Annons:
Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 3591 ggr
hamstertokiglisa
3/26/16, 6:26 PM

Min bästa vän har känslor för mig.

Igår fick jag ett sms av en av mina bästa killkompisar där det stod att han är förälskad mig. Jag blev inte jätteförvånad eftersom att han skrivit lite ''romantiska'' saker förut till mig, men som bara har fått mig att bli irriterad. Det här är seriöst det värsta som skulle kunna hända. Han är verkligen en så sjukt bra och jag älskar honom över hela mitt hjärta, men dock endast som kompis. Han berättade att han fått känslor för mig och det sista han ville var att förlora mig. Låter helt sjukt. Han frågade till och med om jag ville börja dejta honom och om han kanske kunde kalla mig hans flickvän. Vilket då betyder att han måste trott att jag känner samma sak, vilket jag absolut inte gör. 

Hur ska jag svara på hans meddelande? Jag ignorerade smset när jag fick det och har ej svarat på det än. I morse skrev han ''Jag antar att din ignorans menas med ett nej'' och '' Jag förstår att du inte är intresserad, men kan vi snälla prata? Jag bryr mig om dig''. 

Alltså, det sista jag vill är att förlora honom som min vän. Men ignorerar jag honom och inte svarar på smset, kommer vår vänskap antagligen inte hålla länge till. Samma sak ifall jag svarar och säger nej, då kommer han antagligen bli förkrossad och aldrig vilja prata med mig igen :( Jag tänkte att jag skulle friend zona honom på ett litet snällt sätt, men jag antar att vår relation kommer förstöras helt. 

Snälla  hjälp mig, vad hade ni gjort?

Annons:
Scorpio97
3/26/16, 6:34 PM
#1

Jag skulle ha pratat med honom, och förklarat på ett så snällt sätt som möjligt (utan att vara otydlig) att jag inte är intresserad eller har den sortens känslor för honom. Det måste inte betyda att er vänskapsrelation tar slut.

Jag har vid två olika tillfällen blivit kär i killkompisar. En som jag berättade för och en som jag inte berättade för (men som visste ändå). Ingen av dom kände lika för mig. Med honom som jag berättade för blev vår relation lite annorlunda först, men sedan kunde vi gå tillbaka till det vi hade innan trots att mina känslor inte hade ändrats. Så det kan absolut fungera, men det beror såklart på man är som personer. Jag accepterade att killarna inte kände lika för mig och att jag som mest kommer vara en kompis, och betedde mig efter det. Hade jag visat mina romantiska känslor tror jag inte vår vänskap skulle ha hållt i längden, för det blir för jobbigt för båda.


//Jessie

[Clifford5sos]
3/26/16, 6:38 PM
#2

Skulle ha ringt honom eller gärna åkt och pratat med honom öga mot öga och prata igenom allt. Säga att du trodde bara att ni var goda vänner och du inte vill förlora eran vänskap även om inte du själv har samma kärleks relaterade känslor men starka vänskapliga känslor för honom.

Elsaharr
3/26/16, 10:26 PM
#3

Säg att du inte har samma sorts känslor för honom, men att du vill vara vänner. Jag har varit med om precis samma sak och vi är vänner idag :)

Zingo ;D

[thildaaaa]
3/26/16, 10:29 PM
#4

Sluta ignorera stackarn…^^ skriv(helst snacka me hnm men jag vet hur svårt de är) ett ärligt svar, att du absolut gillar honom, men inte som något mer än vän och att du inte tror att detta kommer å förändras. Skriv även att du verkligen vill fortsätta vara vänner ändå Sen vet man aldrig hur er vänskap kommer se ut, det beror helt på hur ni är som personer Lycka till!

smellcaramell
3/27/16, 12:38 AM
#5

varit med om lite samma sak, en av mina närmsta killkompisar började typ gilla mig men sa inget till mig direkt, och jag var lite osäker på om jag bara inbillade mig eller om han faktiskt gillade mig(hade själv nyss kommit ur en rätt lång relation). Jag fortsatte vara med han som vanligt(så vanligt jag kunde, ville ju inte konfrontera när jag inte var säker). Visade sig sedan att jag hade rätt - efter att min kompis utbrustit " men hon är inte alls intresserad av dig" från ingenstans när hon var onykter.. Jajjamän då var det tack och hej till den killkompisen typ, han vart superledsen och har knappt pratat med han sen dess.

Jag skulle ha förklarat att du inte vill vara mer än vänner på ett så "skonsamt" sätt som möjligt, och självklart inte prata andra killar eller så med honom, det är bara elakt.

Hoseok
3/27/16, 2:13 PM
#6

Tänk på att det är upp till dig att avgöra om eran relation verkligen funkar för dig. Om du känner att han är påträngande efter att ha pratat med honom så måste du får din egna skull fundera på om du verkligen ska ha honom i ditt liv. Du är inte skyldig honom något, förutom att finnas där som en vän eftersom det är det han ser dig som. Och om du inte klarar det så är det dags att fundera på eran vänskap också.

Men det första steget är att berätta för honom. Och det är verkligen bara "Gör det." Svara att du jättegärna vill ha honom i ditt liv men bara som vän. Sen får han faktiskt ta och acceptera det och fortsätta leva .

Annons:
hamstertokiglisa
3/27/16, 7:19 PM
#7

Tack alla! :D

Igår berättade jag hur fallet låg till, att jag inte riktigt kände likadant och att jag bara vill fortsätta att vara vänner som förut. Han tog det förvånansvärt bra. Han frågade sedan om han hade någon chans längre fram i tiden  och jag svarade kanske. 

Men det känns fortfarande inte som att han kan acceptera svaret jag gav honom. Idag vaknade jag upp till 25 meddelanden där han var så sjukt klängig. Att han ville att jag skulle komma ihåg att jag betyder allt för honom, att jag är vacker, att han kommer drömma om mig och att han inte kan sluta tänka på mig. Blir seriöst äcklad. Vet inte vad jag ska göra längre eftersom han inte kan ta ett nej…

Scorpio97
3/27/16, 7:28 PM
#8

Du skulle nog inte ha svarat kanske gällande en chans längre fram. Prata med honom igen och var övertydlig med att du inte är intresserad, och att du inte vill att han ska ge dig komplimanger och säga sånna där saker eftersom det gör dig illa till mods. 

Nu pratar jag såklart från mig själv, men för mig var det mycket enklare och bättre att få ett rakt och tydligt nej, som inte kunde misstolkas. Killen jag var kär i som jag berättade för, var ganska hård när han förklarade att han inte hade samma känslor för mig. Det fanns ingen tvekan om att det inte skulle bli ett romantiskt förhållande mellan oss. Naturligtvis gjorde det ont som sjutton, men då visste jag hur det låg till. Jag fick acceptera det och gå vidare. Att få ett osäkert nej eller ett kanske är mycket, mycket värre för då fortsätter man hoppas och att leta tecken på att det finns romantiska känslor där ändå. Man får inte gå vidare för man väntar hela tiden på att den andre ska ändra sig.


//Jessie

hamstertokiglisa
3/27/16, 8:02 PM
#9

#8 Jo, det var nog ganska dumt att jag sa så :/ Men ville liksom inte såra honom fööör mycket och på något sätt ge honom ett litet, litet hopp. Får nog kanske ta ett nytt snack, men vet inte hur jag bara ska kunna gå rakt på sak…

Hoseok
3/27/16, 10:03 PM
#10

#9 Fast grejen är att ibland i livet måste man säga saker även om det sårar andra. Du skadar både dig själ och honom genom att säga att det "kan finnas en chans i framtiden". Det gynnar verkligen ingen. Hur tror du han mår när han inser att hans hopp är förgäves?

ljungensjenka
3/28/16, 5:08 PM
#11

Säg att du vill att er relation ska gå tillbaka till hur den var förut? Att han verkligen betyder mycket men om han inte kan acceptera ett nej så kanske ni ska ta en paus ett tag just för att du tycker det blir jobbig :)

Älskar sommaren
3/29/16, 3:10 PM
#12

Jag tycker att du ska berätta för honom hur du känner och varför, han kommer säkert att förstå.

hamstertokiglisa
4/17/16, 6:07 PM
#13

Problem!

Har berättat för honom PRECIS hur jag känner, att det aldrig kommer bli något mellan oss. Gissa vad… Nu vill han ta livet av sig eftersom han känner att han inte har något att leva för! Snälla hjälp, han svarar inte på några sociala medier längre. Det enda han har sagt efter meddelandet var ''Hej då, ta hand om dig och var lycklig, oavsett vem du väljer att spendera ditt liv med''.

Annons:
Hoseok
4/17/16, 6:27 PM
#14

#13 Kom ihåg att det aldrig är ditt ansvar när någon annan självmordshotar. Det är lätt att tro och tycka att det är ens egna fel och sådär. Ville bara ta upp det först och främst.

Hur gammal är han? Vilken ålder han än är i, så tycker jag du ska prata med dina föräldrar och säga att du är orolig eller prata med hans föräldrar och fråga hur han mår. Om han har en bra relation till sina föräldrar så kan du ju även nämna att du är orolig för att han har självmordstankar. Men det ska undvikas om föräldrarna kanske inte har bästa relationen till killen.

[thildaaaa]
4/17/16, 8:48 PM
#15

Oj… Hur går det? När en kompis till mig snacka om å göra de så berätta ja för min mamma å hon ringde direkt till hennes föräldrar. Om han bor hemma kanske du kan göra de? Bara för å se att han är ok? Men i övrigt håller ja med #14

hamstertokiglisa
4/19/16, 8:30 PM
#16

Tack för svaren!

Hade försökt nå honom i över ett dygn, men han svarade då inte. Tog då kontakt med hans bror som sa att han mådde bra. Han svarade mig sedan efter ett tag och ville ha en ''ursäkt'' till vad jag hade sagt till honom, annars skulle han väl hota med samma sak igen. Så nu måste jag ungefär låtsas som att jag gillar honom, annars kommer han bokstavligen göra något riktigt dumt :/ 

Han är förresten 19 år och bor inte hemma längre. Han är inte direkt ett barn som ska behöva passas, men det är precis så han beter sig nu.

Hoseok
4/19/16, 9:09 PM
#17

Du ska inte behöva ljuga om dina känslor för hans skull. Han måste lära sig att hantera sina känslor. 

Om du låtsas tycka om honom så kommer du bara göra det Värre. Skriv att du finns där för honom som hans vän och vill att han ska må bra, men att du inte kan låtsas ha starkare känslor för honom. Säg att du mår dåligt när han säger att han ska skada sig för att du inte har känslor för honom. Få honom att förstå vilken dålig situation han sätter sig i. 

Hur gammal är du, förresten?

Zepp
4/19/16, 9:38 PM
#18

Snacka med honom öga mot öga!

Red ut lite saker er emellan!

Ni är unga vad jag förstår.. saker lär hur som helst förändras.. genom åren!

När man är ung så drar känslorna ivägen på lite olika vägar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Elsaharr
4/19/16, 10:42 PM
#19

Tycker också du ska prata med han Face2Face så att ni kan reda ut saker utan att eran relation som vänner brister.

Zingo ;D

M
11/25/20, 8:26 PM
#20

#0: Hej, detta hände mig nyss och jag vet inte häller vad jag ska göra. Hon sa det i person och jag vet inte om jag reagerade på rätt sätt. Jag sa att jag viste lite och att jag inte dömde henne ( för att hon sa att jag skulle döma henne). Sen försökte jag göra det mindre stelt och frågade om hon ville köpa glass men vi åkte hem till oss själva. Skicka nu igen att jag hopades hon var okej och typ tack för att hon gillade mig men jag vet inte om jag gjorde de på rätt sätt. Vill inte att hon ska må dåligt och hon är min närmaste vän, vill inte att vi slutar vara vänner. Borde jag ge henne tid eller borde jag behandla henne så att de inte blir stelt, lite som att jag helt glömt att hon sagt det. Hjälp snälla

Annons:
[Necromancer]
11/25/20, 11:57 PM
#21

#20: Då du inte skrev att du berättade hur du känner så råder jag dig att göra det. Om du inte har sagt att du inte känner likadant och förklarar vad du ser henne som så (iallafall av min erfarenheter) så blir det mindre stelt och jobbigt då båda har sagt sitt om temat. Vet som sagt inte om du har gjort det redan dock men ifall du vill att det ska vara som alltid så bete dig som vanligt efter att du har förklarat det. Det brukar kunna vara lite stelt i början men saker brukar lösa sig.

(Haha kanske blev ett lite förvirrande svar men det är lite sent för att kunna tänka normalt)

Upp till toppen
Annons: