Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 747 ggr
Gambino19
2016-04-05 20:11

Nationella prov.

Hej!imorgon så ska vi ha nationella prov nästan hela dagen,i matte. Jag vill vara pigg och kunna göra mitt bästa!jag undrar vad man kan äta på morgonen för att verkligen få energi och för att få igång hjärnan?vad brukar ni äta som gör er pigga?

Annons:
JuliaMG
2016-04-05 20:48
#1

Jag bad pappa steka ägg, och så åt jag en macka med gurka, sallad och paprika på. Jag vet inte om det ger speciellt mycket energi, men min tanke var den att ägg innehåller protein, och protein ger energi. Jag kan inte mycket om sånt dock. Min taktik är typ: "ät lite av varje och hoppas på det bästa". Det viktigaste tror jag är att man inte går dit med kurrande mage iallafall.😃

Vi får ha med oss godis/frukt och dricka på våra nationella i nian. Jag hade med mig vindruvor, en mjölkchoklad och vatten. Choklad gör en pigg och lugn (enligt rykten iallafall, tycker inte det funkar), och vindruvor är mättande. I sexan så fick vi inte det dock. Vår lärare matade i oss dextrosol istället. 🤦‍♂️

Dricka mycket är ett tips från mig iallafall! Det tycker jag fungerar utmärkt. :)

Följer tråden btw. Nån har nog ett klokare svar än jag.

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Gambino19
2016-04-05 20:51
#2

tack ändå!jag har ett problem dock,när jag vaknar kl 6 så är jag vrålhungrig,men min buss går 8 och jag äter oftast halv 7 för annars hinner jag typ inte..så jag blir hungrig i skolan direkt,antar att jag får äta lite senare imorgon då:)

nadilda
2016-04-05 20:53
#3

Jag äter gärna gröt eller kvarg plus frukt på morgonen, det håller man sig väldigt mätt på. Om jag orkar går jag på en 5 km powerwalk också för att ladda upp med lite endorfiner och starta upp hjärnan.

ÄlskarHamstrar12
2016-04-05 20:59
#4

Om du blir vrålhungrig antar jag att du inte ätit tillräckligt mycket eller tillräckligt mycket bra mat. Tror det har lite med att viss mat bryt ner snabbt och viss mat bryts mer långsamt, eller har jag fel?

Gambino19
2016-04-05 21:15
#5

Jag brukar äta en macka och yoghurt eller gröt beror på vad som finns just då,jag har försökt äta chiapudding men det mår inte min mage bra av så det funkar inte så bra.

ÄlskarHamstrar12
2016-04-05 21:56
#6

Kanske om man äter något knäckemacka OCKSÅ eller? :) Har också nationella imorgon och vi får ha med oss frukt, dricka utan kolsyra och tuggummi :D

Annons:
smellcaramell
2016-04-05 22:22
#7

Mina bästa tips:

1. Långsamma kolhydrater på morgonen, alltså inget godis, läsk eller liknande, bättre med grovt bröd och gröt då till exempel.

2. Spara de snabba kolhydraterna till slutet av dagen då det ger energi fort - men den försvinner nästan ännu fortare.

3. Fyll på med frukt(ännu hellre en macka med grovt bröd och kanske lite paprika eller så) under provet/mellan provdelarna beroende på vad läraren tillåter.

4. Vatten, vatten och åter vatten, inte läsk eller saft som ger snabba kolhydrater.

5. Sov ordentligt innan provet, annars blir du en vandrande zombie oavsett vad du äter.

Vet alldeles för många som bunkrar upp med kakor o läsk inför längre prov och får total blackout på slutet när alla snabba kolhydrater lämnat knoppen och man blir tröttare än om man inte ätit något alls typ. Ska själv göra högskoleprovet på lördag och jag kommer förmodligen börja dagen med både gröt och macka, sedan massa frukt och en riktig lunch(kommer ha med matlåda i termos så jag får varm mat, typ pasta och kyckling eller liknande). Förra gången jag skrev var jag mycket piggare än jag förväntat mig efter att ha skrivit 5 provdelar mellan ca 8.30-16.30.

Flöffo
2016-04-06 17:38
#8

Senast jag hade ett stort prov så gjorde jag overnight oats (jag använder chiafrön, havregryn och havremjölk) och åt till frukost. Jag brukar bara mikra det och slänga i lite frukt/bär och ev. frön, nötter eller någonting. Jag brukar dock inte vara så hungrig på morgonen, vanligtvis äter jag bara en banan och dricker lite vatten. Dessutom brukar jag varken ha tid eller ork till att laga något 🙂

//Flöffo

Gambino19
2016-04-06 18:07
#9

tack!jag åt en macka(grov)med skinka och havregryn med nötter på och lite vatten. Jag höll mig ganska pigg under de timmarna,men emot slutet så blev jag lite trött,men det är väl klart om man har gjort nationella.

Corgitok
2016-04-06 18:57
#10

Sov tidigt och ät nyttig mat och drick vatten och ät gärna något piggande innan

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Upp till toppen
Annons: