan typ dricka mer vatten å gå på nån sport å kanske jogga eller göra övningar hemma om du verkligen vill gå ner. Men svält dig inte eller så bara <33

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Honestyisdead
2016-03-20 18:34
#8

#7 Du tycker inte innebandy och fotboll är sporter då?

Ts du säger ju själv att du inte är tjock. Då finns ingen anledning för oro. Dessutom kommer din kropp förändras mycket de närmaste åren :)

Upp till toppen
Annons: