Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2112 ggr
Turast
2016-04-14 21:57

Att inte ha boende * skriva av mig*

Jag måste skriva av mig lite..

Om några månader tar jag studenten (är 20 år), då kommer jag inte längre ha boende och jag vet inte vad jag ska ta mig till.. Just nu är jag hos min mamma i Uppsala då jag har praktik, men jag känner mig varken speciellt välkommen eller önskad fast jag dubbelkollade och trippelkollade om det var ok för mig att bo här under praktiken.. Det klagas på mina hundar, det är bråk och man går omkring allmänt sur. Jag som är rätt konflikträdd mår superdåligt av att alla går omkring och snäser, svarar inte och bara muttrar.. Jag vågar knappt ha hundarna i övriga huset längre av rädsla att någon ska klaga på dem eller skälla på mig :/ Min pappa verkar helt ha tagit avstånd från allt som har att göra med detta så det känns ju väldigt kul…..

Att hitta eget boende verkar helt omöjligt.. Lägenheter och hus (läs små torp/fritidsvillor) kostar multum och för att ens få lån måste jag ha en inkomst… För att ha inkomst skulle det ju vara rätt bra med boende.. Där jag bor nu kan jag inte bo mycket längre känner jag.. :/

I värsta fall får väl jag och hundarna bo i min bil (har skåpbil), tills jag hittat jobb och boende.. Problemet är då att jag inte kan ha hundarna i bilen när jag jobbar (skulle aldrig falla mig in!) så då brister det där.. 

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, allt känns hopplöst :(

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

  • Redigerat 2022-09-14 23:09 av vendelay
Annons:
Itchy
2016-04-14 22:08
#1

ta kontakt med likala socialmyndigheten och berätta om din situation, ibland kan man ha tur & få hjälp med en övergångslägenhet i brist på annat, det låter definitivt som om du har rätt till hjälp med en sådan

  jag har själv varit i den "roliga" sitsen att vara utan boende, då min hyresvärd olagligt försökte vräka mej och var ruskigt nära att lyckas (spenderade 9½ månad som bostadslös och fick nöja mej med att sova på vänner & familjs soffor & golv tills jag fick min lägenhet tillbaka

You can't spell Bitchy without Itchy

Turast
2016-04-14 22:13
#2

#1 de kan inte tycka att jag ska göra mig av med hundarna då? "Har ju råd att ha  hundar" brukar folk säga till mig, men är ju inte som om hundar kostar som en lägenhet eller hus.. :/

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Itchy
2016-04-14 22:16
#3

#2 nej absolut inte, dina hundar har inte de ngt att göra med, det är 10,000 ggr svårare att skaffa eget boende än att skaffa hund ;)  (har själv hund)

men jag skulle definitivt ringa socialförvaltningen direkt imorgon så tidigt som möjligt och be om att få en handläggare att prata med
 du är ju 20 år gammal, så dina föräldrar har ju inte ngn försörjningsplikt längre, så rätt till hjälp har du definitivt

You can't spell Bitchy without Itchy

Turast
2016-04-14 22:20
#4

#3 ja nu menade jag ju inte så x) 

Ja jag får göra det efter min praktik eller nåt, brukar ta några timmar för mig då jag har telefonskräck och blir ännu värre när jag inte vet vad jag ska säga haha

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Itchy
2016-04-14 22:31
#5

i värsta fall kan du ju åka in till deras kontor & be om att få prata med ngn om det vore lättare

You can't spell Bitchy without Itchy

vendelay
2016-04-14 23:23
#6

Tycker precis som ovan att du ska börja med att ringa socialen men sen kan du ju också titta på ungdomslägenheter och hemsidor som andrahand.se . Kan också vara bra att stå i en bostadskö om möjlighet finns och om du inte redan gör det. Det är så sjukt svårt att få bostad idag, tycker det är otroligt fel av dina föräldrar att bete sig som de gör. Lycka till, jag hoppas innerligt att allt löser sig för dig och hundarna!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Turast
2016-04-14 23:39
#7

#6 ja jag får pröva det.. Sår i bostadskö, men "alla andra" har stått så otroligt mycket längre :/ 
Mjo, men de har ju ingen skyldighet egentligen, jag är ju myndig liksom…
Tack!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

vendelay
2016-04-15 00:07
#8

#7 Ja, det är ju det. Finns ju alldeles för många som söker bostad och alldeles för få bostäder.

Nej, de har ingen skyldighet men de har satt dig till världen så jag tycker nog att alla föräldrar borde göra rätt för sig och se till att ens ungar har någonstans att bo osv. Det är inte ditt fel och det tillhör egentligen en annan diskussion men det gör mig bara så ledsen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2016-04-15 08:13
#9

Du kan inte tänka dig att flytta? På vissa ställen är det jättelätt att hitta bostad (ofta glesbygdskommuner i Norrlands inland). Däremot så vill dom ju oftast att man har nån inkomst men det skulle inte förvåna mig om ett sommarjobb räcker. Aktivitetsersättning räcker då iallafall här.

l'm back

[Outlawly]
2016-04-15 14:45
#10

Detta låter ju jättetråkigt! 
Hade jag haft ett större hem hade du lätt fått bo hos mig, du verkar kanontrevlig och har fina hundar.

Skitsvårt att hitta boende i dessa trakter 😕

Hoppas det kommer en lösning snart.

Turast
2016-04-15 17:02
#11

#9 tyvärr trivs jag väldigt bra i Uppsala så vill gärna stanna här i närheten..!

#10 så gullig du är! Ja det verkar vara på snudden till omöjligt..

Idag har jag fått lite hjälp av min pappas sambo med sidor att kolla och anmäla intresse till och kanske hitta sk korttidsboende tills vidare och fortsätta leta permanent boende..! Har även skrivit ihop ett rätt fint CV och ska skicka till typ alla företag i Uppsala haha… Är inte speciellt kinkig med jobb så det är ju en fördel!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

tlover
2016-04-15 21:14
#12

#11 Det finns vissa områden kring Uppsala som verkar vara relativt lätt att hitta boende. Men då gäller det småorter som är några mil utanför. Uppsala län verkar däremot ha väldigt bra och superbillig kollektivtrafik och allt är ju ändå rätt nära. Max 5 mil eller så. 🙂

l'm back

Turast
2016-04-16 09:57
#13

#12 jag har bil så några mil hit och dit är inga problem :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
tlover
2016-04-16 10:17
#14

#13 Det fanns ett hus mellan Heby och Uppsala som hyrs ut (eller hyrdes ut för ett tag sen) kanske kan det vara nått för dig och en vän? Iallafall tills du stått i kö nog länge i Uppsala.

Det fanns några kollektiv i Uppsalatrakten också, jag kollade inte närmare på det däremot (med man och barn blev det inte aktuellt).

Jag är ganska säker på att det var blocket jag hittade annonserna på.

Sen så ska det ju gå ihop ekonomiskt också men det är ju kortare kö på liknande boenden.

l'm back

Turast
2016-04-16 13:24
#15

#14 låter nog supersorgligt, men har inga vänner i uppsala haha.. Så kan inte bli sambo med någon :/ 

Jag kikar för fullt på både blocket och andra sighter efter boende så vi får väl se hur det blir.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

felle-j
2016-04-17 01:21
#16

Gå med i olika facebookgrupper för de små samhällena runt Uppsala och fråga om du kan få vara inneboende hos någon kanske? T.ex. Vänge, Bälinge, Börje, Ramsta och Storvreta. Många som bor där har hus och säkerligen något rum till övers. Gott om natur är det också samt nära in till stan. 

Bor själv utanför Uppsala men kan inte komma på något bra boende som kan passa här i närheten eller hos någon jag känner. Fast det beror på hur länge du skulle behöva boende. En kortare tid kanske det kan gå att fixa på något sätt.

Om du ska börja plugga till hösten så kan du ju ta studielån vilket kan underlätta lite samtidigt som du jobbar. 🙂

Turast
2016-04-17 16:15
#17

Inneboende hos någon är inget alternativ tror jag… Har två hundar och för många människor är oreko och skulle inte vilja bo hos någon som inte har samma värderingar som mig :/

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

tlover
2016-04-17 18:58
#18

#17 det kan vara värt att fråga på såna sidor efter folk som tex hyr ut stugor eller liknande.

l'm back

[AnimeV4]
2016-04-18 15:48
#19

Bostadsportal.se är en bra sida! Ibland har de dock paket som kostar för att man ska få uppgifter om hyresvärden, men då är det bara att kopiera rubriken och googla! Kvalster.se är också väldigt bra.

Upp till toppen
Annons: