Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1259 ggr
Hoseok
3/29/16, 11:28 PM

Hur ofta rakar du benen?

Simpel fråga: Hur ofta rakar du benen? (Andra metoder, vaxning, epilator osv räknas också)
Följdfråga för diskussion: Har du någon gång känt press för att raka benen? Isåfall hur? Har det varit du själv som pressat dig eller utomstående? Frågan är ställd till alla personer, oavsett kön eller könsidentitet.

Annons:
Hoseok
3/29/16, 11:29 PM
#1

Enda gångerna jag rakar benen är när jag är hos min kille och vill känna mig mjuk och gosig, haha. Han bryr sig inte alls, det är jag själv som känner för't.

Jag vill "våga vägra raka benen" men kan typ inte gå utan strumpbyxor eller byxor. Har kjol ofta och då med strumpbyxor. Tyvärr har jag spöken i huvudet som säger att folk kommer tycka jag är äcklig om jag inte rakar benen. Vill verkligen ta mig förbi det för så ska det ju inte vara.

Lia
3/29/16, 11:44 PM
#2

Jag orkar verkligen inte. Jag har ont överallt, och det krävs mycket av mig för att raka benen. Det ska vara om jag vet att jag ska på fest på fredagen och kommer vara hemma hela torsdagen för att återställa mig av rakningen…

Scorpio97
3/29/16, 11:53 PM
#3

Det går väldigt mycket i perioder. Jag kan glömma bort att raka benen i flera månader och sedan göra det varje gång jag duschar en annan månad. Vid speciella tillfällen rakar jag oftast för att få göra mig "lite extra fin" liksom. Och ibland bara för att jag känner för det, är så mysigt att gå och lägga sig med nyrakade ben som är alldeles mjuka och lena. 

Känner ingen press över det. Jag går dock i stort sätt aldrig med bara ben, eftersom jag tycker det är obekvämt (har för breda lår så det skaver, haha). Sommartid har jag halvbyxor så då syns det kanske på underbenen samt när jag simmar om någon bryr sig om att kolla då. Men jag har även ganska ljusa hårstrån på benen, så jag vet inte hur mycket det syns faktiskt.  

Men jag har någon gång i skolan upptäckt att det sticker ut något hårstrå från mina tajts, och insett att jag inte rakat benen på väldigt länge. Så jag skulle väl inte säga att det är något som bekymrar mig speciellt mycket. Skulle det inte vara så drygt att raka skulle jag dock göra det oftare, helt enkelt för att det blir lent och skönt.


//Jessie

[Tuulikki]
3/30/16, 12:00 AM
#4

När jag känner för det.

"Underhåller" det genom att trimma bort det sambons minitrimmer når, när jag trimmar hans nacke passar jag på att ta mina ben😃 Rakar benen ofta på somrarna då jag går barbent för jag tycker det är så obehagligt när det blåser och jag känner håret på benen😮Baksidan av att bo vid havet, det blåser jämt😕

lollynonna
3/30/16, 12:06 AM
#5

Jag har aldrig gjort det, jag har knappt ens något hår på benen så jag bryr mig inte så värst mycket!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

kae
3/30/16, 12:07 AM
#6

Jag rakar mina ben på sommaren, och när jag känner för det resten av årstiderna :) Skulle säga varannan dag ca maj-ca slutet av augusti och kanske 2 gånger i månaden resterande månader.

Annons:
[Clifford5sos]
3/30/16, 1:19 AM
#7

Ofta, någon gång i veckan när jag duschar…

Whippet
3/30/16, 2:23 AM
#8

När det börjar växa och se fult ut, på sommaren är det dock rakat hela tiden ungefär …

I'm out Vilar huvudet i handen

nadilda
3/30/16, 6:30 AM
#9

Jag rakar i princip alltid benen när jag vet att att jag ska visa dem bara, är rätt så strikt på det. Ibland går jag det annars också eftersom jag älskar känslan av nyrakade ben. Vet egentligen inte varför jag alltid rakar dem innan de ska "visas upp", är helt säker på att ingen jag känner skulle bry sig och de jag inte känner bryr jag mig inte om vad de tycker. Är nog mest för mig själv jag gör det tror jag, för jag har som sagt aldrig känt press att göra det.

Carrosh
3/30/16, 6:53 AM
#10

Svarade då och då. Blir när jag känner att det blir alldeles för mycket mörka hår på benen. Inte jätteroligt att visa upp det i simhallen. ^^

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Rheen
3/30/16, 9:41 AM
#11

Ser lite ut som en igelkott på benen, så om jag inte har rakat mina ben syns det ganska tydligt. Jag rakar dem då jag vet att jag ska ha shorts/simkläder så främst på sommaren, men händer ibland på vintern också. (Inomhus, haha) Orkar inte hålla mina ben lena hela tiden, så de är bara rakade under de scenarion jag nämnde. Det är främst för att jag kommer känna mig ännu mer obekväm med blickarna och kommentarerna som man oftast får från andra människor, om jag vet att jag har gjort något 'fel', som att inte raka benen i det här fallet.

~ Rheen.

Wowy
3/30/16, 10:31 AM
#12

Nej, jag har aldrig rakat mig och planerar inte att göra.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

[masken123]
3/30/16, 10:54 AM
#13

Jag har aldrig rakat benen, men funderar på det. Mest för att känna hur det känna typ!

Annons:
Kadoor
3/30/16, 11:22 AM
#14

Förr rakade jag benen jätteofta, så ofta jag "behövde", dvs. när håret började växa ut eller hade vuxit ut igen. Nu för tiden orkar jag helt ärligt inte raka benen ofta, gör det bara när jag känner för det. T.ex. om jag har mer tid i duschen(när jag inte duschar sent på kvällen eller när det inte är skolmornar), eller jag helt enkelt bara vill känna den där lena känslan haha. 

När jag gick på högstadiet(jag går på gymnasiet nu) så hade jag en stor press på mig att raka mina ben. Mest för att andra gjorde det och förväntade sig att man skulle göra det. T.ex. hetsade mina syrror mycket över det och då blev det en hets för mig också.
Men nu på senare år så har jag helt enkelt börjat skita i det, och gör det bara för min egen skull. Varför skulle jag bry mig om vad andra tycker? Det är hår, get over it. :P

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

NordicSunset
3/30/16, 11:52 AM
#15

På sommaren brukar jag raka benen så fort håret växer ut och syns men under vintern brukar det gå lite längre mellan rakningarna. Men ibland händer det att jag inte rakar dem alls för att jag helt enkelt inte orkar, haha. Jag har aldrig känt press för att raka benen och jag har alltid gjort det för att jag själv trivs med det.

Be the best version of you.

  • Zoella
MrFabulös
3/30/16, 12:49 PM
#16

Aldrig känner inte behovet.

panini
3/30/16, 1:01 PM
#17

Jag har gjort det en enda gång, använde hårborttagningskräm. Men 1. det är så sjukt tråkigt att raka sig och 2. känner inget behov av att göra det, det är bara hår och har aldrig känt någon slags press att jag skulle behöva göra det heller. Om någon tagit illa upp av mina håriga ben så är det ju deras problem och dom har väl tur att det inte är deras ben i så fall.

Fridaaaa
3/30/16, 1:43 PM
#18

1 gång/vecka ungefär, Växer inte så fort :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jetaime
3/30/16, 2:16 PM
#19

Sällan.. typ lite då och då när jag känner för det eller får ett "ryck". Blir nog oftast på sommaren.

thea_thea
3/30/16, 4:04 PM
#20

Nej, aldrig. Känns bara jobbigt och onödigt att göra det 😛

Annons:
JoannaLi
3/30/16, 5:37 PM
#21

Jag älskar känslan av nyrakade ben, så rakar mig väl när jag har tid och ork. Varannan var, var tredje månad? På sommarn kanske det blir mer? Minns inte riktigt :P

ostälskare
3/30/16, 5:37 PM
#22

aldrig rakat, planerar inte att börja med det. Ser ingen anledning till det

vendelay
3/30/16, 6:35 PM
#23

När jag var mellan 12-16 rakade jag benen minst 1 gång i veckan (varenda vecka herregud!), nu har jag inte rakat benen på kanske 3 år. Om jag vill raka benen så gör jag det, om jag inte vill raka benen gör jag det inte. Dessutom kan jag inte tänka mig att någon tittar på andras ben och tänker "MEN RAKAR HON INTE BENEN?!", eller vad säger ni? 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ostälskare
3/30/16, 6:44 PM
#24

#23 nej verkligen inte, jag bryr mig inte alls hur andra gör. Men däremot har jag fått frågan (av en kompis, när jag gick i shorts en varm sommardag med orakade ben) "rakar du aldrig dina ben?"… "nej varför skulle jag göra det?" svarade jag. Det hade hon inte riktigt något svar på.

vendelay
3/30/16, 8:30 PM
#25

#24 Nej, de har aldrig något svar på det haha. Enda gången jag fått en liknande fråga var när jag var 12 år och min dåvarande bästis sa att jag måste börja raka armhålorna på gymnastiken haha. Men som sagt, vi var 12 år och inte speciellt mogna 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

hahael
3/31/16, 2:39 AM
#26

Jag är ganska blessed och får typ inte hår på benen, endast små små putte fjun som är blonda och knappt syns/känns. Dock gillar jag personligen känslan av rakade ben så brukar göra det lite då och då ifall jag har tid/känner för de. Jag har aldrig känt mig tvungen att raka mina ben, kanske just för att jag knappt får något hår där.

Klart att laxen ska ha en jolle

melonen
3/31/16, 12:19 PM
#27

ofta

Annons:
Elsaharr
4/2/16, 1:54 AM
#28

Vaxar när jag känner det behövs.

Zingo ;D

[dvärgkaniner]1
4/2/16, 3:18 AM
#29

Nej, aldrig.

Honestyisdead
4/2/16, 7:32 AM
#30

Om jag ska visa benen :) Och ibland bara för att det känns mysigt med Lena ben.

Upp till toppen
Annons: