Annons:
Etikettövrigt
Läst 3145 ggr
Corgitok
2016-04-01 21:33

Blekte håret. FAIL! hjälp

Jag har länge viljat färga lila "tumlbr" hår.

 Lyckades övertala mina föräldrar med en hmm okej.. även fast de sagt nej innan.  Jag har mörkt hår så behövde bleka det och det blev gult och vitt. Så äckligt fult blev det. Men tänkte att de blir snyggt med den lila färgen sedan. Hade i den lila  färgen å de var snyggt men sen behövde man skölja ur den. Resultatet blev så fult :( Vit med något rosa där å där. Min mamma blev jätte arg och jag får inte åka till frisören då jag valde att göra såhär på egen risk. Vad ska jag göra? jag vill inte till skolan såhär, jag vill ha mitt bruna mjuka hår tillbaka! 😢 Finns det någon chans?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Surpan
2016-04-01 21:38
#1

Okej. Det är bara att ta det lugnt! Har du bild på hur det ser ut nu? Vad använde du för lila färg?

/Surpan

Corgitok
2016-04-01 21:42
#2

Jag använde directions hårtoning och blekning från kawaii store. Har ingen bild men ska jag fixa?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Corgitok
2016-04-01 21:44
#3

Bara min skalle som blev lila :(

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Surpan
2016-04-01 21:55
#4

Okej, har du kvar lila färg? Den kan vara i håret hur länge som helst. Ju längre du har den i desto starkare färg. Det är också bra om man tvättar håret med djuprengörande schampoo innan. Och ta det lugnt, det är svårt med hårfärg, och ibland blir det fel. Det är inte hela världen.

/Surpan

Surpan
2016-04-01 21:56
#5

Directions är inte som "vanliga" hårfärger. Du kan utan problem ha i den i flera timmar. Linda in skallen i lite plastfolie bara så att den inte torkar. :)

/Surpan

[Klave]
2016-04-01 22:17
#6

Om det inte fäste är det för att håret inte var tillräckligt ljust. Vill man ha lila måste man ha nästan vitt hår för att det ska fästa vilket tar minst 3 blekningar om man har naturligt mörkt hår. Eftersom man inte heller ska bleka håret för ofta så borde man vänta minst en vecka mellan blekningarna. Antingen gör du om det eller så färgar du tillbaka.

Annons:
Corgitok
2016-04-01 22:24
#7

#4  #5 Tack för svar <3

Jag har lila hår i skallen medans håret är vitt :( Jag tror jag gjorde fel så jag hade i super mkt balsam å jag hade färgen i i en kvart bara. Har kvar lite lila färg i burken.

Hur menar du med plast folie och det? Har redan sköljt ur färgen. Menar du hur ja får det naturligt eller hur jag får det lila?  

#6 Hur färgar jag tillbaka? Har en ganska rödguld brun hårfärg som inte finns i affären. :/ Finns det saker man kan göra så att blekningen försvinner?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Corgitok
2016-04-01 22:48
#8

Kan lägga till att jag har bruna fläckar också, och det är också  varför jag vill ha håret brunt igen..

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

[Klave]
2016-04-01 23:45
#9

Man kan ínte få tillbaka håret till dess naturliga färg om man har blekt det utan isåfall får man färga över med en liknande färg.

Surpan
2016-04-01 23:53
#10

#7 jag tänkte för att få det lila. :)

/Surpan

Corgitok
2016-04-02 00:39
#11

#10 Aha okej, tack! Jag orkar inte försöka få det lila men då vet jag till nästa gång. :) 

#9 Vad synd, för min mamma är  upprörd av att jag har blont hår då det blev en konstig blond. Jag sa till henne att det försvinner efter några tvättar men det verkar ju inte stämma :(

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

[134643]
2016-04-02 11:00
#12

#11 När du bleker håret så förändrar du själva färgen på hårstrået, det lägger sig alltså inte på/runt som hårfärg gör. Det enda du kan göra för att få tillbaka din bruna hårfärg är att färga det brunt. Vill du få det lila så blek det en gång till, och ha i färgen så länge som du orkar. Gärna ett par timmar i alla fall :)

lollynonna
2016-04-02 11:00
#13

#11 Blekning går inte att få bort. Du tar bort pigmentet ur håret, och för att få brunt hår igen får du antingen vänta tills ditt riktiga hår har växt ut, eller färga över med brun hårfärg.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Corgitok
2016-04-02 13:00
#14

#12 #133 Så synd at jag bara hade det i i ca 15 minuter. Jag sa till min kompis att jag ville vänta längre och se på ett Youtube klipp om hur man gör men hon bara neeej jag vet ._. Men ja får la åka till Ica å köpa brun hårtoning.

Kan man göra det idag eller sliter det på håret ännu mer?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

lollynonna
2016-04-02 13:20
#15

#14 Ska du bleka eller färga det brunt? Blekning ska man helst vänta ca en vecka mellan varje gång, men du kan säkert färga det brunt idag igen. Men ditt hår kommer att bli lite slitet, men det får man alltid räkna med.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Corgitok
2016-04-02 13:31
#16

#15 Ska färga det brunt för vill inte se ut såhär. Tack för svar

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Honestyisdead
2016-04-02 16:30
#17

Om du ska färga är det färg du ska köpa. Inte toning.  Toning tvättas bort efter ett tag. Förlorar färg.

Aleya
2016-04-02 16:56
#18

Lugna dig med färgning en vecka. Så håret får vila. Sen färga brunt

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kae
2016-04-02 23:31
#19

Haha åh :( har varit med om flera liknande historier, bl.a en gång när jag ville blondera håret och det blev gult med mörka fläckar i hela bakhuvudet!

Corgitok
2016-04-02 23:54
#20

#19 Visst e de jobbigt :( Får gå så i skolan plus har sur mamma också..

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
oddahviing
2016-04-03 00:01
#21

Jag hade färgat svart förut och ville inte ha det längre. Vet inte vad jag tog för färg eller vilket resultat jag var ute efter, men tänkte väl att en blond färg lär få det ljusare iallafall. Min utväxt blev gul-blond, efter den skarpa linjen var det rött som blev till en lila och mörkare ju längre ner till topparna… Jag var helt förtvivlad! 😃Mamma fick köpa en mörk färg och färga över det. Jag gjorde dessutom en lockig permanent efter det och det måste ha dödat allt ;) Det är bra  att experimentera dock, för då vet man att man ska läsa på nogrannare tills nästa gång!!! Hade ingen aning om vad jag gjorde med håret på den tiden eller ens förstod innebörden av "slitet" 🙂

'-Headlights on the highway-'

Corgitok
2016-04-03 00:15
#22

#21 Aa det stämmer, man lär sig av sina misstad xD

Men.. Vänta, ändrades din utväxt? Ni blir jag orolig, jag vill så gärna ha kvar min naturliga hårfärg då den e ganska på sitt sätt. Vill inte att den ändras :OO

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

oddahviing
2016-04-03 00:19
#23

#22 Nej nej den ändras inte, men eftersom den inte var färgad tidigare så tog färgen mycket starkare (blond) och resten av håret som färgats svart flera gånger bet färgen knappt på.

'-Headlights on the highway-'

Corgitok
2016-04-03 00:20
#24

#23 Aha vad bra, haha! 

Hoppas det blev bra med håret tillslut🙂

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

oddahviing
2016-04-03 00:24
#25

#24 Ja nu är det bra för nu har jag bara ny hårutväxt som endast blivit färgat med henna. Tror nog jag går till nån frissa nästa gång jag vill ha en speciell färg 😛Kan vara värt det tror jag, hellre än att experimentera. Man får ju ändå köpa så himla många färger för o rätta till misstag 😃billigt kan bli kostsamt.

'-Headlights on the highway-'

Corgitok
2016-04-03 00:27
#26

#25 Ska nog också göra som du. Men får färga det brunt först å sen låter jag det vara. Vill jag försöka på pastell lila hår är det väl bara att gå till frissan xP

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

oddahviing
2016-04-03 00:29
#27

#26 Ja det låter smart tycker jag 🙂 !

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Calcifer
2016-04-03 13:27
#28

Gör det till en rolig grej när du kommer till skolan. Det gjorde jag. Jag hade blont med fläckar av brunt och rosa efter en katastroffärgning på gymnasiet. Jag såg ju helt tokig ut. Men jag skrattade själv åt det så då skämtade jag och klasskompisarna och det var ingen som kollade snett eller var taskig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Corgitok
2016-04-03 22:21
#29

Nej nu börjar jag få lite panik. I min skola påpekar folk ens småfel. Mitt hår är ett stort fel. Kommer dessutom få blickar av de populära. Fan!😐 Önskar det var som för dig #28 ..

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

kae
2016-04-03 22:30
#30

Bry dig inte om vad andra tycker! Du är fortfarande ung, om några år kommer du inte ens ha de människorna i ditt liv längre, så vad spelar det för roll vad de tycker om dig? Jag är säker på att inte de är helt perfekta :)

Corgitok
2016-04-04 07:31
#31

#30 Tack för peppen, jag ska nog försöka lyda ditt råd :)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Corgitok
2016-04-04 14:54
#32

"fan har du gjort med ditt hår"

"vad konstigt det blev är van vid att du är brunhårig"

"ditt hår e orange"

..var det en kille som sa.

Åker till frissan på torsdag orkar inte vänta ååh! Gömde mig för alla hela dagen å vägen hem det var så jobbigt för det fanns folk överallt!! 😕 Å folk vill se mitt hår..

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

ÄlskarHamstrar12
2016-04-04 19:27
#33

Skit i alla kommentarer som du får, alla gör misstag!

Katniss
2016-04-04 20:25
#34

Ta på dig en mössa med texten 'bad hair day' :D

R.I.P. Anton 💔

Annons:
ÄlskarHamstrar12
2016-04-04 20:33
#35

# klockren haha! :D (Hoppas att TS inte tar illa upp)

Corgitok
2016-04-04 21:43
#36

#34 Bra ide, önskar bara jag hade en xD

#3r5 Tar inte illa upp :)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

[Clifford5sos]
2016-04-04 22:36
#37

Du överlever till torsdag, lite annorlunda dör man inte av ;-)

Corgitok
2016-04-04 22:45
#38

det är inte så farligt egentligen men alla kommer fram så fort de ser å ropar högt å jag får massor av uppmärksamhet. det blir så jobbigt också för att det är så fult..

men ja, ja får la gå så för de finns inget å göra annars

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

[Tisstassen]
2016-04-05 12:09
#39

Jag blonderade för någon månad sen lite drygt… Mitt hår blev rätt ojämnt, men lite mörkare fläckar här å där (å jag är ändå naturligt Blond ^^) men min kompis hår blev helt galet hahahah hon har lite mörkare hår än mig, och det enda som blektes var hennes hårbotten ^^ så den blev knallgul och sen blev de en skarp linje hahah vi gick tillbaka till Åhléns och köpte ett paket till och fyllde i våra hår dagen efter ^^ Får se om ja vågar blondera hemma igen… Men de lär ja ju göra hehe har ju redan utväxt… Inte så fint ^^

Teddymarsvinet
2016-04-06 18:29
#40

Jag har lila hår nu och innan det har jag haft rosa och blått. Jag blekte det VITT hos frisören. Det måste vara nästan vitt för att det ska bli pastell, sen så rekommenderar jag att du köper någon Manic Panic Amplified färg istället för directioners och låter den sitta i, i minst 2 timmar. Jag brukar ha i min färg i MINST en timme, gärna längre än så. Om du vill ha lila hår försökt att få det, det är jätte roligt att ha färgat hår och du kommer ångra dig om du färgar över det med brunt igen. :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Teddymarsvinet
2016-04-06 18:42
#41

Kan ju tillägga att om du inte vill bleka om håret och få bort alla bruna fläckar (vilket allra säkert blir lättast) kan du kanske använda silverschampo som får ur de gula tonerna så att det lila sätter sig bättre. Blanda heller inte ut manic panic färgen med så mycket balsam, och snåla inte med färgen. Du kanske får gå med mörkare färg än pastell i några dagar, men det lär bli mer pastelligt efter några tvättar.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Annons:
CayKantos
2016-04-06 18:55
#42

Kan säga såhär, jag färgade håret extremt mycket som yngre, många gånger väldigt fult, jag brydde mig självklart lite men inte så mycket.. Färgade en gång mitt hår ilrött vilket inte var så smart då jag i förvägen är ganska röd i huden, har lite komplex med mina naturligt röda kinder…. Så dom poppade extra mycket fram… Även lärare pointade ut och sa "nämen vi har fått clown i klassen" inte schysstt.. Men jag behöll det! För det var en upplevelse, färgar fortfarande mitt hår mycket och är inte rädd för att paja det, alltså att det blir fult, för man kan altid färga över med en mörkbrun eller svart färg 😎

Ang semi-permanenta färger som directions, stargazer och manic panic (vet inte med andra märken) kan du lämna i hur länge som helst, brukar rekommendera 2 timmar bara för säkerhetens skull! Men att sova med det i går bra, sov bara på handduk eller likn då det färgar av väldans. När du då sköljer ut skölj då med kallt vatten utan att tvätta håret med schampo eller balsam. Se gärna att vattnet inte är heeeelt klart, men nära. Håret kan då blöda en del, hur mycket beror på färgen och hur noga du tvättade ut färgen. Röd färg blöder en del och tvättar snabbt ut ur håret medan blå färg ofta sitter fast i håret som en j*vel…

När du stoppar det i håret vill jag säga att det är bäst att köra utan balsam när du inte är van vid hårfärgning och kunnig på hur mycket balsam resp färg det ska vara få att få ut färgen beroende på hur mörkt och vilken färg ens eget hår är. Men det är en jättebra metod för att bevara färgen! Så att blanda ner lite färg i ens balsam är en bra metod för att behålla färgen kraftig och fin utan att behöva färga om hela håret speciellt ofta!

Försök även att inte tvätta håret så ofta med schampoo. Jag tvättar bara hår 1 gång i veckan, mycket bättre för håret också. I starten kan håret kännas lite äckligt men det ska bara vänjas i ett pas veckor.

Ang blekmedel ska du ALTID följa instruksen på hur länge det ska sitta i, om du bleker själv ska du leta efter en som faktisk bleker håret och inte bara gör det "ljusare". Det står på förpackningen hur många toner den bleker och kolla även på baksidan för ett ungefärligt. Om man har väldigt mörkt hår kan det behövas flera blekingar beroende på hur ljust man behöver det. Om du t.ex. ska ha ljuslila, -blå, -grön, etc behövs väldig ljust hår, men om du ska ha en mörkare färg behövs det inte blekas lika mycket. Blek aldrig mer än en gång per vecka, vänta dock gärna en månad, det sliter så väldans på håret och det risikerar att bli torrt, tunnt och bryta av.

Vet att du skrev du ville göra brunt hår igen, men här var lite tips om du skulle försöka en annan gång!

Om du inte känner dig säker på det gå då till frisören och få dom att fixa åt dig eller likn!

Har du några frågor om hårfärgning är du välkommen att fråga mig via PM eller som svar härinne, är inte prof men har färgat hår en del år och har samlat upp lite tips och info här och där!

Litet exemplar på hårfärg jag hade för ett år sedan, har likn färg nu men med kort hår och precis färgat det gröna blått :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Corgitok
2016-04-06 18:56
#43

#40 #41 Tack!! Ska göra det till nästa gång.

Jag gick som gulhårig idag i skolan utan att gömma mig, fick snälla kommentarer men också kommentarer som "oj!" och blickar. Det var en kille som hade denna minen "🤔" Och gick förbi den jag inte ville träffa då han kallar mig saker oavsett, och nu som "blond" tror ja han snackar mer skit om mig. 

Men jaa, vad ska man gö liksom..

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

CayKantos
2016-04-06 18:58
#44

#43 bra attityd!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2016-04-06 19:02
#45

#40 ang det med vilket märke då är det vädligt svårt att rekommendera vilken färg som är bäst.. Visst funkar Manic Panic bättre på en del men det funkar t.ex. inte alls i mitt hår, directions är även halva priset. Då kan det även finnas färger som ens hår kan ha svårt att ta upp. En kompis har problemer med blå hårfärg, det sätter sig bara inte, hon kan dock inte använda värken directions eller manic panic och får använda stargazer och/eller ett annat märke jag inte helt kommer på just nu. 

Jag använder mig av Directions och Stargazer, nästan bara directions dock, funkar super i mitt hår och håller jättelänge även om det går rykten om att Manic Panic håller längre. Det handlar allt om vad som funkar för ens eget hår! :D

Men något jättebra med Manic Panic är ju att det är vegansk!! 🥳

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Corgitok
2016-04-06 19:14
#46

#42 Oj, såg inte din text. Guud vad snyggt hår du har! Tack för all information och snällt att du skrev så mycket! Nu vet jag hur jag ska göra till nästa  gång 😃

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

CayKantos
2016-04-06 19:22
#47

#46 Tack tack! Ingen orsak! Älskar att prata hår! Hår och hundar (djur generellt egentligen), det kan jag prata om i timvis!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Clifford5sos]
2016-04-07 01:22
#48

#42: Omg, super fint! Jag har lila slingor, men hade gärna velat ha som du 😍

Annons:
CayKantos
2016-04-07 09:38
#49

#48 haha tack 😃 Inte den färg eller längd längre dock, hade extensions den gången 😎 Men varför inte bara göra det! Hår är något man alltid kan hålla på med, det kan ju alltid bara växa ut igen 🤪

Just nu är det bara lite blått med blågröna områden, massor av utväkst oxå såklart 😂 Väntar på att det ska växa ut lite mer så det är värt att använda ett paket blekning 😊

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Tisstassen]
2016-04-07 11:05
#50

En grej som ja tkr borde stå i instruktionerna är att blekningen påverkas väldigt mkt av värme… Drf hårbottnen blev helt galet ljus för mig…….. Lite panik haha ^^

CayKantos
2016-04-07 19:47
#51

#50 Så är det inte bara med blekmedel, men typ med alla hårfärger :)

Man ska bara inte försöka stoppa in håret i massa plast och likn om man inte är kunnig då det lätt kan "bli för mycket". Vet inte hur jag ska förklara det… Men att plasta in håret vid färgning av hårfärg som t.ex. directions är en super ide! Förut använde jag plastpåsar, nu har jag badmössa! Bra för att undvika avfärgning på möbler och likn oxå!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Corgitok
2016-04-07 21:00
#52

Färgade håret brunt idag hos frissan. Ville ha topparna ljusa av den gula färgen så det blev bra. Färgen kanske blev för mörk och chokladbrun men jag är nöjd! Kan inte klaga mer då jag slösat sjukt mycket pengar på detta och färgen blev väl snygg

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

CayKantos
2016-04-07 21:06
#53

Delar man med en bild kanske? 😎

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Corgitok
2016-04-07 21:20
#54

Okej, imorgon kanske😊

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Upp till toppen
Annons: