Annons:
Etikettövrigt
Läst 3030 ggr
Foooer
2016-03-24 22:31

Lämna in mobilen i skolan

Jag vet inte om detta är rätt forum för denna tråd, men då jag inte hittar någon annan så hoppas jag det är okej!

I vår skola har det nu blivit en ny regel, som innebär att man under varje lektion måste lägga sin mobil på ett speciellt ställe(lite olika från varje klassrum, men oftast lådor). Jag tycker det är helt okej eftersom jag faktiskt upplever själv att det kan bli enklare att koncentrera sig, men problemet med det är ''säkerheten'' för mobilen. Speciellt i de klassrummen vi lägger ner mobilerna i lådor känner jag att risken att skada mobilen är väldigt stor. I en låda ligger alla mobiler på varandra och dessutom brukar de i min klass oftast inte vara så försiktiga utan de slänger och sliter bara i och ur mobilerna utan att tänka på allas andras mobiler. I ett klassrum är tillochmed lådan så trasig att mobilerna hela tiden är väldigt nära på att ramla ner från golvet(och den läraren är väldigt sträng, man ska lägga mobilen i låda, och absorlut inte utanför..

Min fråga är då helt enkelt vem som tar ansvaret för om mobiler skadas när de är inlämnade hos läraren? För visst, jag kan hålla med om att mobilerna tas med till skolan på egen risk, men då tar man ju också hand om de själv. När man lämnar fram de i en låda pga att lärarna ''beslagtar'' de, så borde väl isåfall ansvaret inte längre vara enbart mitt. 

Jag har flera gånger tvekat på om jag ska lämna fram mobilen eller om jag ska försöka gömma den i någon ficka, bara för att jag vet att mobilerna oftast inte förvaras säkert. Visst kan man ha något säkrare skal, och det har jag även ibland. Man kan ju även såklart ha de i skåpen, men skåpen rycks väldigt enkelt upp så det känns ju inte så bra att ha de förvarade där heller..  

Så, vad tänker ni om det här? Jag står lite mitt emellan egentligen, men vill gärna höra era tankar ändå! :)

Annons:
Vixxen
2016-03-24 22:37
#1

Enkelt löst! Ta inte med mobilen till lektion!

Nej, men kan ni inte påtala detta med lärarna eller rektor om de nu tagit beslut om detta förfarande?

Sagolikt
2016-03-24 22:38
#2

Du kan ta upp din fråga med elevrådet. För att skydda din mobil kan du köpa eller tillverka ett skyddande skal.

Aleya
2016-03-24 22:38
#3

Jag har ett skal som tål mer stötar. Så jag hade rekommenderat att skaffa ett sådant och kanske t o m med en lucka fram så inte skärmen repas. Menar varför ska man byta skal stup i kvarten? Ha ett som är snyggt och skyddar mobilen samtidig. Samt skaffa ett extra skydd för displayen. (Emot repor) Jag tycker du ska fråga rektorn så du vet vad som gäller i din skola. Så alla får veta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Clifford5sos]
2016-03-24 22:50
#4

När jag gick på högstadiet fanns det en låda på katedern i varje klassrum där mobilerna skulle läggas ner.  

Jag brukade helt enkelt bara slå av mobilen och lägga den i väskan.

Elsaharr
2016-03-24 23:00
#5

Jag tycker att du ska lämna den i skåpet, och rycks det upp och den blir stulen ska det väl polisanmälas? Så är det på min skola iallafall.

Zingo ;D

Hoseok
2016-03-24 23:59
#6

1. Jag har Väldigt svårt att tro att Någon mobil skulle gå sönder för att man "slänger" ner en mobil från det korta avståndet? 

2. Har ni inte skåp på skolan? Kan ni inte bara låsa in mobilen i era skåp?

Annons:
smellcaramell
2016-03-25 10:00
#7

jag skulle aldrig låta någon annan ha hand om min telefon (lägga den i en låda/lämna den i skåpet d.v.s.) under de perioder de försökt med det på mina skolor så har jag haft mobilen i bakfickan och ingen har sagt något om det, men då vet lärarna även att jag sköter mig även när jag har mobilen på mig.. Anledningen till att jag vägrar är enkel : varit med om alldeles för många fall då mobiler blivit snodda i skolan, främst ur låsta utrymmen så som skåp, men även ur "mobillådor" i klassrummet.

catcult
2016-03-26 07:55
#8

Jag är visserligen inte tonåring längre men jag skulle aldrig gå med på att lämna ifrån mig min mobil om var tonåring. Aldrig! Har hört många skräckhistorier från elever som gått i skolor som haft denna policy (som inte ens är laglig), blivit av med sina mobiler men inte fått någon som helst ersättning för lärarens slarv.

Var diskret, sätt mobilen på ljudlös och göm den väl.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Devya]
2016-03-26 09:09
#9

Stäng av telefonen och ha den i väskan eller i ditt skåp. Svårare än så behöver det väl inte vara? 

Då jag gick i högstadiet hade jag aldrig med mig min telefon in på  lektion. Det finns absolut ingen orsak till att ta med sig den in dit.

LeeKnow
2016-03-26 17:07
#10

Så har vi på min skola också för att motverka mobbing.. Sjukt orättvist, dom snälla som lämnar in använder inte mobilen för sånt, dom "coola" som faktiskt använder mobilen lämnar inte in ändå. En av dom "coola" lyckades låsa en sån låda en gång, fick hämta nån som kunde bända upp den för att få ut telefonerna. Själv hatar jag att lämna in mobilen, som jag sa är det sjukt osäkert, jag behöver musik för att inte bli störd av dom coolas tjafs och jag hatar att känna att andra har makten över mig.

kae
2016-03-26 17:16
#11

Jag tycker inte skolan ska ta kontroll över elevers personliga ägodelar om de inte stör lektionen.

powerade
2016-03-26 19:07
#12

Så har vi på vissa lektioner t.ex matten.. Elever sitter i den och skiter i allt annat, filmar å tar kort på varandra (äben dom som inte vill) Tycker det är bra samtidigt så har dom valt själva att vara där men:/ Dom gör det ju inte för att vara jävliga

powerade
2016-03-26 19:10
#13

Ett tag hade vi att om man använde den 1gång fick man lämna in den.. Men det funkade verkligen inte!

Annons:
Usagi_
2016-03-26 20:17
#14

Tänkte fråga samma sak som #6, har ni inga skåp? Våra lärare samlar också in mobilerna (jag och mina kompisar till och med bad om det), jag lägger dock alltid mobilen i skåpet. Ser heller ingen mening med att ta med mobilen in i klassrummet om man inte ska använda den till sina studier.

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

hahael
2016-03-26 23:10
#15

Till de som tipsar TS om att lägga mobilen i sitt skåp så är det tyvärr inte särskilt säkert heller. Har hänt kanske 1-2 gånger i vår skola att någon helt enkelt vandrat in, klippt upp låset och totalrensat skåpet på saker med värde.

Klart att laxen ska ha en jolle

Majaa12
2016-03-26 23:15
#16

Jag MÅSTE ha med mig mobilen till skolan varje dag. Inte för att spela på den utan för att kunna kolla busstider som ofta ändras osv. Vi måste lämna in mobilen, i en låda, framme vid läraren. Nästan alla slänger ner mobilerna och utan alla skydd blir det ju repor jättelätt. Kan inte alltid använda mitt skal, då får mobilen inte plats i fickan. Jag lämnar bara in mobilen när vi har prov (annars finns risken att jag måste göra om allt om dom ser mobilen). Annars gömmer jag den. Ärligt talat går lärarna fram till en, kollar igenom alla saker, tvingar en att ställa sig upp så att dom kan kolla igenom så att man inte har den i någon ficka. Som om dom är poliser som letar efter vapen typ, ja… ni förstår. Att lägga den i skåpet är ingen möjlighet heller. Vi har skåp med hänglås men vem som helst som är lite starkare kan gå och dra upp skåpen, utan att låsa upp låset. Så, vad ska man göra…?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Elsaharr
2016-03-26 23:38
#17

Ni som säger att ni inte vågar ha de i skåpen, det polisanmäls väl om det händer?

Zingo ;D

catcult
2016-03-26 23:59
#18

#16 En lärare har inte rätt att gå igenom dina fickor eller väska, jag tycker att du kan säga att du inte går med på att bli genomsökt och att du tänker polisanmäla om läraren olovligen söker igenom dina fickor.

#17 Det spelar väl ingen roll om det polisanmäls? Skadan är ju redan skedd och mobilen är borta då.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

smellcaramell
2016-03-27 00:13
#19

#17 jobbat i en skolliknande miljö och vi anmälde en stöld där en person gått in i personalrummet och stulit en dator. Vi kunde namnge personen och ge polisen dennes telefonnummer, utredningen lades ner p.g.a. brist på bevis trots att vi i personalen sett en obehörig person i personalrummet och kunnat namnge denne.. Så en polisanmälan gör inte mycket av eller till när stölden väl har skett tyvärr , speciellt inte när det är som i de fallen på skolor då jag varit med då ingen har någon aning om vem som är skyldig.

Elsaharr
2016-03-27 00:41
#20

#18 Tänkte mer på om försäkringar täcker. Har inte så värst stor koll på det. Och brukar ju alltid finnas vittnen i korridorer speciellt på större skolor. Våran skola har övervakningskameror också men det har ju inte alla.

Zingo ;D

Annons:
Vixxen
2016-03-27 01:47
#21

Som sagt en fråga att ta upp med rektor och lärare…

[Devya]
2016-03-27 08:30
#22

#20 Nej, det brukar nog inte finnas någon försäkring som täcker sådant i en skola. Allt som tas med till skolan är på egen risk.

JoannaLi
2016-03-27 09:40
#23

Vi blev strängt tillsagda att inget av värde fick lämnas i våra skåp. Och i nästa andetag så får vi inte ha mobilen på oss, för att det stör skolarbetet. 

För det mesta har jag bara lagt telefonen i väskan eller fickan. Jag pratade med mina lärare och förklarade situationen, så de höll ett extra öga på mig eftersom att de visste att jag hade den. Iom att jag aldrig använde telefonen "olagligt" så gick det bra :)

Scorpio97
2016-03-27 10:54
#24

Vi provade att ha "mobilfritt" (vilket inte gick så bra) en vecka på min skola och att lärarna då ska ta in alla mobiler. Jag förklarade för läraren att jag inte känner mig trygg med det, så jag har fick tillåtelse att ha min i min väska på golvet eftersom lärarna vet att jag inte leker med mobilen annars heller. På vissa prov måste jag lämna fram men oftast går det bra att jag har den i väskan eller väl synligt på bänken då också. 

Men jag vet faktiskt inte vem som bär ansvaret om den stjäls. I skåpet är det eleven vad jag vet, men när läraren tar in den har jag ingen aning. Men jag skulle tippa på att det är elevens ansvar ändå.

Lämna i skåpet skulle jag aldrig våga, det gör jag inte med skoldatorn, plånboken eller annat heller. Även om jag skulle få tillbaka på försäkringen så blir jag ju utan mobil medans jag väntar på en ny, och dessutom har jag privata grejer på min mobil förutom det dryga med att hålla på med polisanmälan, försäkring och allt. Då skulle jag hellre lämna den hemma. Vi har haft massor av skåp-stölder på min skola och trots vittnen osv så händer ingenting. Och ska man ha mobilen i skåpet varje dag hinner den stjälas ganska många gånger på ett år. Nej, det skulle jag aldrig göra.


//Jessie

Fia9000
2016-03-28 00:01
#25

Vi hade också regler om att man skulle lämna in mobilen till läraren under varje lektion. Nu är de dock helt förbjudna under lektionerna på grund av någon mobilskärm som sprack så att skolan blev ersättningsskyldig. Jag vet inte om det är olika mellan olika skolor, men hos oss var det alltså skolans ansvar när en inlämnad mobil gick sönder.

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

[Lindis123]
2016-03-28 15:35
#26

Hade en lärare som tvingade oss att lägga mobilerna i en låda,men alla gav bara sina skal och läraren märkte inget haha;)

Upp till toppen
Annons: