Annons:
Etikettmode-och-skönhet
Läst 719 ggr
Elsaaa
2016-03-15 19:35

Längre och tjockare hår

Hej!

Jag vill verkligen så hemskt gärna ha längre och tjockare hår. Mitt hår just nu går ca 5 cm nedanför armhålan när jag drar fram det (det är ganska vågigt också så blir längre om jag drar i det eller plattar det, men vill inte platta det då det blir så slitet då). Det är inte så tjockt heller, jag vet inte hur jag ska förklara men det är verkligen inte tunt, ganska "normaltjockt" skulle jag vilja säga, men jag skulle gärna vilja ha det tjockare då jag tycker att det är så fint när man har väldigt tjockt hår.

Jag har läst att håret växer ca 1 cm i månaden, men jag har 0 tålamod så jag undrar om det finns några knep för att det ska växa fortare? Ricinolja tänker jag inte använda, är väldigt skeptisk till det då jag läst att håret kan bli väldigt risigt av det.

Och sen tjockare och glansigare hår, finns det något knep för det? Priorin och andra dyra tillskott har jag inte råd med.

Är öppen för nästintill alla förslag, tack på förhand!

Annons:
Sindri
2016-03-15 19:40
#1

Att inte använda schampo är det som gjort mest för mitt hår. Schampo sliter på håret. Kan inte påstå att jag fått jättetjockt hår, men nu känns det i alla fall OK.

Det kan vara jobbigt från början innan kroppen kommer i balans, men det blir bra sen. Läs på om noopoo.

Elsaaa
2016-03-15 19:48
#2

#1 Okej, tack, ska kolla upp det!

Sedan en sak till jag undrar är att många säger att man inte ska borsta håret när det är blött. Jag provade en gång, och det gick rent ut sagt åt helvete. Håret tovar ju sig när man schamponerar det, och tovan torkade då och det tog ett tag att borsta ut den. Sedan hade också håret "fastnat" i den positionen, ungefär som att håret blir lockigt när man tar ut flätor. Alltså att det var jättekrulligt på ett ställe. Jag fick duscha igen för att få bort det. Så hur ska man bära sig åt för att slippa borsta håret när det är blött?

Katniss
2016-03-15 19:50
#3

#2 Kamma det?

R.I.P. Anton 💔

Elsaharr
2016-03-15 19:51
#4

Tipsar om att skriva inne på Hår iFokus också :-) Kanske mer svar där.

Zingo ;D

Frosstis
2016-03-15 19:52
#5

Ta massa balsam och dra igenom fingrarna i håret i duschen :) Sen kan du dra igenom fingrarna så gott det går när du torkat håret med handduk :) Jag borstar dock alltid efter jag duschat ^^ tror det är skonsammare att borsta med en tangleteaser också, jag använder den, det står på att man kan borsta även när håret e blött

Katarina97
2016-03-15 20:13
#6

Ett tips är att ta vanliga b-vitamin tabletter eftersom b-vitamin stärker håret, det finns ganska billigt på apoteket. 

Sen angående att inte borsta håret när det är blött. Mitt hår blir knappt tovigt alls när jag tvättar det jag tror det beror lite på hur man tvättar det. Borsta alltid håret medan det är torrt innan du tvättar det, och sen är det bra att koncentrera schampot i hårbottnen. För mig räcker det att bara schamponera hårbottnen och sen låta det rinna över längderna på håret när jag sköljer ut det. Det är ju från hårbottnen det blir fett, längderna behöver sällan så mycket schampo om man inte använder väldigt mycket stylingprodukter. Att tvätta längderna för mycket med schampo kan torka ut och slita på håret när man gnuggar runt schampo i längderna. Dessutom så tovar sig inte håret så mycket när man bara masserar in schampot i hårbottnen. Och sen såklart balsam i längderna, som inte ska gnuggas in utan försiktigt appliceras. 

När jag kommer ut ur duschen lägger jag bara benan rätt och sen låter jag det självtorka. Om det behövs kan man dra fingrarna lite försiktigt igenom håret för att reda ut det lite men det brukar inte behövas för mig. Jag rekommenderar verkligen att du försöker låta bli att borsta det när det är blött, jag gjorde också det förut men insåg inte förrän jag slutat hur sjukt mycket det slet på mitt hår.

Annons:
Elsaaa
2016-03-15 20:34
#7

#3 Tänker inte ens svara, skrev tydligt i #2 vad problemet var.

#4 Okej, tack, visste inte ens att det fanns haha!

#5 Okej, brukar bara använda balsam någon gång ibland men ska nog börja använda det varje gång jag duschar för vill ju som sagt helst undvika att borsta håret när det är blött. Tack för tipset, ska skaffa en tangleteaser!

#6 Okej, visste inte att b-vitamin hjälpte, ska absolut kolla på apoteket. Jaha men gud, då förstår jag. Ska göra precis som du sa, bara schamponera i hårbottnen. Har hört att schampo är skadligt för håret så det makes much sense så att säga att man inte ska gnugga i längderna. Tack så jättemycket, detta hjälpte mig supermycket! :D

Frosstis
2016-03-15 20:48
#8

Oj ja balsam borde man ta varje gång man tvättar håret :)

Katniss
2016-03-15 21:43
#9

#7 Borsta och kamma är inte samma sak riktigt :) jag kammar mitt hår med bredtandad kam. Eller missade jag något i din kommentar? För du skriver om en borste 🤔

R.I.P. Anton 💔

Elsaaa
2016-03-15 21:51
#10

#9 Jag vill inte använda något sådant när håret är blött, vare sig det är kam eller borste, för båda två sliter otroligt mycket på håret när det är blött. Men tack ändå!

Katniss
2016-03-15 22:04
#11

#10 Jaha okej, trodde du bara pratade om borste 😉

R.I.P. Anton 💔

Sindri
2016-03-15 22:46
#12

Håret är väldigt känsligt när det är blött. Jag använder bara gamla, väl tvättade linnehanddukar till håret. Frotte sliter väldigt. Och man skall inte försöka gnugga håret torrt. Bara vira handduken runt och pressa lite. Om man gnuggar så blir håret tovigt.

För länge sedan köpte jag en väldigt grov träkam på Body Shop. tror tyvärr inte de finns kvar, men du kanske kan hitta någon annan stans. Den är alltså extremt grov, och det är inga problem att kamma igenom håret med den när det är blött.

Använder öht bara trä- och benkammar. Aldrig plast och aldrig borste.

Upp till toppen
Annons: