Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1306 ggr
ipopuma
4/6/16, 8:08 PM

Själmordstanke vad är det (x)

Vad räknas som en själmordstanke? Är det en fantasi om att ta livet av sig, tänka mycket på död eller planera ett självmord?

Annons:
Zadeira
4/6/16, 8:10 PM
#1

Jag tror att det faktiskt är lite beroende på omständigheterna. Tänker du mycket på död i allmänhet eller kanske att du kommer att dö nån gång är det bara tankar kring döden. Om du börjar fantisera och planera hur du ska ta livet av dig eller att du vill ta livet av dig så är det självmordstankar.

Hoseok
4/6/16, 8:33 PM
#2

Jag räknar en självmordstanke som tankar på att man vill ta livet av sig och att det går till den nivån att man mår dåligt av sina egna tankar.

Hur mår du, vännen? Det är inte ens särskilt vanlig fråga att ställa.

ipopuma
4/12/16, 10:00 PM
#3

Men ska det vara en vilja att dö för att det ska räknas eller räknas bara fantasier

Hoseok
4/12/16, 10:32 PM
#4

#3 Jag tror inte det går att definiera det på det viset. Det är skillnad på självmordstanke och självmordstanke liksom. Alla är olika och alla berörs olika av sina tankar.

Det viktiga är att man inte mår dåligt av sina tankar eller att man tror eller tycker att ens tankar skulle lika gärna kunna vara verklighet. Då är det ett problem.

Jag menar, per definition, att tänka tanken "Jag kan ta livet av mig" är en självmordstanke, ja. Men när man talar om självmordstankar i folkmun så syftar man på en person som går så djupt in i sina tankar att det kan bli verklighet. Det är inte lätt att definiera om man inte ska gå efter bokstavligt talat. 

Varför undrar du detta?

Zadeira
4/13/16, 8:41 AM
#5

Om man pratar om självmordstanke på det viset man ofta går i vården, eller ex den självmordstanken du ska söka vård för så måste det finnas en vilja med i tanken för att det ska räknas som en skadlig tanke.

Du kan ju tänka rent faktamässiga tankar om självmord tex och visst är det en självmordstanke, men det är ingen tanke du behöver söka vård för eller vara orolig för.

Om du däremot tänker faktamässiga tankar om självmord med en vilja av att begå självmord så är det en skadlig tanke som kräver hjälp.

Förstår du skillnaden nu?

ipopuma
4/14/16, 9:56 AM
#6

Ja #5 tack så mycket :D till er båda

Annons:
Upp till toppen
Annons: