Annons:
Etikettövrigt
Läst 1215 ggr
CocoAli's
3/31/16, 12:15 AM

Inneboende

Hej igen :) Känner att jag skriver massa inlägg nu xD Hur som helst. Till hösten planerar jag och plugga vidare och det finns en möjlighet att jag blir inneboende även om det inte är min högsta önskan :3 Min fråga hur är det och vara inneboende och vad har ni för erfarenheter ni som haft en inneboende. Ställer frågan mest då jag undrar om man typ har en kompis relation så småningom eller om det alltid är "stelt". Ska jag vara inneboende hoppas jag att jag åtminstone får äta mat tsm med husets ägare då jag inte kan laga mat.. Självklart skulle jag hjälpa till med småsaker, köper in mat och dylikt.. Ah ni fattar xD

Annons:
Honestyisdead
3/31/16, 12:28 AM
#1

Passar personligheterna brukar man bli vänner. Om man nu är i någorlunda nära ålder.

Ofta står det i annonsen hur dom vill ha det.

Sindri
3/31/16, 12:34 AM
#2

Inneboende innebär inte någon sorts hel- eller halvpension. Ibland får man inte ens använda spisen till annat än att koka ägg och tevatten.

Att hyra ett rum är inte samma sak som att bo i värdfamilj som  man gör när man är utbytesstudent.

Jag var inneboende min första studietermin och det var sådär…. Inte roligt att höra familjens konflikter, barngråt etc. Man har normalt inte tillträde till vardagsrum etc. Jag hade en egen liten toalett och fick använda badrummet 2 ggr i veckan.

Mat fick jag som sagt inte laga. Det blev tyvärr mycket mackor. På den tiden fanns inte  mikro, men det kanske jag hade fått använt om det funnits då.

Sen finns det ju inga regler för jur förhållandet blir mellan hyresgäst-hyresvärd. Det beror helt på hur personen är. Jag skulle dock vara lite avvaktande, man måste veta en del om personen innan man blir för nära. Det behöver inte vara stelt för att man har ett professionellt förhållande. Men du kan också få ett jättefint förhållande om det t ex är någon som bor ensam och är glad för lite sällskap.

Om du vill äta t ex middag med värden får du fråga om det, då blir det nog så att du betalar för maten, det funkar nog inte att handla hem lite saker då och då. Men du får också finna dig i att äta det de äter. Du kanske skall kolla in matvanorna innan.

När jag var barn hyrde vi ibland ut rum till inneboende. Man såg dem väldigt sällan, ibland på väg till eller från badrummet. Jag tänkte aldrig ens på hur de fick mat, och var de åt. Kanske på en skola.

Honestyisdead
3/31/16, 12:38 AM
#3

Bäst är att bo hos en annan student. Då brukar man dela kök och vardagsrum fritt. Mat gör man upp om. Antingen delar eller har var sin hylla.

Hoseok
3/31/16, 1:06 AM
#4

Hyr rum och det är väl ok.

Jag tycker du verkligen borde lära dig laga mat. Väldigt svårt att tänka mig att någon hyresvärd skulle vilja laga mat åt deras inneboende.. Klart det finns någonstans men lär inte vara enkelt att hitta.

Som tidigare nämnt så beror det ju Helt på hur man är som person och hur hyresvärden är angående om man klickar eller inte.

Honestyisdead
3/31/16, 1:09 AM
#5

Ja laga mat får man allt göra hur man än bor.

Paxxie
3/31/16, 1:38 PM
#6

När jag har varit inneboende var det hos andra studenter, så vi var lite på samma "nivå" vilket gjorde det lätt att umgås. Inte direkt så att vi var bästa vänner men vi kunde snacka med varandra och sådär. Vi hjälptes åt med att sköta om de gemensamma områdena (typ kök, badrum, etc.) Mat lagade man själv, men det är klart att om vi var flera hemma som ville äta samtidigt gjorde vi det tillsammans.

Tycker det var mer kompis-relation i början då alla gärna ville vara till lags och visa att de inte var hemsk att bo med, haha. Efter ett tag blev det mer bekvämt och man ansträngde sig inte lika mycket.

Annons:
Aleya
3/31/16, 8:06 PM
#7

Har bott inneboende på 4 ställen. Första så blev jag och dottern goda vänner. Men det var svammel om att man inte fick laga mat efter 20 00. Andra var hos en kompis. Inte ett långt tag men 2 månader. Gick bra, men det bodde även en annan inneboende där, och han var mäkta lat. Så han hade dom mer problem med. Bodde sen hos ytterligare en kompis och fet gick bra. Vi var som en familj. Sista jag bodde hos var det också god gemenskap hos. Vi hade det mysigt som få. Så det

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: