Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1030 ggr
AAmandaVLarsson
4/10/16, 4:34 PM

Kan lärare göra så?

Hej!

Jag la ut ett inlägg på min blogg:

http://nouw.com/notaperfectlady/sa-nar-du-sitter-i-kassan-pa-ica-vill-du-24638319

Där jag berättar om att min lärare inte låter mig sitta i ett eget rum eftersom jag fått så bra betyg på proven.
(läs gärna inlägget innan så får ni en mer detaljerad beskrivning)

Vad tycker ni om hur min lärare betedde sig?
Och vad kan jag göra för att han ska förstå?

Det är tyvärr inte bara just han(min mattelärare) som är såhär utan nästan alla lärare jag har är på samma sätt..

Annons:
[rumelle]
4/10/16, 4:36 PM
#1

Hörselproppar

Aleya
4/10/16, 4:49 PM
#2

Det är nog hörselproppar som gäller. Jag får som inte ihop varför du ska få annan behandling än andra och få sitta i ett annat rum? Jag kan absolut förstå om du vill sitta lugnt. Men jag kan förstå om läraren vill ha alla elever på ett och samma ställe.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

AAmandaVLarsson
4/10/16, 4:54 PM
#3

#2 Han tycker att jag kan sitta ute i korridoren om jag tycker att det är jobbigt i klassrummet. Varför inte bara låta mig sitta där det är tyst om han inte klarar av att få tyst på de som pratar.

Är det någon annan som vill sitta i ett annat rum med mig så är det fine bara det är tyst :)

[KelseyKomatsu]
4/10/16, 5:07 PM
#4

Som de andra säger så är hörselproppar ett bra alternativ. Jag kände också i högstadiet att det var väldigt stökigt på lektionerna, men det är upp till läraren att sköta så att ljudnivån är så pass bra så att man kan koncentrera sig. 

Jag förstår självklart att det blir svårare att koncentrera sig när det är högljutt runt omkring. Men man kan inte undvika det hela livet, tyvärr. Det låter säkert väldigt hårt att jag säger detta, men man måste vänja sig. 

Hoppas att du inte tar detta på fel sätt! Jag förstår att det är jobbigt, men det är nog hörselproppar som gäller.

Aleya
4/10/16, 5:17 PM
#5

#3 korridoren lät ju mysko. Men fortfarande är det han som lärare som ska se till att det ska vara tyst. Men kan du inte ha musik i öronen då? Fick jag ha om jag tyckte saker var för störigt. Och kunde jobba bättre då. Jag hoppas det löser sig. Men som #4 skrev så kommer man i framtiden få många störningar då man jobbar osv. Sällan man får sitta ifred.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Äppelsnäckan
4/10/16, 5:38 PM
#6

En riktigt bra lärare ska kunna få tyst på sina elever. De som inte kan vara tysta under ett prov borde få gå ut så att bara de själva drabbas. Lös det med öronproppar eller musik i hörlurar, eller om du vill kan du ju fråga om du kan få sitta hos någon annan klass som är lugnare och göra provet.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
JuliaMG
4/10/16, 6:50 PM
#7

Vi brukar få sitta i ett annat klassrum om vi tycker att det blir för stökigt på lektionerna. Min kompis gör det ganska ofta, för hon får huvudverk och kan inte koncentrera sig när det är väldigt mycket liv runt omkring henne. Antingen så får vi sätta oss i ett tomt klassrum i närheten eller i biblioteket om vi går ut. Jag vet att elever på andra skolor, även på gymnasieskolor, får göra samma sak. Inte för att vara tvärs emot, men jag förstår faktiskt inte problemet riktigt? Så länge man inte stör någon eller tar upp en plats för någon som egentligen ska vara i ett annat klassrum så kan väl inte det göra någonting att man är där? Läraren har väl egentligen ingen anledning att behålla dig i klassrummet så länge han litar på att du kommer att jobba. Om du skulle behöva hjälp med en uppgift så skulle du väl bara kunna gå in i klassrummet igen eller fråga om den en annan gång? Jag förstår att man inte kan bli behandlad så hela livet, men varför ska man behöva "vänja sig" om det faktiskt finns ett sätt att göra något bättre av situationen? Jag menar inte att trycka ner någon eller låta irriterad, jag förstår bara inte grejen riktigt..🙂

Men som de andra säger, ifall det inte löser sig så försök bara göra det bästa av situationen. Lyssna på musik om du tycker att det hjälper. Lycka till!

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

[Lollo 97]
4/11/16, 7:53 PM
#8

Hörselproppar eller hörlurar med musik i som de andra sagt är nog bästa lösningen om inte läraren tillåter dig att sitta i ett annat rum.

Annette
4/11/16, 10:35 PM
#9

Ditt behov på tystnad skall tillgodoses.

cissi_1993
4/11/16, 10:50 PM
#10

läraren borde få tyst på klassen och detta bör du ta upp med någon annan en läraren kanske rektorn?

däremot förstår jag att läraren inte vill ha dej i ett annat rum. om en får varför inte alla även dom som bara vill slippa lektionen. han är helt enkelt rädd att helt tappa kontrollen och att du sitter i ett annat rum och kommer in när du vill ha hjälp är inte på något sätt hållbart i en klass som inte kan vara tyst dom skulle bli vilda.

Inkanyezi
4/11/16, 11:14 PM
#11

Åsså när han tar det där med kassan på ICA, så ska du så klart svara att:

Men jag ska inte sitta på ICA, jag ska bli professor i pedagogik på Lärarhögskolan, så att vi kan få bättre lärare i framtiden.

Sindri
4/12/16, 2:41 PM
#12

Din lärare verkar vara helt oempatisk och osmart. Och inte speciellt mån om sina elever heller. Prata med rektorn! Förklara lugnt dina problem och undra om skolan inte vill att du skall vara bra i matte.
En sista utväg; gör allt för att få låna några riktigt bamsestora hörselskydd, såna som byggjobbare har, använd dem på lektionerna. En bra demonstration.

Och sen tycker jag som #11 av: Inkanyezi

Upp till toppen
Annons: