Annons:
Etikettövrigt
Läst 789 ggr
Chiquita_animal
3/13/16, 7:12 PM

Prao

Hej, nu är det såhär att jag har prao vecka 21 och 22 ( går i åk 😎 men jag vet inte riktigt vart jag ska praoa. Senaste gången jag praoade var i åk 6 och då gjorde jag det på ett kommunhus, intressant, kul men också lite tråkigt. Jag har varit och kollat lite och jag har blivit lite intresserad att prao med någonting om arkitektur t.ex företag, för att få en syn över hur det skulle vara att arbeta/inrikta sig inom något liknande, jag gillar hur de gör ritningar och planerar digitalt, häftigt.. Men jag har hört att det kan vara tråkigt då man inte får göra så mycket som praktikant och vår prao är i två veckor så det skulle vara synd att bara se på. Annars tänkte jag också på om det skulle finnas något typ tecknar/målarhus eftersom jag älskar att rita och teckna och vara kreativ. Anime och manga är någonting jag älskar med så det skulle vara riktigt kul om det fanns någonting sånt där man skulle få se hur det var. Jag skulle helst vela att praktikplatsen helst skulle ligga i eller i närheten av Malmö eftersom min familj ej har bil. Har ni också tips på vart man skulle kunna praoa någonstans (för att få ideér) och vart ni har praoat?


Annons:
wille_wille
3/13/16, 8:30 PM
#1

När jag gick i 9:an ville jag testa att praoa på ett sjukhus men det kändes som att man inte skulle få göra så mycket så jag pratade med SYO:n på min skola om jag kunde vara på två ställen och det var ok. Du kanske skulle kunna göra något liknande? 1 vecka på arkitektbyrå och 1 vecka på något annat?

Tänk på att visa framfötterna, kom med idéer, fråga saker, kolla om du kan få testa att rita (när du har sett lite hur de gör)  osv. Tror du kan få ganska roligt ändå på ett sådant ställe 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

kae
3/14/16, 12:09 AM
#2

Jag har praoat på en godisaffär haha. Det var helt ok, men rätt tråkigt ibland när inga kunder kom och man inte kunde göra något. Jag fick diska och torka "locken", diska skopor, tvätta slushmaskiner, städa i butiken och även stå lite i kassan. Han som jobbade där var dock väldigt snäll och bjöd mig på slush, fikabröd, läsk och sista dagen fick jag plocka en gratis påse godis. Men du verkar ju sikta lite högre haha :) Bibliotek kanske?

Chiquita_animal
3/14/16, 3:50 PM
#3

Tack för era kommentarer. Ja, någon gång kunde man prao på två olika ställen, alltså en vecka någonstanns och den andra någon annanstans. Men jag tror det blir enklare om jag hittar ett ställe där jag kan vara på under hela de två veckorna ^^


taylor__lambert
3/14/16, 6:43 PM
#4

Finns dom som har gjort prao på gymnasium de kan tänka sig gå på senare i livet. Det kanske kan vara något om du vet något gymnasium du känner dig intresserad av?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Elsaharr
3/14/16, 11:15 PM
#5

Jag har praoat på ett café och det var superkul! Jag var där med min bästa kompis och vi fick diska, packa kakor, köpa ingredienser, koka kaffe, och hämta disk från borden och liknande. Vi var väldigt självständiga och vi fick mycket beröm av de som jobbade där. Då gick vi i sjuan. De som jobbade där fick avlastning i några dagar helt enkelt. Vi fick också göra skagenröra och kycklingröra som skulle vara på mackor under instruktioner och dekorera pepparkakor hur vi ville. Det var kul! Så det tipsar jag verkligen om.

Zingo ;D

Upp till toppen
Annons: