Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1047 ggr
uz00x
3/14/16, 10:33 PM

Byta i tvåan?

Jag är så sjukt osäker på hur jag skall göra. Jag gick i häst i början utav 1:an men trivdes skit med klassen men älskade linjen, så valde att byta till min andra stora kärlek, spelgrafik. Men destu längre tid jag går här, destu mer känner jag att det är fel. Jag går nu andra året och har snart gjort klart även detta året. och jag trivs inte, linjen är inte för mig och det känns bara fel. Jag har en annan linje som är helt perfekt för mig och som är precis det jag är ute efter, och det jag har varit ute efter.

Är det värt att byta? Linjen jag vill gå är yrkeslinje, medans den jag går just nu är högskoleförberedande. Men hittar heller väldigt lite som detta jag kommer kunna göra efter gymnasiet. Är det någon som har erfarenhet om att byta så sent?

Annons:
Hoseok
3/14/16, 10:41 PM
#1

Hade jag varit du, så hade jag hållit ut. Det är "bara" ett och ett halvt år kvar. Det känns som en evighet om man vantrivs, men det kan vara värt det.

Mår man riktigt, riktigt kasst så ska man självklart byta. Men då måste du börja om, tänk på det. Ibland kan man bara byta till en annan skola med samma linje, dock. Men det är inte det du planerar.

Kom ihåg att det ALDRIG är försent att planera sin utbildning. Jag började gymnasiet när jag var 18! 

På yrkesförberedande så får du grundläggande behörighet till högskola.

Hoseok
3/14/16, 10:43 PM
#2

Värt att notera att om du har fått betyg i vissa ämnen och byter linje så kan du ju slippa läsa dom kurserna, det är ju ganska nice!

Är du halvvägs in på vissa kurser som du inte fått betyg i så kan du tenta av dem!

uz00x
3/14/16, 10:44 PM
#3

Precis, fyller ju 18 nu till sommaren, så blir ju samma ålder för det då, haha :) 

Jag trivs bra i klassen och så, men jag känner väldigt mycket att jag slösar tid, jag har inget där att göra och det ger mig ingenting. Det känns så väldans onödigt att gå till skolan för mig.

uz00x
3/14/16, 10:46 PM
#4

Min tanke är att jag kör ut detta året (bara 12 v kvar nu!) och sedan efter det helt enkelt "börjar om" då har jag gjort klart alla "måste" kurser tills 3an + matte 2b.

Hoseok
3/14/16, 10:47 PM
#5

Om du känner att du inte orkar byta, försök tänka att du håller på att förbereda dig för högskolan/universitet! Satsa stenhårt på de ämnen som tar dig vidare dit. Se alla andra kurser som något du gör för skojs skull, inget du stenhårt måste få betyg i.

Annars är det som sagt bara att byta, det är nog inga problem. 

Tänk dock på att sista året man får söka gymnasiet är året man fyller 19. Efter det får du rikta in dig på komvux, vilket inte är fel, men det är sååå mycket enklare att komma in på högskola med gymnasiebetyg i fickan.

Upp till toppen
Annons: