Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1413 ggr
ÄlskarHamstrar12
3/25/16, 9:40 AM

Min mage blir jätte stor

Min mage blir jätte stor i sluten av dagen. Den blir liksom lite svullen tror jag, fast jag får inte ont eller så. Känner mig jätte ful pga av detta. På morgonen kan den seriöst vara helt platt men sedan så blir den mycket större och rundare… Svullnar era magar också efter ni ätit??

Annons:
[kanskemenbarakanske]
3/25/16, 9:43 AM
#1

Du äter mat under dagen förhoppningsvis och detta är nog anledningen. Mat tar plats :) Sen kanske din kropp samlar lite vätska under dagen?

trollslända
3/25/16, 9:44 AM
#2

Ja på den tiden jag åt mycket kolhydrater blev jag svullen.  Testa minska på bröd pasta socker.

Aleya
3/25/16, 9:47 AM
#3

Det är inte så konstigt att tarmarna sväller i slutet av dagen då du ätit och dom har något att arbeta med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ÄlskarHamstrar12
3/25/16, 9:55 AM
#4

Men jag ser verkligen typ verkligen gravid ut :/ kanske för att mitt fett på magen syns mer då? :)

Annielle
3/25/16, 10:05 AM
#5

Låter verkligen som att du äter på ett sätt som du inte mår bra av.

Kan vara luft också, tuggar du maten ordentligt och äter långsamt?

Många äter för snabbt och tuggar för dåligt och får problem av det.

Men precis som redan sagts brukar socker mycket kolhydrater som bröd och pasta vara en vanlig orsak till det hela.

Kan även vara så att du äter för stora portioner…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sindri
3/25/16, 10:31 AM
#6

Du kan vara överkänslig mot gluten eller laktos. Prova att inte äta något med mjöl eller något sädesslag i under ett par dagar och se hur det går. Alltså inte pasta eller nudlar, inte någon sorts bröd, redda såser el dyl.

Blir det samma sak då1 så prova efter ett par dagar att inte äta någon sorts mejerier, inte mjölk, ost, grädde, smör, crème fraiche, yoghurt etc.

Det kan också vara för mycket socker och jäst som jäser i tarmarna. Då slutar du med allt gluten + socker för att se vad som händer.

Det kan låta väldigt tufft, men jag lovar att det går, och allt beror på hur motiverad du är. Det är något som inte är bar med din kost i alla fall. Tarmarna reagerar med att svälla.

Annons:
oh-la
3/25/16, 10:31 AM
#7

#4, fett ändrad inte under dagen. Tänk på att på morgonen har du i princip svält dig hela natten. Magen är ganska tom och hela kroppen har vilat. Under dagen äter du och magen får att jobba med igen. Den bildar lite gaser som gör magen lite svullen och tarmarna absorberar vatten. Är magen väldigt svullen och öm kanske det är något du inte tål? Laktos eller gluten kan ställa till det i magen. Att magen svullnar lite under dagen är däremot ganska vanligt och något som händer för de flesta.

ÄlskarHamstrar12
3/25/16, 10:42 AM
#8

Har varit laktosintolerant tidigare men inte längre. Nu känns den lite ömmare än förut. Det är inte så att den bara svullnar lite, utan den blir verkligen jätte tjock.. :/

oh-la
3/25/16, 11:07 AM
#9

Laktosintolerans blir man inte av med. Kan absolut vara så att du får problem av laktos. Testa att ta bort all laktos ur kosten. Prata med dina föräldrar och skolsköterskan! Du ska inte behöva ha ont i magen.

ÄlskarHamstrar12
3/25/16, 11:32 AM
#10

Jag får bara ont om jag trycker på magen. Går inte laktos att bli av med? Det var flera år sen. Hade aldrig jätte stark laktosintolerant och har för mig att läkeren sa att jag kunde äta vanligt. Det var typ för 2 veckor sen jag började få ont i magen och min laktosintolerant "försvann" för ca 3 år sen? Jag ska nog pröva ta bort laktos ut kosten då.

Sindri
3/25/16, 12:42 PM
#11

Att det gör ont när du trycker tyder ju på att tarmarna är svullna och inflammerade. Jo, laktosintolerans kan växa bort, men det är också vanligt att man får det som äldre. Vi föds med ett enzym som kan bryta ner laktos, men det försvinner för en del när vi växer upp.

Jag skulle prova utan laktos ett tag och se hur du mår.

[Clifford5sos]
3/26/16, 2:06 AM
#12

Jag har exakt samma problem och jag kan seriöst må dåligt över det.

parsley
3/26/16, 7:32 AM
#13

Gluten kan ge upphov till laktosintolerans. Jag har läst det på olika ställen, men hittade tyvärr ingen bättre länk. http://forum.kostdoktorn.se/topic/6044-gluten-ofta-det-verkliga-problemet-vid-laktosintolerans/  

Mår man inte bra i magen, så kan det finnas skäl att utesluta gluten och se vad som händer. Reagerar man på laktos, så finns det ju laktosfria produkter + olika vegetariska alternativ typ Oatley.  Eller uteslut både gluten och laktos under en tid och se vad som händer med ditt mående.

Annons:
Annielle
3/26/16, 9:07 AM
#14

Ibland är det heller inte laktosen i mjölken man reagerar på utan annat i mjölken.(utan att det för den sakens skull är mjölkproteinallergi)

Jag blir uppblåst och allmänt kass i magen av mjölkprodukter(får även dålig hy av det) men enligt laktosbelastningstest beror det inte på det, så i mitt fall är det bara att undvika mjölkprodukter så mycket som möjligt som gäller (blir inte riktigt lika dålig om det är produkter baserade på får eller getmjölk som fetaost)

Sen är det många som reagerar på spannmålsprodukter (bröd, pasta m.m) utan att för den sakens skull vara gluteintoleranta/lida av sjukdomen celiaki (vilket är allvarligt och något som gör att man måste leva glutenfritt utan några undantag för resten av sitt liv)

Man är helt enkelt överkänslig för spannmål eller/och gluten och bör undvika det så mycket som möjligt.

Om du inte har testats för glutenintolerans, helst med gastroskopi så är det något du absolut ska be din läkare om.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Katniss
3/26/16, 2:13 PM
#15

#9 Man kan väl växa ifrån laktosintolerans? Jag har gjort det, iaf lite, för jag känner aldrig av något när jag äter/dricker mjölkprodukter med laktos. Ts, du kan testa inhandla laktosfria produkter o se om det blir bättre då

R.I.P. Anton 💔

Majaa12
3/26/16, 11:22 PM
#16

Följer tråden, har lite samma problem…

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

ÄlskarHamstrar12
3/29/16, 11:53 AM
#17

Kan magen vara svullen utan att det gör ont?

Majaa12
3/29/16, 2:23 PM
#18

#17 Ja…

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

ÄlskarHamstrar12
3/29/16, 2:25 PM
#19

Min mage blir verkligen jätte stor och rund i slutet av dagen men jag får inte ont i den. Antar att jag kanske är laktosintolerant ändå

ÄlskarHamstrar12
3/29/16, 2:25 PM
#20

Min mage blir verkligen jätte stor och rund i slutet av dagen men jag får inte ont i den. Antar att jag kanske är laktosintolerant ändå

Annons:
[Clifford5sos]
4/3/16, 2:27 AM
#21

Jag har på den senaste tiden haft väldigt svårt att göra det "stora" behovet på toaletten, uppsvälld mage och inte kunna bajsa känns "skittrist" helt enkelt… 

Har det också något med laktos att göra? Eller har jag helt enkelt någon dålig matvana som måste brytas eller sluta dricka så mycket vätska som innehåller taurin och koffein?

smellcaramell
4/3/16, 9:23 AM
#22

TS jag är lite känslig mot laktos och dricker/äter jag mejeriprodukter som innehåller laktos och inte blivit ordentligt upphettade så känns det som att magen är en ballong och blir enorm så kan mycket möjligt vara så att du är känslig mot laktos. #21 jag har tyvärr ingen koll på hur laktos kan påverka avföringen mer än att man kan bli enormt gasig och lös i magen. Men jag kan säga att jag gör "nummer 2" väldigt sällan och det har olika konsistens men det är inget fel på mig. Koncistensen på avföringen kan bero på mycket olika saker och för mig påverkar det främst av var i menscykeln jag befinner mig, ibland är det lösare o ibland hårdare, utan att det är något direkt fel på mig. Är du orolig så uppsök läkare

powerade
4/4/16, 6:04 AM
#23

Same here. Ganska störande, men min mor har likadan mage xD

oddahviing
4/4/16, 10:17 AM
#24

Mjölkprodukter är aldrig bra för kroppen, oavsett om det är laktos eller laktosfritt. Sen vet vi inte hur din övriga kost ser ut. Jag brukade få svullen mage, men det var tro det eller ej för att jag åt för lite, och av fel saker. Kolhydrater är inte farliga, och frukt är din vän. Hur ofta går du på toa? Nu när jag äter mer och bättre (främst plant-based) så fungerar magen mycket bättre och jag kan gå på toa flera gånger om dagen vilket gör magen platt åter igen. Det blir som en ny start på dagen två gånger om.

'-Headlights on the highway-'

ÄlskarHamstrar12
4/4/16, 4:34 PM
#25

Till frukost äter jag oftast en macka med smör på och skinka. I skolan äter jag sedan lunch som varierat väldigt mycket. Brukar ta mjölk ull maten iaf. Även middagen varierar otroligt mycket. Till kvällsmat äter jag macka med skinka och smör :) Äter en massa frukt då jag älskar det, haha :P Kan även hända att jag äter yoghurt/mjölk med flingor till frukost eller kvällsmat ( dock väldigt sällan)

ÄlskarHamstrar12
4/4/16, 4:34 PM
#26

Till frukost äter jag oftast en macka med smör på och skinka. I skolan äter jag sedan lunch som varierat väldigt mycket. Brukar ta mjölk ull maten iaf. Även middagen varierar otroligt mycket. Till kvällsmat äter jag macka med skinka och smör :) Äter en massa frukt då jag älskar det, haha :P Kan även hända att jag äter yoghurt/mjölk med flingor till frukost eller kvällsmat ( dock väldigt sällan)

smellcaramell
4/4/16, 4:56 PM
#27

#25 För mig räcker det med 1-2 dl vanlig mjölk för att magen ska kännas enorm, men så länge mjölkprodukten är upphettad går det bra (typ gräddsås)

Annons:
ÄlskarHamstrar12
4/4/16, 7:26 PM
#28

Ja, antar att jag är laktos.. Är dock väldigt osäkert på om min mage verkligen är svullen

[BeataJ]
4/4/16, 9:18 PM
#29

Min mage är också sådan, det sväller på kvällen osv.

Upp till toppen
Annons: