Annons:
Etikettreligion-och-samhälle
Läst 3056 ggr
JuliaMG
2016-03-15 18:24

Frågor om judendomen - hjälp

Jag har just fått reda på att "brevet"  som vi ska skriva till vår lärare om judendomen ska vara inlämnat redan på måndag, och eftersom jag har en hel del andra läxor att göra så tänkte jag fråga om lite hjälp här. Om ni har tid och vill så skulle ni hemskt gärna få ta en stund och svara på några av frågorna. Jag har valt ut några som jag känner är lite extra jobbiga, men om ni har något annat som ni vill tillägga så skulle det vara super schysst! Jag vet att det är ganska mycket, men jag skulle inte fråga om hjälp om jag verkligen inte behövde det. Så snälla, jag skulle bli jätteglad om ni försökte svara på någon av frågorna iallafall! :) <3

Fråga 1: Vem kan bli jude? Helt ärligt så har jag försökt hitta svar på den här frågan i minst en timme. Jag fattar bara inte. Är det olika för olika typer av judar? Finns det ingen speciell regel för vem som kan bli jude? Jag har svarat på vem som är jude, men inte vem som kan bli det.

Fråga 2: Vilka högtider firar dem? Jag vet inte om jag behöver förklara vad alla högtider innebär, men kanske lite kort som typ att julen är Jesus födelse eller liknande. Men det kan jag sköta själv. Jag tänkte bara om ni kunde nämna några högtider så jag kan googla dem sen.. 

Fråga 3: Vilka livsregler lever dem efter? Jag har skrivit en del om matregler, men sen så vet jag inte riktigt vad jag ska skriva. Om ni inte har ett svar på vilka livsregler man har inom judendomen, skulle ni kunna förklara vad som menas med själva frågan? Vad vill min lärare att jag ska skriva mer?

Fråga 4: Hur är släktskapet med islam och kristendomen? Jag vet att judendomen låg som grund för både islam och kristendomen, men vad finns det mer att skriva?

Fråga 5: Vad finns det för likheter och vad skiljer kristendomen mot judendomen och islam? Den här frågan är nog den svåraste, men också den viktigaste. Man ska ha med en typ av jämförelse. Jag får nästan ont i huvudet bara jag läser kriterierna. Jag har läst sidorna i boken och jag hittar inget svar. Jag vet verkligen inte vad jag ska googla på. Det kommer upp så sjukt mycket text och jag hittar tusen olika svar på hundra olika hemsidor.

OBS: Jag kommer absolut inte att kopiera eller skriva av det ni skrivit eller någonting sånt, jag vill bara ha lite hjälp på traven med den här uppgiften. Jag tror inte att jag kommer kunna svara er med en gång, då jag som sagt har en hel del annat att göra, men jag kommer att läsa det. Om ni har länkar eller tips på hemsidor som är bra så nämn gärna dem. Tack! :)

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Annons:
Aleya
2016-03-15 18:46
#1

Kan svara på en fråga. Och det är 1. Man kan ju konvertera, men bland otrodoxa räknas inte det alltid som att vara "riktig" jude. Men den som är född av en judisk mor räknar man som "automatisk" jude. Detta då man anser att mamman som bär barnet ger en liten bit av sin själ, så på så vis blir man jude. 2. Dom firar absolut inte jul. Så googla alla deras högtider. Så det är mina svar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Duvethon
2016-03-15 18:54
#2

www.jw.org

Edit: Hade ett skolarbete kring Jehovas Vittnen för ett tag sedan, får ursäkta med att jag varit vaken i 30h och läste ditt inlägg helt fel! Ska försöka ta mig tid att svara på frågorna senare. :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Aleya
2016-03-15 18:56
#3

#2 vad har Jehovas vittne med judendomen att göra?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Hoseok
2016-03-15 18:59
#5

#2 Du får mer än gärna förklara vad Jehovas vittnen skulle ha för koppling till judendomen och framför allt denna tråd?

Aleya
2016-03-15 19:02
#6

Ts sök på judiska församlingen ts. Så hittar du svaren på frågorna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[fin_kanin]
2016-03-15 19:09
#7

SO-rummet har rätt bra fakta! Har precis jobbat med religoner (jag valde att jobba extra med judendom) i skolan, fast på lite "lättare" nivå:)! I min uppgift skulle man gämföra judendomen (i mitt fall) med en annan religion (kristendomen). Kan hjälpa dig med fråga 2. Pesach (typ som kristna påsken) och Sabbat (när Gud tog en "paus" från att skapa världen/människorna). Sen fanns det några fler… Fråga 3: Dem har De Fem Moseböckerna (Eller Thoran) och Tenach. Dem böckerna innehåller levnadsreglerna för judarna. Kanske går att låna böckerna någonstans? Fråga 5: Du kan jämföra deras heliga symboler, antalet kristna/judar, hur många gånger man ber per dag mm. Judendom= Davidsstjärnan och den sjuarmade ljusstaken. Kristendom= Korset. Hoppas du får lite hjälp i alla fall! :) Om du vill kan jag PM:a min faktatext om judendomen till dig.

.m.m
2016-03-15 19:14
#8

1) Det är svårt att bli jude och processen lång. Man behöver genomgå ett test efter att man visar att man lever som jude under längde tid först. Så jag antar att svaret på din fråga kortfattat är: Den som är tillräckligt motiverad och bevisar det i ord, handlig och levnadssätt under längre tid.

2) Googla på "judiska högtider" och läs på församlingarnas hemsidor.

3) Livsregeln går ut på ett "så här ska man leva" istället för ett "så här ska man tro". Här finns mer info: http://www.judiskaforsamlingen.se/pdf/Judendomen.pdf

4) Släktskapet skulle man kunna uttrycka är att judendomen är den ursprungliga religionen. Modersreligionen så att säga. Kristendomen är en förlängning av judendomen. Alla tre religionerna kallas "Abrahamitiska religioner" eftersom Abraham är stamfader för alla tre religionerna.  Judar och kristna har lämnat vad vi kallar gamla testamentet ganska orörd. Islam har dock ändrat namn i gamla testamentet och ändrat så att släktledet går från Abrahams son Ismael istället för vad grundskrifterna som både judendomen och kristendomen är uppbyggda på och visar, Isak. Detta så att det passar bättre in på Islam. Efterkonstruktionen är ett bra motargument til varför Islam kanske inte riktigt har med de två andra religionerna att göra på eller hör samman på samma sätt som judendom och kristendom gör.

5) Likheter är att både judar och kristna tror på Messias. Kristna tror att han redan varit här i form av Jesus, judarna väntar fortfarande på sin Messias. Islam tror inte på att Gud kan ha en son över huvud taget. Islam har Muhammad som förebild som var brutal och bär skuld till blodbad. Kristna har Jesus som förebild, den förlåtande där man ska vända andra kinden till. Judarna har Moses som förebild som också stod upp för det som var rätt. Det finns förgreningar inom alla tre religionerna. Kristendomen är den mest liberala och tillåtande av de tre religionerna. Judar och Kristna tror inte på straff, det gör muslimer. Kristna har EN helig bok. Muslimer har tre. Judarna har en, ibland räknat som två. Judar har matregler som islam har försökt efterlikna. Judar omskär spädbarnspojkar när de är 8 dagar gamla, detta efterliknar också muslimer.  Kristendomen har inget av de två sistnämnda exemplen.

Det var lite grann iaf. Hoppas det hjälpte dig något. :)

Tjeja
2016-03-15 19:29
#9

Vart i landet bor du? Finns det någon synagoga eller judisk församling i din stad/område? Ta reda på det och kontakta dem! Har du tur kan du boka tid och få prata eller maila eller skypa lite med en rabbin eller annan skriftlärd i synagogan/judiska församlingen som du kan intervjua om de här frågorna!

Svaren är nämligen inte helt enkla. Alla frågorna har nämligen inte bara ett enkelt rakt svar. Judendomen är nämligen ganska filosofisk av sig och det finns ett talesätt som säger så här "där tre judar har en diskussion finns det 5 olika åsikter". 😉

Tex  i fråga 1. Vem som kan bli jude beror på vad du utgår ifrån och vem du frågar i vilket sammanhang. Om det är enligt staten Israels lag, eller om det är enligt någon judisk sekt/inriktnings åsikt osv. Rent generellt kan man säga att de som inte är födda till judar kan bli judar genom att byta religion och konvertera. Att vara israelisk medborgare är alltså inte det samma som att bli judisk. 

En israelisk ledare strax efter andra världskriget sade att "alla som är dumma nog att kalla sig för jude är judisk" medan andra menade att bara dem som är födda av en judisk mor är jude och inga andra, inte ens adopterade "kan bli" judar utan bara möjligen vara hedningar med judisk tro, sk Noakider (efter Noah). osv..

Men jag tror att när du skriver behöver du hänvisa till källor. Vill du då göra det lätt för dig pratar du med en religiöst kunnig judisk person i synagogan och använda hen och de källor hen hänvisar till.

Fråga 2 om vilka högtider de firar är väl egentligen den enda frågan som är någorlunda enkel att svara på.  De har några högtider som typ "alla" judar firar ungefär som att "kristna" firar jul. Men sedan finns det fler religiösa högtider som hör till judendomen som firas olika mycket beroende på hur religiösa de är och bryr sig om  att "observera" sina högtider.  Viktigast av allt för en troende jude är Sabbaten (fredagkväll till lördag eftermiddag. det är som den kristna söndagen, fast mycket mycket viktigare för judarna än söndag är för kristna) Rosh Hashanah (Det judiskt religiösa nyåret, judendommen har nämligen 4 olika nyår dem firar, men rosh hashanah är den som har med den religiösa cykeln att göra. de andra handlar om tex skördecykler och annat som firas årsvis, lite ungefär som vi firar skolår med skolavslutning) Yom Kippur (judarnas stora försoningsdag kan man säga, en av om inte den t o m viktigaste dagen efter sabbaten att fira som religiös jude) Sukkot (lövhyddohögtiden, inleder årstidernas årscykel kan man säga) Simchat Torah (högtidsdagen för Torahn/lagen den judiska trons viktigaste skrift) Schanukah (en ljushögtid som påminner lite om den kristna adventen typ) Pesach (den judiska påsken) 

Det är en lång lista med högtider, ovan har jag bara nämnt ett antal av de största högtiderna det finns fler som är lika stora och viktiga att hålla. Sedan finns det mindre högtider också och dessutom firas nymånen varje ny början på en judisk månad. 

Utöver det finns det moderna ickereligiösa högtider som är nästan lika viktiga för en religiös jude att fira då det inom deras religion är väldigt viktigt med att minnas sin historia. Därför firas t e x högtidsdagar för förintelsen, nationaldagen och Jerusalems dag också med religiös vördnad. Sedan precis som i Islam och kristendomen förekommer perioder av fasta i samband med olika högtider.

Ok.. nu har jag svarat kort och enkelt på fråga 2 och gett ett litet exempel på fråga 1. Nu föreslår jag att du tar kontakt med en judisk församling/synagoga och en Rabbin eller annan skriftlärd där som kan hjälpa dig att svara mer konkret på dina frågor. 

Lycka till!  😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JuliaMG
2016-03-19 13:45
#10

Tack så hemskt, hemskt mycket för alla svar! Nu har skrivit klart kladden och har bara rättning och småändringar kvar! Det är väldigt tveksamt att jag hade fått ihop det utan er hjälp, så tack och återigen tack haha. Ni har gjort den här veckan och nästa vecka så mycket lättare för mig, så tack igen! 🤗❤️

Jag lyssnade på det ni sade och tog kontakt med en judisk församling. Jag fick maila med en jättesnäll tjej som verkligen försökte svara sammanfattat och hyfsat förenklat på alla mina frågor för att försäkra sig om att jag hängde med. Det var ett jättebra tips, så tack för den idén! 😊

Dessutom är nog SO-rummet min nya favorit hemsida (sidan är seriöst hundra gånger bättre än wikipedia när det kommer till skoluppgifter) så tack för det tipset! ^^

#1 Jag vet att judarna inte firar jul. Jag menade bara att jag tänkte skriva om judarnas högtider på samma sätt som att jag hade kunnat skriva att kristna firar jul på grund av Jesus födelse, som #9 skrev i sitt inlägg. Jag ser nu att det kanske var lite oklart formulerat, så jag ber om ursäkt för det :)

#2 Det är lugnt, det kan hända vem som helst! :)

#4 Danke schön! ;)

#7 Tack så mycket för svaren! :) Du kan väldigt gärna PM mig texten om du vill. Som sagt är jag nästan klar med texten, men det skulle ju inte skada att läsa på lite till! :D

#8 Det hjälpte mer än lite grann faktiskt! Det var suveränt skrivet, så tack så hemskt mycket! <3 :)

#9 Tack tack och tack igen! Det var till supermycket hjälp i uppgiften och det har underlättat när jag skrivit mina andra uppgifter också. Jag hade aldrig fått ihop det utan hjälp, så TACK! :D

Kram på er allihopa! Och om jag inte sagt det tillräckligt i det här inlägget redan, så tack igen! Det hade aldrig gått utan er hjälp, och det menar jag verkligen! 👋

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Tjeja
2016-03-19 23:32
#11

Vad kul att du kände nytta av allas hjälp! Och roligt att du fick så fin kontakt med en judisk församling. De brukar vara väldigt hjälpsamma och glada över att få svara på frågor. 😃

Berätta gärna hur det går för dig och vad din lärare tycker om det du skrivit sen! 🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: