Annons:
Etikettövrigt
Läst 1006 ggr
Hoseok
2016-03-14 15:41

4000 kr delades ut av främling

Vill mest skriva av mig om något mysko som hände imorse.

På  espresso house när jag stod i kön så kollade jag ner på mobilen men kollade upp mot tjejen framför mig när de sa att någon tappade en 500-lapp. Då säger någon bakom mig i kön att han som hade lagt den där tappade den inte, han hade lagt ut 500-lappar över hela espresso house. Totalt typ 4000 kr.

En annan tjej hade plockat upp två 500ingar och sprang efter honom. Han hade bara lyft händerna och skakat på huvudet medan han säger att han inte ville ha dem längre. De bakom kassan sa att "det var nog han som hade dansat runt och nynnat högt förut" så antingen så var han väldigt påverkad eller kanske inte så frisk. 

Är väldigt fundersam över vem den här mannen var, hur han mådde, varför han gjorde det. Det finns enkla förklaringar som att han var hög/sjuk och agerade drastiskt. Men mina tankar flyger iväg på på konstiga saker, haha.

Jag fick inga pengar. Hur skulle ni reagera i situationen? Skulle ni ta pengarna själv eller lämna in till stället?

Jag hade tagit pengarna.. självklart. Men det hade känts väldigt fel. Lite smutsigt på något vis, "dirty money" som en i kön sa. Det vill säga, man vet inte vart pengarna kommer ifrån och vad mannens motiv var.

Annons:
lollynonna
2016-03-14 15:49
#1

Nä, jag skulle nog inte ta pengarna. Jag skulle fruktansvärt gärna vilja ha dem, men jag skulle ge dem till någon personal eller liknande. Skulle kännas fel att handla med någon annans pengar som inte själv vet vad han höll på med :/

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Scorpio97
2016-03-14 15:53
#2

Jag hade förmodligen tagit pengarna. Det är väl kanske inte det moraliskt rätta att göra, men jag skulle nog ha tagit dom ändå.


//Jessie

Majaa12
2016-03-14 15:57
#3

Jag skulle ta pengarna och springa efter mannen (vilket någon gjorde). Vill han inte ha pengarna skulle jag nog tagit dom själv.

Undra varför egentligen.. Han kanske hade tagit dom från någon och fått dåligt samvete… eller nåt 🤔

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Hoseok
2016-03-14 16:01
#4

#3 Kan finnas så oerhört många förklaringar. Jag har gått allt ifrån att han kan ha haft bipolär sjukdom och varit i en maniperiod till att han kanske gav bort alla sina pengar för att kanske ta livet av sig eller något..

Jag överanalyserar detta jättemycket, det vet jag. Men jag är sådan. Tycker det är intressant och önskar jag kunde veta mer om vem han faktiskt var. Inte varje dag något som detta sker.

Tanken om att han faktiskt kanske snott pengarna och ångrat sig slog mig med. Mest troligt är dock att han var hög eller sjuk, eftersom personalen beskrev att han betedde sig annorlunda.

Aleya
2016-03-14 16:32
#5

Hade gett tillbaka dom.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Hoseok
2016-03-14 16:38
#6

#5 Fast hela grejen var ju att han vägrade ta tillbaka dem? Vad ska man göra, kasta dem efter honom? 😂

Annons:
Aleya
2016-03-14 16:47
#7

#6 ne… men då hade jag gått till polisen med det. Och hade sagt det till människan. Hade denna sen inte hämtat ut det så hade pengarna tillfallit upphittaren. Så ja, så hade jag nog gjort.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

17453daystoheaven
2016-03-14 17:46
#8

Jag skulle nog vela en stund men sedan ta dom ist för att dom ska ligga där på marken.

 
/ ^\ Q /^ \

[Tilde]
2016-03-14 19:26
#9

Ville han inte ha pengarna hade jag tackat och tagit emot. 😂 Det är ju lika lite mina pengar som caféets pengar och han säger ju i princip att man kan behålla dem om han inte vill ha tillbaka pengarna. Så ja… Why not liksom? Vill man kan man ju skänka bort dem också.

[Devya]
2016-03-14 19:49
#10

Ett helt solklart nej. Jag skulle aldrig haft samvetet att ta pengar som jag inte vet vart de kommer ifrån. Jag skulle helt enkelt må fruktansvärt dåligt om jag hade tagit pengarna. Jag skulle grubblat alltför mycket om varför personen gjorde på det viset.

Semper_Solus
2016-03-15 11:03
#11

Hade bara tagit dem om jag visste att han inte bara var full eller påverkad. Han kanske nyligen vann på lotto liksom, för detta är något som jag skulle göra om jag hade haft råd med det 🤐

/Robin | Medarbetare på Tonåringar iFokus 
No one is weird or "not normal", because what's weird to one person is normal to someone else.

kae
2016-03-16 08:38
#12

500 kr är en ny highlighter så jag skulle tagit dem oavsett.

[dvärgkaniner]1
2016-03-16 10:25
#13

Jag hade velat ta pengarna, men problemet är ju att det skulle kännas fel att ta dem.

Annons:
[Outlawly]
2016-03-16 10:59
#14

Jag hade tagit pengarna.
Men om jag hade sett honom att han tappat dem hade jag såklart sagt till honom först.

När jag jobbade i kiosk på Arlanda för ett tag sedan så fanns det en bankomat precis utanför. Då kom en person till mig och lämnade över 400 kr som han sa att någon glömt i automaten.  Ingen frågade efter dem så jag behöll dem.

cookies
2016-03-16 13:42
#15

Vem vill inte ha pengar om man får dom gratis? Hade nog tagit dom.. Vem vet, han kanske vann en online-jackpot? ;) Kanske blev stenrik några minuter innan. Trogligtvis inte, men det hade ju varit ett kul scenario i alla fall…

[Túrwen]
2016-03-16 20:58
#16

Jag hade tagit dem om han inte vill ha dem själv, knappast bättre att låta dem ligga och låta någon annan ta dem när man själv är student och har ont om pengar.

[Devya]
2016-03-17 09:33
#17

Ni som skulle bara tagit pengarna, skulle ni inte få dåligt samvete över det?

Nja, jag har nog aldrig haft det jättebra ställt ekonomiskt sett men inte tillräckligt dåligt för att jag skulle bara ta pengar från någon som kanske inte är vid sina fulla sinnens bruk. Jag kanske är knasig men jag skulle må alltför dåligt och grubbla alltför mycket och jag tycker inte att den pengen skulle vara värt det.

Scorpio97
2016-03-17 11:30
#18

Nej, jag tror faktiskt inte jag skulle få dåligt samvete. Personen har ju ändå gett mig pengarna (eller lämnat pengar och vägrat ta tillbaka dom). För mig är det då inte fel att ta pengarna, även om jag inte tycker att det är moraliskt rätt heller. 

Sen beror det nog lite på i vilket skick personen är i. Det är skillnad om en helt nykter och vaken person kommer fram och ger mig pengar, jämfört om en väldigt full person gör det. I det första fallet skulle jag nog först fråga vad haken vara, och om det inte fanns någon skulle jag ta pengarna. Är det en påverkad person skulle jag vara mer tveksam. Men jag vet ärligt talat inte om min tvekan i det fallet skulle bero på moral/samvete, eller risken att det kan räknas som fel rent juridiskt att ta emot pengar från en påverkad person.
Om en person som jag upplever som relativt klar i huvudet lämnar pengar och inte vill ta tillbaka dom, så skulle jag därför ta dom. För i mitt huvudet är det inte fel att göra det, och därför skulle jag inte ha dåligt samvete eller ens fundera i dom banorna.

Sen har jag jag i allmänhet rätt dålig "moralkompass" och jag får väldigt sällan dåligt samvete. Jag handlar oftast på logik, och inte på moral eller känslor. Men jag skulle absolut undra var pengarna kommer ifrån och varför personen ger bort dom, men det skulle vara av nyfikenhet och inte av samvetskval.


//Jessie

Majaa12
2016-03-17 11:31
#19

#17 Dåligt samvete för vadå? Vill han inte ha dom ändå hade antagligen butiken tagit pengarna..

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Hoseok
2016-03-17 12:20
#20

#19 Fast det är nog ganska många som mycket hellre överlämnar en börda till någon annan än själv tar på sig bördan. FRAMFÖRA ALLT när det faktiskt handlar om något som bara är till ens egna egoistiska vinning. Jag har full förståelse för att någon får dåligt samvete för en sådan här sak. Precis som jag själv skrev, man har ju ingen aning om vart pengarna faktiskt kommer ifrån eller hur mannen mår just nu?

Det finns folk som bryr sig om varandra och mår dåligt när de är i vetskap att andra kanske mår dåligt. Tro det eller ej.

Annons:
Majaa12
2016-03-17 13:49
#21

#20 Ja, fast om han verkligen inte vill ha dom ser jag inget fel med det.. Men hade jag hittat dom hade jag lämnat in dom till polisen först iallafall. Då har han ju möjlighet att hämta ut dom, gör han inte det brukar man väl oftast få pengarna?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Zadeira
2016-03-17 14:14
#22

Om han inte vill ha pengarna så ser jag ingen anledning att få dåligt samvete för att jag tar dom. Annars gör någon annan det ändå. Bättre då att jag som har extremt dåligt med pengar tar dem där de går till något vettigt som mat eller de där nya skorna jag behövt sedan mina gamla är trasiga och lagade med silvertejp.

Jag och min bror var på festival för några år sedan. Jag hittade 1000 kr på bajamajan. Ingen aning om vem som varit där innan, det var ingen som stod och letade efter dem eller så utanför heller så vi tog dem och fick mat och dricka för hela festivalen.

Hoseok
2016-03-17 17:43
#23

#21 Men hur vet vi att han verkligen inte ville ha dem? Han kunde ju varit sjuk, påverkad eller vad som helst? Det handlar om att han kan ha varit helt omedveten om vad han själv gjorde.

Zadeira
2016-03-17 19:55
#24

#23 Fast jag anser ändå att han har ett visst egenansvar. Om han inte vill ha pengarna så har man gjort vad man kan när man frågar. Sen oavsett orsak till att han gör som han gör, påverkad eller omedveten om det av en eller annan anledning så har man ändå gett honom en chans att ta tillbaka dem.

Majaa12
2016-03-17 19:56
#25

#23 Nej, det vet man ju inte…. Men hämtar han inte ut pengarna hos polisen, ja då finns det ju inte mycket att göra. Man kan ju inte tvinga honom ta tillbaka dom direkt…

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Hoseok
2016-03-17 20:08
#26

#24 Det är väl självklart att han har eget ansvar. Jag snackar om att jag har förståelse för varför folk skulle må dåligt över det, för de tänker på mannens egna hälsa. 

#25 Nä, precis. det var ju det jag skrev förut.

catcult
2016-03-18 07:17
#27

Jag hade tagit pengarna. Om jag sett personen som lade pengarna där skulle jag självklart först och främst gå fram och säga till att han tappade dem, men om han inte ville kännas vid dem hade jag självklart behållit dem. Skulle aldrig skänka dem till Espresso House, då gör pengarna definitivt mer nytta hos mig.

Jag har vid två tillfällen hittat en femhundring på marken utan någon ägare i syne och har båda gångerna tagit pengarna med gott samvete.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
Upp till toppen
Annons: