Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1284 ggr
[dvärgkaniner]1
3/26/16, 7:07 PM

Har din skola kvarsittning?

Hej!
Har din skola kvarsittning? 
Det har iallafall min skola som jag går på….

Annons:
Javix
3/26/16, 8:31 PM
#1

Japp


Scorpio97
3/26/16, 8:36 PM
#2

Nej, vad jag vet har inte någon av dom tre skolorna jag har gått på haft kvarsittning.


//Jessie

lollynonna
3/26/16, 9:45 PM
#3

Nej! Ingen av skolorna har haft kvarsittning.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Clifford5sos]
3/26/16, 10:22 PM
#4

Nej, men på högstadiet hade vi det.

[Clifford5sos]
3/26/16, 10:23 PM
#5

Men den kvarsittningen vi hade var inte för att man hade betett sig dåligt, utan enbart för elever som hade missat många lektioner som fick stanna kvar en bestämd dag några timmar efter skolan och arbeta det man missat.

Elsaharr
3/26/16, 10:25 PM
#6

Lärarna brukar hota med att man får sitta all den tiden man skolkar men det har aldrig hänt mig.

Zingo ;D

Annons:
Wowy
3/26/16, 11:01 PM
#7

Nej, det tror jag ej.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Majaa12
3/26/16, 11:04 PM
#8

Nej, får bara ogiltig frånvaro om man kommer sent/ skolkar. Når det över typ 4 timmar står det med på terminsbetyget

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

moa.al
3/26/16, 11:38 PM
#9

Våran skola hade en variant av det, men det var mest för att ta igen tid om man varit sen. Sjukt enkelt att komma ut ur det, eftersom jag var en av två som tog buss till skolan kunde jag inte stanna kvar efter skolan för 'kvarsittning' då inga bussar gick vid den tiden.

jevc
3/27/16, 3:03 AM
#10

Min gamla skola påstod att de hade det fast varken lärarna (de flesta) eller eleverna (även här de flesta)  brydde sig om det :3 En gång när min musiklärare var på humör gav hon hela klassen kvarsittning. Det slutade med att alla förutom de "perfekta" stack utan att få någon konsekvens överhuvudtaget 😃

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

panini
3/27/16, 10:26 AM
#11

Nej, har inte funnits det på någon skola jag har gått på 🙂

[dvärgkaniner]1
3/27/16, 10:30 AM
#12

Mina tidigare skolor har inte haft kvarsittning, men min nyaste skola har kvarsittning.

melonen
3/27/16, 11:24 AM
#13

Nej,  det tror jag inte

Annons:
NordicSunset
3/27/16, 1:11 PM
#14

nej, men fick "kvarsittning" av en vikarie en gång i 6an. Jag och min kompis satt och ritade ett stort grishuvud över hela bänken, och hon såg det och lät oss sitta kvar ett tag efter att de andra fick gå. Men det var inte direkt kvarsittning kanske x)

Be the best version of you.

  • Zoella
Fridaaaa
3/27/16, 1:25 PM
#15

Nix inga av mina skolor har haft det. Nu går jag hgskola så där kan de inte ha det ändå men andra skolor har aldrig haft det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hoseok
3/27/16, 2:03 PM
#16

Går på universitet så .. nä. Hehe. Men har aldrig haft det i någon av mina andra skolor heller.

Jag läser till att bli grundlärare just nu och då har vi tagit upp detta med kvarsittning och varför man egentligen har det. Kvarsittning är det sämsta straffet människan kommit på. 

Vi måste bli bättre på att få barn att tycka att skolan är rolig och en plats man vill vara i. Men just nu beter vi, som ska leda barnen genom livet, som att skolan är ett fängelse. Därför ser ju också barnen skola som ett fängelse? Hur smart är det, egentligen.

Det kvarsittning gör, är att er eller mindre säga till barnet "Om du inte beter dig, så kommer du få stanna kvar i detta fängelse längre än vad du egentligen behöver". Det är ju en hemsk syn på skolan.

Rheen
3/27/16, 2:18 PM
#17

Vi har inte kvarsittning i min nuvarande skola, utan försittning. Om man gjort något fel är man tvungen att ta sig till skolan cirka en timme före ens första lektion börjar, och så får man sitta där och göra vad man nu gör. (Inte råkat ut för det själv)

~ Rheen.

[dvärgkaniner]1
3/27/16, 4:30 PM
#18

#16 Jag håller verkligen med dig 👍

Wenniz
3/27/16, 11:01 PM
#19

Inte nu när jag går på gymnasiet men när jag gick i högstadiet på engelska skolan var det väääldigt vanligt med kvarsittning.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
[Tuulikki]
3/28/16, 2:37 PM
#20

Vi hade det i högstadiet. Fick det en gång, för jag hade "glömt" idrottskläder 3 gånger.

3 gånger = kvarsittning. Dock när jag satt där fick jag gå efter 10 minuter för läraren såg att jag gjorde det jag skulle medan de andra fjantade runt och störde hela tiden.

Annons:
kae
3/28/16, 6:18 PM
#21

Nej, vilket jag tycker är bra :)

[BeataJ]
4/4/16, 11:56 PM
#22

Min skola har kvarsittning…

[Tilde]
4/5/16, 9:19 AM
#23

Jag har fått höra att man inte kan kräva att eleverna stannar kvar efter skoltid, alltså att kvarsittning är olagligt. Men det stämmer inte alltså. 😂

"Rektorn eller läraren kan också bestämma att en elev ska stanna kvar i skolan en timme efter undervisningen eller att eleven ska komma till skolan en timme innan undervisningen börjar." Källa från Skolverket.

Så en timme innan eller efter skoltid får man alltså använda sig av vid kvarsittning. Jag har aldrig fått det dock och tror inte heller att någon på mina tidigare skolor har det. :)

[Horse24]
4/5/16, 9:55 AM
#24

Nja, inte vad jag vet. Två killar i min klass har fått kvarsittning, men det var i 4:an-5:an. Vi går i 9:an nu.

Corgitok
4/6/16, 7:50 PM
#25

Vi har inte haft kvarsittning, men förut var det så med vissa lärare att om man kom sent så fick man stanna 5 min i klassrummet medans de andra får gå

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Whippet
4/6/16, 7:50 PM
#26

Nej

I'm out Vilar huvudet i handen

Majaa12
4/6/16, 8:30 PM
#27

I 5:an skrev våran lärare upp hur sena vi var på tavlan så fick vi sitta kvar några minuter när vi kunde. En kille i klassen hade över 80 min och ville inte stanna kvar så han gick och suddade ut varje gång han fick mer. Men ***** sa läraren, och brydde sig inte mer än så, man slapp alltid undan 🎧

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
[Túrwen]
4/6/16, 9:00 PM
#28

Fram till högstadiet.. Jag fick kvarsittning i mellanstadiet en del för att jag inte tyckte om skolmaten vilket innebar att man satt kvar under lunchrasten  tills dess att man ätit upp allt på tallriken.  Min skola var väldigt gammaldags i sättet trots att jag växte upp under 90-talet :/

JuliaMG
4/6/16, 10:28 PM
#29

Vi har kvarsittning. Jag går i nian. Om man kommer två minuter försent till en lektion får man en prick. Tre prickar innebär kvarsittning på fredagseftermiddagen från klockan 13:45 när alla gått hem till ungefär 14:30 (om man inte dragit på sig ännu fler prickar, då ska tiden bli längre). Jag har dock aldrig haft kvarsittning och jag vet inte hur noga lärarna är med det egentligen. Jag tror de flesta eleverna struntar i kvarsittningen och kommer undan med det utan några konsekvenser.

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Upp till toppen
Annons: