Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1501 ggr
Demonic999
2016-04-09 00:56

Naturvetenskap!

Hej! Går i sista terminen i 8an nu och sen början av 8an har jag tänkt mke på gymnasieprogram.

Min dröm är att bli psykolog, sen jag va liten har jag velat de och psykisk ohälsa är jag bra på.

Jag suger på matten har haft svårt i det men idag har jag fått bättre självförtroende genom min special matte lärare hon sa att hennes mål är att jag ska bli godkänd, (är ej godkänd men på bra väg!) och där började jag lyssna, har svårt o lyssna osv men hade 100% fokus på lektionen.

Kemi, biologi och fysik är inga problem det är intressant speciellt biologi som är en av mina favoriter.

Jag vill börja på NA i gymnasium men är rädd att jag inte ska klara av det, hela dagen idag har jag sagt att jag ska gå på NA  och just nu ska jag försöka höja mig sj i kärnämnerna som krävs i NA.

Jag har inget intresse för samhäll eller nån av dem just nu är de NA jag vill gå på.

Snälla kan ni hjälpa mig, ge mig lite tips hur jag ska göra

Hur kan jag bli intresserad i matten och kunna lära mig?

Läraren sa att jag har stor förmåga o kunskap men att jag ej använder den..

Är NA rätt för mig?

Jag bryr mig ej om plugget det är värt det 3 års stress leder till bra framtid..

Men just nu tvekar jag på matten hur kan jag göra?

Tack

I know the real truth.

Annons:
nadilda
2016-04-09 06:24
#1

Jag vill absolut inte säga att jag inte tror att du kommer klara det, men vill därimot säga att det underlättar otroligt mycket om man har någorlunda lätt för matte. Det är klart att det går annars också, men man kommer verkligen få slita. Förutom att man läser väldigt mycket matte i ett betydligt snabbare tempo än under högstadiet så är det också det att framförallt i fysiken men även i kemin så är det väldigt mycket räkning på gymnasiet. Min mamma är gymnasielärare i biologi/kemi och hon ser ofta elever som har det oehört kämpigt p.g.a. matten . Sedan tycker jag dock att gymnasiematten är betydligt roligare och lättare att bli intresserad av än den på högstadiet! Så är det intresset det sitter i så kan det ju bli bättre på gymnasiet. Men det är bara du som kan veta vad du klarar av och dessutom har du ju ett tag kvar tills du ska välja. Lycka till!

Demonic999
2016-04-09 15:12
#2

Funderar på ta hem kemi, biologi, fysik och matte boken o jobba hemma 2 timmar varje dag tills gymnasiet, även på sommarlovet.. Det lär hjälpa eller?

I know the real truth.

Prenova
2016-04-09 15:20
#3

Jag pluggar natur nu, första året. Jag skulle absolut inte säga att det är värt 3 års stress, det är bättre att du väljer något du känner dig mer "bekväm" med om man säger så. Du skulle med största sannolikhet klara av programmet, men man får inte glömma att tänka på sitt eget mående också. På natur är det högt tempo och mycket på en gång (enligt mina erfarenheter iallafall) så du kommer inte ha tid att lägga allt krut på matten. Vilka är dina favoritämnen? :)

Demonic999
2016-04-09 19:31
#4

Biologi, slöjd och bild.. Men säger ni att de e risk till psykisk ohälsa?

I know the real truth.

[Klave]
2016-04-09 20:24
#5

Vill du bli psykolog vinner du mer på att läsa samhällslinjen med inriktning beteendevetenskap. Det är dessutom inte like svår matte där.

Prenova
2016-04-09 20:59
#6

#4 Tjaa.. Menar väl mest att det inte är så bra att ständigt vara stressad i tre år. Tror du att det är så det kommer vara tycker jag inte att du ska välja natur :) Håller för övrigt med #5 om val av program, låter mer som något för dig!

Annons:
Katarina97
2016-04-09 22:15
#7

Jag går andra året på natur och i högstadiet älskade jag matte och naturämnena och hade A i alla de ämnena. Men nu har jag F-varning i både matte och fysik, delvis så beror det på att jag redan innan gymnasiet hade en del psykisk ohälsa och när jag började gymnasiet och kraven och stressen höjdes så mycket så kraschade jag totalt och blev sjukskriven i ett halvår. Nu är jag tillbaka i skolan igen och håller på att jobba ikapp, men betygen är inte ens i närheten så bra som jag är van vid från grundskolan. 

Nu menar jag inte att skrämma dig, för vissa går det jätte bra på natur på gymnasiet, men det är tufft. För att komma in på psykologiprogrammet på högskolan kan du gå vilket program som helst så länge det innehåller svenska 1 och 2, engelska 5 och 6, samhällskunskap 1 och matematik 1 och 2 tror jag. Jag tror att alla högskoleförberedande program innehåller de kurserna. 

Du måste ha höga betyg ifall du ska komma in på psykologi linjen (runt 22 poäng, maxbetyg är 22,5 om man har full merit. Alltså är det sämsta du får ha t.ex alla A förutom ett C.) Så jag skulle rekommendera dig att kolla på de andra högskoleförberedande gymnasieprogrammen och välja det med de ämnen du tycker är roligast och där du tror du kan få bäst betyg. 

Lycka till!

nadilda
2016-04-10 06:34
#8

#2 Det lär absolut hjälpa! Jag tycket det verkar som om du verkligen vill gå natur och då tycker jag ändå att du ska köra på det, bara du är medveten om vad du ger dig in på. Det viktigaste är ändå att vara intresserad och bered på att lägga ner tid. För så orättvist är det att de flesta kan få ett A på att matteprov, vissa behöver dock inte ens öppna matteboken medan andra får plugga hur många timmar som helst. Men det går! Har du funderat på natur/samhälle? Då slipper du den svåraste matte- och fysikkursen?

[134643]
2016-04-10 09:15
#9

Är det fortfarande lika höga antagningspoäng för att bli psykolog? Om det är det tycker jag att du ska välja linjen där du tror att du kommer få bäst betyg. Att du har läst matte 5c ger dig ju inte bättre förutsättningar för att komma in på psykolog utbildningen än om du hade haft ett högre betyg på en samhällslinje där du läser matte 3b eller liknande. Välj det du tror att du kommer få bäst betyg i, och trivas bäst på :)

NordicSunset
2016-04-10 10:29
#10

Jag säger såhär, vill du och är redo för att kämpa så tycker jag att du ska göra det. :)

Be the best version of you.

  • Zoella
[RC1393]
2016-04-10 13:57
#11

Jag går sista terminen på naturvetenskapsprogrammet. Jag har alltid haft lätt för matte och tycker det är roligt, men även jag har upplevt mattekurserna stressiga. På naturvetenskapsprogrammet läser man 5 mattekurser och i ettan och tvåan läser man två mattekurser per läsår. På andra linjer (utom teknik, som läser samma mattekurser som natur) läser man en mattekurs per läsår, vilket gör att kurserna är väldigt komprimerade om man säger så. 

Samtidigt som du har dessa tajta mattekurser läser du även andra kurser i biologi, kemi, fysik, svenska, engelska, moderna språk och idrott (under första året), vilket gör att man inte har så mycket spelrum att sitta "flera timmar" med matten om man hamnar efter, vilket även de som är rena mattegenier gör. 

En i min klass hade sådana problem med matten så att den eleven behövde inte läsa alla kurser, utan läser en kurs per läsår och bara upp till matte 3c, så lösningar på det finns också. 

Men även med det sagt så är natur ett jätteroligt och utvecklande program, om man är beredd att gå på ångorna periodvis. Man känner rätt fort om man trivs med arbetstempot eller inte, det är ju inte värre än att du kan byta program om du känner att det absolut inte fungerar.

ipopuma
2016-04-11 12:37
#12

Men med psukologi är väl samhälle bäst. Där finns väl också kurser du kan lägga till osv för att få en djupare blick om just psykologi. Plus jag uppfattar samhällare är mer "intresserad" av just samhällsproblem och psykisk hälsa mer än naturerna Generellt

[RC1393]
2016-04-11 13:59
#13

#12 Ja, det stämmer. 

Man kan välja psykologi på individuellt val i tvåan och trean, men det är inte lika bra som att välja samhällskunskapsprogrammet. Sen känns vi generellt i klassen inte särskilt intresserade av samhällsfrågor, inte ens de som går natur med inriktning samhälle.

Annons:
Fluffinen
2016-04-11 19:46
#14

Jag har gått ut gymnasiet och går på universitetet just nu, men är de psykolog du vill bli efter gymnasiet så spelar det ärligt inte någon större roll vilket program du väljer, de ända som krävs är att du har gått matte 2 a,b eller c och det kan du välja till som individuellt val om du inte har det "automatiskt" på den linjen. 

Min klasskompis går psykologprogramet och vi gick Bild och Form i skolan, det som krävs av dig för att ta dig in på det programet är att du får högsta betyg i alla ämnen för det är riktigt hård konkurens på det programet. 

Om du bara är intresserad i psykologi så finns det ofta att de erbjuds psykologi som individuellt val, det hade jag i gymnasiet tex. 

Men om du har svårt för matte kan jag inte rekomendera dig att gå Natur, så som många andra sagt, det är mycket matte! 
Dessutom läser man mattekurserna ännu fortare i naturlinjen än på de andra linjerna. Vet inte om de är så här överallt men på naturlinjen här så läser man första terminen matte 1 c och andra terminen matte 2c, på 1 år läser du alltså två mattekurser, emedan om du går tex bild eller samhälls så läser du matte 1b på två terminer, alltså ett helt år. bokstaven c och b är olika svårighetsgrader på kurserna kan man säga, så c matten är dessutom svårare än b matten. om du dessutom "bara" får E i alla mattekurser så kommer du nästan garanterat inte komma in på psykologlinjen senare. 

Det är tufft och svårt och jag vill verkligen inte låta elakt men så här är det. 
Jag brukar säga att gå det du vill gå, och gå till fördel de program du tror kommer vara Roligt! Det är tufft att fortsätta 3 år till efter högstadiet och då kan de vara skönt att få hålla på med något som är roligt i utbildningen också.

Om du jätte gärna vill gå naturämnen så kan du välja till naturkunskap 2 som individuellt val, naturkunskap 1 kommer du ha ändå. Men välj de du tycker är roligt och de du känner att du kommer klara av, för går du mate 2 och får högsta betyg i allt så kan du gå vilken linje som helst och ändå komma in på psykologlinjen, går du natur och tar dig knappt igenom linjen så spelar de ingen roll och du kommer ändå inte in på psykologlinjen sen.

Fluffinen
2016-04-11 19:50
#15

Jag kan ju säga det också att om du ändrar dig efter att ha gått 3 år och sen inser att du vill bli arkitekt till exempel och då behöver matte 3 och biologi  kemi o fysik så kan man gå Natur-Tekniskt Basår på universitetet som är 1 år och man läser till sig den matte,biologi,fysik och kemi man behöver för att komma in på den utbildning man vill gå.  
Det gjorde jag då jag behövde betyg i  biologi,kemi,fysik och matte 3.

Upp till toppen
Annons: