Annons:
Etikettövrigt
Läst 1248 ggr
[Petra Johansson]
2016-03-27 23:16

Ensam, behöver någon som gillar mig

Jag kollar på Yt för att tiden ska gå snabbare, det ända jag kan tänka på är hundar. 😕 😭

Vi har inte tid eller råd, varför just jag…

 …jag som brinner för hundar. Men jag är inte ensam!

Jag slutade på min favorit sport, fotboll för ja ni kanske vet vad. Jag vill inte bli retad av de i min klass för jag gör något fel eller är ful. Jag vill ha en hund så jag kan få en vän som älskar mig vad jag än gör. En vän som aldrig skulle reta mig eller klaga på mig.

Jsg vill inte vara ensam, jag vill ha någon som verkligen bryr sig om mig.

Från en 11 årig tjej!

Annons:
Sabinan
2016-03-27 23:26
#1

Varför var du tvungen att sluta spela fotboll? Blev du retad av de andra i klassen?
Är det jobbigt i skolan och/eller klassen är det viktigt att du pratar med dina föräldrar om det, så de kan hjälpa dig att göra det bättre i skolan och så att du får må bra.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[Petra Johansson]
2016-03-27 23:28
#2

#1 Jag fick mens

Sabinan
2016-03-27 23:30
#3

jag förstår också att det kan göra ont i hjärtat av längtan efter er hund, men dina föräldrar (som blir ansvariga för hunden) kanske inte har tid att ta hand om den så mycket som den behöver bli omhändertagen. 
En valp tar mycket tid och så.

Min dotter som också är 11, brukar gå ut med grannarnas hundar, då brukar hon även passa på att leka och umgås med hundarna 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Sabinan
2016-03-27 23:32
#4

#2 Men det är okej att spela fotboll ändå om du gillar det.
Är det jobbigt med duschen efteråt om du har mens och med bindor?

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[Petra Johansson]
2016-03-27 23:34
#5

#4 Nej, ja är rädd för att det ska läcka igenom, jag vågar knappt springa när jag har det, och det känns som att jag är den ända i min klass som har mens :(

MelodyX
2016-03-27 23:39
#6

Men du, det är ju bara ett par träningar i månaden du har det, eller hur? De träningarna kan du väl skippa i så fall?  Dock förstår jag att du vill ha hund, det vill jag med som haft hund i hela mitt liv och nu är 35 ;-) , men jag har inte tid heller då jag reser jättemycket i jobbet. 

Ett tips i all välmening, skaffa kanin. Jag skojar inte. Vi skaffade en kanin till barnen som tjatade om hund, har den inomhus och håller på med den dagligen, och det har visat sig att den är lika bra som en hund. Nästan i alla fall. Han följer barnen vart de än går, sitter i soffan när de tittar på TV, är helt rumsren och framförallt betydligt lättare att hitta djurvakt till när vi reser bort ;-) 

Keep up the good work. Det kommer att ordna sig. 

/En som nog är för gammal för den här sajten så ska snabbt ila vidare.

Annons:
[Petra Johansson]
2016-03-27 23:43
#7

#6 Tack, men jag glömde att nämna att jag har marsvin.  De är tama och snälla men ibland så blir de jätterädda och de förstår inte att jag inte tänker skada de. 

Nu låter jag som en liten bebis

[Udoon]
2016-03-27 23:43
#8

Förstår absolut längtan efter en hund, har själv velat ha hund i många år, men har antingen haft föräldrar som sagt nej eller helt enkelt inte haft råd😕

Mensen är inget att skämmas för, även om du är först med att få den, vad gör det för skillnad? Alla tjejer får ju det förr eller senare, och man blir ju tyvärr inte av med den på väldigt många år heller, så det bästa är om man inte känner att man måste skämmas för det, mens är helt normalt! Och jag lovar att dina klasskamrater säkert tycker det är precis lika pinsamt med mens som du, bara att ingen pratar om det🙂Är du väldigt orolig för att det ska läcka, gå på toa ofta och titta efter, efter ett tag får man in vanan och känner på sig när det börjar bli dags att byta skydd. Vill man vara extra säker så kan man ha mörka byxor på sig, eller ha längre tröja som täcker rumpan, då syns det inte. Och skulle det läcka igenom känner man oftast det väldigt fort, så någon jättefläck hinner det oftast inte bli.

Livet slutar inte bara för att man får mens, så sluta med fotbollen (eller något annat heller för den delen) måste man inte😊

Sabinan
2016-03-27 23:45
#9

#4 Jag förstår, något som man kan göra om man är rädd att det ska läcka igenom är att man tar på sig en ny binda precis innan man börjar sporta.
Jag har gjort så och det fungerar bra, tycker jag.

När man får mens är väldigt olika, en av mina bästa kompisar fick det när hon var nio år. en annan fick det inte förrän hon var 16. Du behöver inte alls vara den enda i klassen som fått det för de andra tjejerna som kanske också fått mens vågar kanske inte heller prata om det i klassen.

Dina föräldrar,  vet de om detta med mensen?

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[Petra Johansson]
2016-03-27 23:49
#10

#9 Ja, jag skulle gå på toan och så såg jag sen stor röd fläck i trosa, och då sprang jag till min mamma och berättade.

Jag har bara haft mens 1 gång, det var den 11 januari.  och nu väntar jag på den, men min mamma har sagt att det kan ta ett år innan man får sin "andra" mens

[Petra Johansson]
2016-03-27 23:52
#11

#8 Men alla killar skämtar om mens, och jag kkänner mig rädd att andra ska märka och då kommer de reta mig.

[Petra Johansson]
2016-03-27 23:55
#12

Och tänk om några i min klass läser det här nu :(

[Udoon]
2016-03-27 23:55
#13

#11 Dom är barnrumpor. Om det inte vore mensen, så skulle dom hitta något annat att retas om, och det är inget du kan göra så mycket åt. Blir dom väldigt jobbiga så säg till en vuxen.

Annons:
[Petra Johansson]
2016-03-27 23:56
#14

#13 :)

Sabinan
2016-03-28 00:13
#15

#10 Bra att din mamma vet om det, så du kan prata med henne om detta med mens. Det kan som sagt dröja väldigt länge till nästa gång.

Annars håller jag helt med #13.
Riktigt barnsligt att killarna säger så, alltid finns det något som retas för om de känner för det.
Gå till en vuxen om de blir för jobbiga, för man ska  inte behöva bli retad för självklarheter.

Kram på dig!🙂❤️

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

NordicSunset
2016-03-28 09:51
#16

Du går i 5an va? Eller har du kanske redan börjat 6an? Jag kan säga såhär: Killarna (de flesta iallafall) kommer mogna så småningom, så det enda du kan göra just nu är att strunta i dem. Även du kommer förstå senare att mens inte är något att skämmas för, och därför kommer du ens inte bry dig om folk skämtar om det. :) Ett tips om du sportar och har mens är att använda både tampong och binda, då är det inte så stor risk att det läcker igenom heller!

Be the best version of you.

  • Zoella
[Petra Johansson]
2016-03-28 11:39
#17

#16 Jag går i femman,  jag har aldrig använt en tampong,  det verkar läskigt.

Hoseok
2016-03-28 13:13
#18

#17 Jag rekommenderar att du använder menskopp, inte tampong. Mycket mer skonsamt för slemhinnorna och mycket billigare. 

Men tycker väl samtidigt att man ska börja med tamponger. Kan du inte testa köpa tamponger och prova dig fram? Läs hur man ska göra och testa. När du väl får till det så kanske det är värt det.

Hoseok
2016-03-28 13:16
#19

Jag tycker för övrigt att det låter som att du har ångest och är rädd för Väldigt mycket i livet. Du har uttryckt i tråden om din rädsla för praktiskt taget allt gällande det du snackat om. 

Det är okej att vara rädd, men detta påverkar faktiskt ditt liv såpass att du mår dåligt och inte kan göra vissa saker. 

Jag har själv ångestsjukdomar och vet därmed hur frustrerande det är när folk säger "Sluta vara så rädd/nojig bara". För det är verkligen inte så enkelt om man har ångestsjukdomar.

Jag tycker, i vilket fall som helst, att du kanske borde prata med någon om allting. Kurator på skolan, till exempel. (Om du inte redan gör det).

NordicSunset
2016-03-28 15:00
#20

#17 I början kan det kännas läskigt, men man vänjer sig. Jag använder hellre tampong än binda, för att man känner inte att man har mens då. Sedan är det bättre om man ska röra på sig och sporta då den sitter där den sitter liksom. Jag tycker att du ska prova! Testa den minsta storleken först, och gör det en dag då du blöder ganska mycket för då går den in lättare.

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
kae
2016-03-28 18:28
#21

Jag kände precis som du när jag var i din ålder, ganska skrämmande faktiskt. Jag ville t.om ha fiskar eftersom jag kände mig så ensam haha. Men jag lovar att ju äldre du blir, desto bättre kommer du må i denna aspekt iaf. Men sen kan det självklart vara bra att prata med någon utomstående, t.ex en kurator om detta som #19 sa. :)

Aleya
2016-03-28 20:03
#22

Jag tror tyvärr inte en hund kan lösa dina problem. Jag var i din ålder då jag fick mens och jag slutade inte göra saker för det. Och det din mamma säger kan stämma, det kan ta tid innan din mens blir regelbunden. Byt binda innan. Och ingen kommer märka något. Hur skulle dom märka det undrar jag mest? Jag hoppas att det löser sig för dig. Och låt inget så naturligt som mens stoppa dig för att göra det du vill.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Petra Johansson]
2016-03-28 23:40
#23

Tack, jag ska nog testa det nästa gång när jag har mens 🙂

Upp till toppen
Annons: