Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 1230 ggr
Tovembla
2016-04-12 22:36

Kan man prata med en lärare om sina problem?

Hej! Jag går i ettan på gymnasiet. Jag har inte mått speciellt bra på flera år nu, och jag har försökt prata med olika personer om det men inget har känts bra… Så jag har mer eller mindre sätt ut med allt. Men nu känner jag att jag bara inte orkar mer, jag gick till kuratorn ett tag men jag kände efter ett tag att det inte kändes bra… Men jag har dock en lärare som jag tycker väldigt mycket om och det är verkligen så att han ser än ich verkar bry sig. Men frågan är kan man prata med en lärare om problem även fast man snart är 17 år? Och när ska man prata med honom i sånt fall, och hur ska man säga att man vill prata med honom? För asså det är verkligen myyyycket jag har samlat på mig under de här åren! :-(

Annons:
Hoseok
2016-04-12 22:39
#1

Det är självklart att du kan. Det är superbra att du har tillit till denna lärare och känner dig trygg med honom. Stanna kvar efter lektionen och säg som det är , rätt ut. "Jag har gått runt och haft detta inom mig länge och skulle behöva prata med någon om det, kan jag prata med dig?". Sen bara ös på. 

Läraren har ju i uppgift att se efter elevens psykiska hälsa också. Om inte annat kan han hjälpa dig att få vidare hjälp på något vis, och då behöver det inte vara kurator.

Det är supervanligt med elever som vänder sig till sina lärare för stöd. Du behöver inte skämmas för det.

Jag går på universitet och har vänt mig till mina lärare. ;) Och då har de inte ens samma skyldighet som lärare på gymnasiet.

Wowy
2016-04-12 22:46
#2

Precis som #1 säger är det lärarnas uppgift att se efter elevens hälsa. Jag önskar dig lycka till och hoppas att du snart mår bättre! Styrkekram. :)

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Tovembla
2016-04-12 22:47
#3

Tack för snabbt svar! Men asså när vi har hans lektioner som sista pass så slutar vi kl 17 och då antar jag att han vill hem och annars har vi honom på morgonen och då har ju både han o jag andra lektioner, så hur ska man göra då?

vendelay
2016-04-12 22:50
#4

Jag tycker att du kan fråga honom efter lektionerna vid 17. Finns en risk att han svarar att han inte kan prata just då men att han kanske kan prata under lunchen en annan dag eller liknande. Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2016-04-12 22:51
#5

#3 Kan du leta upp honom på rasten, tror du?

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Tovembla
2016-04-12 22:59
#6

Ja, jag tror jag skulle kunna få tag i honom på någon rast, men jag börjar så lätt gråta… :-( Om inte har jag hans nummer men det känns ju konstigt att fråga via telefon, väl? Asså jag tycker det är så jobbigt att ta kontakt med folk bär det gäller det här… :-(

Annons:
Tovembla
2016-04-12 22:59
#7

Ja, jag tror jag skulle kunna få tag i honom på någon rast, men jag börjar så lätt gråta… :-( Om inte har jag hans nummer men det känns ju konstigt att fråga via telefon, väl? Asså jag tycker det är så jobbigt att ta kontakt med folk bär det gäller det här… :-(

Sindri
2016-04-12 23:24
#8

Åh, det kommer att vara jättejobbigt ända tills du gjort det! Men var glad att det finns någon du kan tänka dig att prata med. Och ta den chansen.

Om du har hans mobilnr. så skicka ett sms. Skriv att du vill boka en tid för samtal när han kan. Lättare att läsa ett sms när man kan än avvisa ett telefonsamtal. Det gör inget att han tror du vill prata om skolan.

Förbered dig med näsdukar. Gråt om du behöver. Det tål han nog. Vore jag han skulle jag bli både rörd och smickrad över att en ung människa vill anförtro sig.

Även om du inte tycker du får de svar du väntat direkt så ge inte upp. Han kan bli överrumplad av vad du vill prata om.
Önskar dig verkligen lycka till, modiga du!

Magrat
2016-04-13 09:52
#9

Jag hade själv problem i högstadiet och vände mig till två lärare, det kan ha varit det bästa som hände mig. Idag har jag fortfarande kontakt med dem och pratar väl någon gång om året och de är lika stöttande nu som då, detta trots att den ena gått i pension och den andre har bytt jobb. En lärare kan vara guld värt att prata med.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[134643]
2016-04-13 10:43
#10

Jag håller med de andra, jag tycker absolut att du ska prata med din lärare. Jag har nog en av mina lärare i ettan på gymnasiet att tacka för att jag orkade ta mig igenom det året. Så känner du att du litar på och känner dig bekväm med honom så absolut. Fråga honom om han har tid att prata någon gång, antingen under lektionen, en rast eller under lunchen eller liknande. Och angående att gråta, jag gråter konstant typ haha. Det är ingen fara, han kommer med största sannolikhet förstå och det är helt naturligt. Ta hand om dig! :)

JuliaMG
2016-04-14 15:29
#11

Jag går i nian och jag pratar ofta med mina lärare om hur jag mår och hur jag känner mig. Det är en som jag vänder mig till mest, och det är min svenskalärare. Hon är verkligen jättesnäll och bryr sig verkligen om mig och sina andra elever. Hon gör allt hon kan för att hjälpa mig och pratar till och med med mina andra lärare om jag känner att något inte är okej på deras lektioner eller liknande. Hon frågar mig alltid om jag tycker att det är stressigt i skolan och om hur jag mår. Jag brukar gråta ibland, och det är hundra procent okej! :)

Fråga honom om han lite tid över. Du behöver ju inte säga vad det gäller just där och då om du inte vill. Om han inte har tid på någon rast eller liknande så kan du väl fråga honom om han kan stanna kvar efter skoltid så ni kan prata? Lycka till och kram på dig! <3

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

[Horse24]
2016-04-16 13:05
#12

Jag pratade med min SO- /idrottslärare förra veckan om min ångest. Egentligen var det ju inte så att jag gick till henne och började prata, utan det var mer att hon märkte att jag inte mådde så bra, men jag skulle nog kunna tänka mig att prata med henne igen. Själv skulle jag nog aldrig kunna gå till en kurator eller liknande, så en lärare funkar också bra!

Tovembla
2016-04-19 20:28
#13

Hej allihopa! Tack, för alla svar! Jag gick till min lärare idag och det känns jätte skönt att ha varit där, och han var jätte bra att prata med!

Annons:
Wowy
2016-04-19 21:06
#14

#13 Skönt att höra! Styrkekramar!❤️

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Sindri
2016-04-19 23:50
#15

Vad roligt att höra! Hoppas du kan få hjälp att må bra. Du är värd det!

Upp till toppen
Annons: