Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 631 ggr
jevc
3/21/16, 7:33 PM

Skoluppgift Företag

Hej!

Jag har fått en sam-uppgift där man ska skapa ett företag. 

Problemet är att jag inte kan välja vilken vara (notera vara) som jag ska producera då jag inte kan hitta någon klimatsmart (osv) vara som är konkurrenskraftig. 
Här nedan citerar jag min lärare. Någon som har något tips?

"Du startar ett företag och din plan är att jobba internationellt. Du vill ha billiga produktionsförhållanden, låga lönenivåer och en stor marknad. Men du är också miljömässigt och etiskt medveten. Du vill att din produktion ska främja miljön, vara ekologiskt hållbar och att dina arbetare ska ha rättvisa och bra arbetsförhållanden."

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

Annons:
Torparmor
3/21/16, 7:44 PM
#1

Hur du ska kunna kombinera alla krav med  låga löner, rättvisa o bra arbetsförhållanden förstår jag inte.  

Jag skulle satsa på trä som material, det är miljövänligt och ekologiskt hållbart. Du kan designa en liten och enkel pryl i trä, något som många använder t ex en penna, nyckelring, skohorn, ficklampa eller tapehållare


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

jevc
3/21/16, 7:49 PM
#2

#2 Har faktiskt tänkt på trä, finns ju ganska mycket här i Sverige. Något litet med en "cool" design som typ de där Kay Bojesen Fåglarna.

Har också funderat på typ lantbruk fasst det går inte riktigt att göra internationellt utan typ massa tur.

Btw produktionen och försäljningen får vara varsomhelst. Kan vara viktigt att de är nära varandra med tanke på miljöfaktorn.

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

Torparmor
3/21/16, 10:20 PM
#3

Kombination trä och lantbruk  🤔  att odla egna grönsaker är inne. Då behövs märkpinnar där man skriver/rister/bränner eller på annat sätt anger vad som är sått/planterat. Idag finns det i plast men även tunt trä som ruttnar efter ½ säsong. Kanske träpinnar med och utan text som är i ett material som håller längre t ex lärk. Är även estetiskt tilltalande.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: