Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 2521 ggr
Jonna_sofie
2016-04-15 18:31

Alkohol till sina barn?

Hej på er! 

Jag går andra året på gymnasiet och på min skola är det ganska vanligt att dom flesta dricker. (Det är en internat skola jag går på) Och jag skulle tycka det var så himla intressant vad ni hade för tankar kring detta. Det finns också dom föräldrar som köper ut till sina barn, vilket absolut inte mina föräldrar gör. Vad tycker ni om det? Är det okej att ge alkohol till sina barn och i vilken ålder i så fall?

Jonna

Annons:
Kerstinfalk
2016-04-15 18:38
#1

Hej TS, jag tycker att det är okej att ge alkohol till sina barn när barnen uppnått en ålder på ca 40 år.
Då borde de vara vuxna nog att kunna säga nej och avstå trots föräldrarnas inverkan.
Jag tycker att alkoholnormen är onödigt stark så jag ser ingen anledning att ge bort alkohol tidigare. Dessutom får 40 åringar köpa ut själva.

Fridaaaa
2016-04-15 18:41
#2

Idiotiska föräldrar som köper ut som borde tänka om både en och två gånger…
Inget bra föräldrarskap att köpa ut.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[postmortum91]
2016-04-15 18:43
#3

Jag håller med Kerstinfalk och även Fridaaaa. 
Mina barn ska inte få alkohol under mitt tak och om jag skulle få reda på att någon kompis förälder bjuder så blir det hus i helvete.

Lia
2016-04-15 18:54
#4

Mamma köper ibland till mig när hon är i stan och själv ska ha nåt, så slipper jag åka in själv. Jag är ju ändå 22. Men en månad innan jag blev 20 köpte hon en vinflaska till mig inför min och min kompis gemensamma födelsedagsfest. Det tycker jag är okej. Nu tar vi kanske ett glas vin ihop någon gång i kvartalet eller nåt kanske. Men föräldrar ska absolut inte ge alkohol till sina omyndiga barn i alla fall! Min pojkvän har fått öl hemma sen han var 14, och hans syster satt alltid och drack lika stora glas vin som föräldrarna i början av vårt förhållande, då var hon 16, men jag vet inte när hon började med det. Usch, inte okej!

Aleya
2016-04-15 19:01
#5

Mamma har köpt åt mig när jag var 29. Innan dess har min mamma aldrig köpt en droppe åt mig. Och det är en lagom ålder.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-04-15 19:03
#6

Har man inte laglig ålder och föräldrarna inte är närvarande vid intaget, då är man enligt mig DÅLIG OCH OANSVARIG FÖRÄLDER!

Annons:
Scorpio97
2016-04-15 19:03
#7

Nu planerar jag inte att skaffa några barn, men om jag skulle det är jag väldigt säker på att jag inte skulle köpa ut till ett barn under arton år. Över arton skulle jag kanske köpa ut någon enstaka cider eller liknande. Då är man ändå myndig.
Sen kan jag tycka att det är okej att som äldre tonåring få smaka en klunk eller ett litet glas vin eller så hemma. Då har man som förälder koll. Men det beror väldigt mycket på barnet/tonåringen också. Det kan vara bra att inte dramatisera det för mycket, saker man absolut inte får göra blir ofta mer spännande. 

Men jag är förmodligen väldigt färgad av mina egna upplevelser. Min pappa var alkoholist (numera död), och flera i min släkt är beroende av alkohol. Jag har sett hur alkoholmissbruk skadar. Från högstadieålder har jag även sett ett antal klasskompisar och bekanta bli beroende och det är inget jag önskar för någon. Många av dom har fått spriten av sina föräldrar eller äldre syskon. 

Sen tror jag absolut att dom hade fått tag på spriten oavsett. Jag skulle förmodligen kunna få tag på ett tiotal telefonnummer till folk som säljer på några få minuter om jag ville - och jag dricker inte ens. Men jag tror att man som förälder/syskon gör det mer okej att dricka om man själv ger alkoholen, och att det kanske gör att barnet dricker mer eller oftare (har för mig att jag sett någon forskning på det också?)

Sen har jag alltid varit livrädd för att bli beroende, så jag hade aldrig någonsin vågat dricka varje-varannan helg som flera jag känner har gjort sen högstadiet. För dom är/var hela syftet att bli så full som möjligt. Så jag antar att min syn på alkohol skiljer sig från många andra tonåringars, i alla fall många av dom jag känner. 

Sen går det väl aldrig att säga något som ska gälla för alla. Vissa tonåringar klarar av det utan problem, och vissa vuxna kan fortfarande inte hantera alkohol. Men jag  hade aldrig vågat ta risken och ge alkohol till ett barn, varken mitt eget eller någon annans. Ser ingen poäng eller någon fördel med att ge ett barn alkohol.


//Jessie

[Tamani]
2016-04-15 19:09
#8

Min mamma anser att det bara är bättre om hon köper ut för då vet hon vad jag dricker och jag slipper köpa hembränt eller något annat opålitligt från någon på gatan.

Maria
2016-04-15 19:15
#9

När min son fyllde 18 så köpte jag ibland till honom.

Jag resonerade som så att då var han vuxen i alla samhälleliga sammanhang. T.ex han kan krävas att dö för sitt land i krig. Ta en öl/drink på en pub eller restaurang men inte få handla på systemet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-04-15 19:15
#10

#8 Det där är det sämsta. Du dricker det hon köpt ja. Har du någon magisk nyckel som hindrar dig från att dricka mer sedan?

Det är där föräldrar gör fel. "Om jag ger det här dricker dom inte mer". Jo det gör dom.

_Fisken
2016-04-15 19:35
#11

Jag har aldrig köpt ut åt mina döttrar. De har vetat det och därmed heller aldrig bett mig. Däremot kan jag bjuda dem på ett glas vin till middagen. Då måste de vara  18 år.
Jag åker på nätterna och hämtar dem också på festerna för att dels se till att de kommer hem säkert men också se hur fulla de är. Jag har sällan sett dem överförfriskade. Därför har jag inte behövt förmana dem speciellt mkt.
Så jag tkr man som förälder INTE ska köpa ut åt åt sina barn om de inte är 20år eller mer.

frejaspluto
2016-04-15 19:36
#12

Det är såhär man bär som ett ansvar såsom vuxna och tonåringar/ gymnasium. Det är en smak av vuxenlivet. En frestelse som man kommer avsky, eller älska. Man tror att man har stenkoll utöver det kan man bli ett offer, rånad , våldtagen, göra dumma saker om man är fast i alkoholen. Och dricker för mkt! Dricker för man ska vara cool inför dina kompisar? Eller bara ren nyfikenhet? Det är så starkt beroende framkallande , även om man inte tror det det finns olika slags alkoholismen, måste begäret i sällskap, smygalkohlister mm. Det finns alltid en som du vet vem det är eller så känner du personen. Vet du hur dåligt människorna mår som bor hemma???? Även om det inte märks utseende, personligheten . Du vet att det är olagligt? Köpa ut T ill sina barn om dina kompisar dricker för mkt och det händer en olycka, då är det föräldrarna som åker in . Jag har åsikter , men det är du som väljer vilka kosekvenser det blir. Om du skulle smaka eller få av dina föräldrar , hoppas att du är klok smart och väljer inte dricka dig full, 💜🌸🌸

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

TjockaBerta
2016-04-15 19:45
#13

Mina barn har fått sitt körkort betalt om de inte dricker före 18 års ålder. Den äldsta blåste sitt. Bara ett försök. Jag har aldrig köpt ut åt dem men efter 18 har de fått ett glas vin om de har velat till maten.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Tamani]
2016-04-15 20:12
#14

#10 Ja jag har en riktigt bra nyckel som hindrar mig från att dricka mer. Det kallas bla att jag har en god kontakt med min mamma och vill inte svika henne. Anse inte att jag dricker mer än vad jag får.

Kalli
2016-04-15 20:28
#15

#14: Roligt att höra.

Nu är jag gammal men jag har en liknande bakgrund som Tamini. Hade en väldigt öppen och ärlig kontakt med mina föräldrar och de resonerade som så att hellre att de vet om att och vad vi dricker än att vi ska behöva ljuga och smyga med det. Det är ju omöjligt att säga om deras sätt var bättre/sämre eftersom man bara får ett försök men jämfört med mina vänner började jag dricka senare och drack betydligt måttligare än de gjorde. De gjorde också klart att om något hände, om vi blev för fulla kunde vi alltid ringa hem och de skulle hämta oss utan att bli upprörda.  Det var en trygghet för både oss och dem. Vet inte hur många aspackade vänner jag släpat runt och försökt få att nyktra till för att deras föräldrar inte skulle få veta.

[Clifford5sos]
2016-04-15 21:18
#16

Är man en förälder som ger ut alkohol till minderåriga barn så är det inte okej. 

Tidigast 18 år så det ialllafall är lagligt men sen måste man ju även tänka på hur mogen personen i fråga är och det är nog inte så många 18 åringar som är speciellt mogna… 

Jag ser dock inget fel att dricka om man är över 18 år och jag har själv bara druckit tillsammans med min mamma, vi brukar ta något glas för att det kan vara trevligt att sitta tillsammans och smutta på ett glas vin och prata men aldrig för att bli fulla på det.

Elsaharr
2016-04-15 22:03
#17

Tyvärr ska väl inte jag yttra mig i denna fråga då jag själv bara är 15 år och har druckit alkohol flertal gånger, men slutat dricka sprit iallafall. Men tycker inte att det är ok av föräldrarna att köpa ut åt sina barn.

Zingo ;D

_Fisken
2016-04-15 22:22
#18

Sen ska man som tjej tror jag hålla i glaset på baren/festen för det verkar som om fula-gubbar häller grejer i era drinkar.  (Säger en orolig pappa)

frejaspluto
2016-04-15 22:35
#19

Det spelar ingen roll, fula gubbar , det kan vara kompisar, nya bekanta. Om jag råkar gå från glaset. Beställer jag en ny. Jag dricker inte. Tar gärna nyöppnad flaska. Så jag ser vad den personen gör med mitt . Det kan lika gärna vara bartendern som är skum.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[Tamani]
2016-04-15 23:03
#20

Och det är pågrund av detta det är bra att föräldrar köper åt en för då vet man vad det är i och slipper gå med oron att någon har gjort något med drickan om man köper från någon man inte känner

Annons:
Honestyisdead
2016-04-16 07:21
#21

#20 Struntsnack. Det är ju inte som att man köper öppnade burkar och flaskor.

nadilda
2016-04-16 07:53
#22

Jag tycker inte det är okey att föräldrar köper ut till sina barn, tycker det sänder ut ett dumt budskap om att det är naturligt och rätt att dricka. Jag fyller 18 är om några få månader och jag har faktiskt i princip aldrig druckit något alls, har bara inte blivit så. Har dock en hel del kompisar som dricker och jag tycker det är läskigt att se hur oehört enkelt det är att få tag på alkohol som minderårig!

Kalli
2016-04-16 08:36
#23

#21: Beror på, hemma hos oss kom åtminstone en del sprit i petflaskor (hembränt).

Elsaharr
2016-04-16 10:07
#24

#23 Jaa, köper man hembränt här kommer det i stora plastdunkar.

Zingo ;D

frejaspluto
2016-04-16 10:30
#25

#20. Så du menar att det är ok med föräldrar som köper ut? Vilken livssyn du har du förstår verkligen inte konsekvenserna . Jag hoppas att du är en människa som ändrar åsikt. Det låter som att du är ung och ingen erfarenhet alls på livet! Vet ni vad alkohol gör ? Om man fastnar i det? Det finns människor som är vettiga med alkohol, sen finns det människor som inte har nån koll alls? ! Har du inte löst för nått årsen det kan ha varit 2-3 år sen. En man kommer från en fest han är full har ingen koll, han ramlar ned från tågspåret och en jäkla dum person som man blir så jäkla arg på går ned och rånar honom. ?!!!!!! Hjälper inte han upp från spåret. Han blir nära döden och förlorar ett ben har jag för mig. Han har varit med på Efterlyst, man ville hitta gärningsmannen som rånade honom. Sen har han varit med på nyheterna, Kom inte och säg att föräldrar gör rätt beslut med alkohol till sina barn!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Honestyisdead
2016-04-16 10:47
#26

#23 Man är allt bra dum om man som minderårig dricker sprit. Och ännu dummare om man köper hembränt. 

Inte för att säljaren har lagt i något men för att vlandningen kan vara dödlig.

Maria
2016-04-16 12:04
#27

En annan fråga.

Räknar ni era barn som fyllt 18 men inte 20 som minderåriga?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Tamani]
2016-04-16 12:17
#28

#25 Tur att jag inte dricker så mycket att jag ramlar ut på ett tågspår då.

Aleya
2016-04-16 12:26
#29

#27 dom får ju dricka alkohol när dom är ute om dom är 18. Men det blir ju lagning om man köper. Så ja jag vet inte om jag skulle köpa. Vet att föräldrar till pojkvänner jag haft i den åldern har köpt ut. Men jag vet inte om jag skulle göra det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2016-04-16 12:28
#30

#29 Jag har som sagt gjort det och jag tycker att samhället har en liten dubbelmoral här. Man är vuxen till precis allting när man är 18 och myndig men inte för att köpa några öl.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2016-04-16 12:41
#31

#30 3,5or får man ju köpa. Men jag fattar vad du menar. Det är konstigt helt klart.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

TjockaBerta
2016-04-16 13:05
#32

#27

Jag räknar dem som vuxna men jag följer lagen och skulle inte köpa ut. Inte för att de någonsin bett mig om det. De har fått vin till maten vid 18 vid festligare tillfällen. Sonen som nyss fyllt 18 tackar alltid nej till alkohol ändå.

>>>Malum domesticum<<<

Kalli
2016-04-16 13:06
#33

#26: Ungdomar fattar inte alltid smarta och välgrundade beslut? Jag tror mycket väl att det händer att ungdomar köper hembränt när de inte får tag i annat, eller bara för att det är billigt. Jag hade som sagt aldrig de problemen men det fanns en hel del hembränt i omlopp under min ungdomstid, hur dumt du är må tycka att det är.

frejaspluto
2016-04-16 13:27
#34

28. Du verkar inte ha empati, medkänsla, sarkastiskt är du. Behandlar du människor lika i din närhet också? Kommer inte lägga mer energi på dig, jag hoppas att du får konsekvens i ditt livsval och ändrar din attityd! Du borde skämmas har du föräldrar som inte ger dig kärlek ? Du är bara bortskämd och får allt ? Du måste ha problem hemma ha ett destruktivt liv eftersom du har en attityd. , märker på hur du skriver….

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
[Tamani]
2016-04-16 13:34
#35

Drar mig ur detta eftersom det verkar som det blivit en hel del missförstånd. Ja sarkastisk kan jag vara eftersom folk verkar påstå att jag inte kan kontrollera mig själv  med alkoholen vilket jag mycket väl kan eftersom som jag sagt tidigare visar jag respekt till min mamma som brukar köpa ut åt mig och jag dricker inte mer än vad jag få¨r, förövrigt så dricker jag aldrig så jag blir full. Har haft det svårt i min familj och det har jag fortfarande så bortskämd är det minsta jag är heller. Ber om ursäkt om jag uppfattats som spydig men tycker jag inte är den enda som ''råkat'' uttryckt mig på det viset här.

smellcaramell
2016-04-16 15:26
#36

Ser hellre att man har en öppen relation med föräldern än att man smyger med sin alkoholkonsumtion (ja nästintill alla ungdomar där jag bor dricker idag, debutåldern varierar men när jag var 17 kände jag en person som aldrig druckit sig full). Mina föräldrar har efter jag fyllde 18 erbjudit mig att smaka vin, cider, champagne o.s.v. men jag tackar nej för det känns fel att dricka med dem, speciellt när de erbjuder sådant jag inte gillar speciellt mycket heller. Dock har de hämtat mig på krogen ett par gånger och erbjudit sig att skjutsat hem mig från fester men jag brukar försöka fixa skjuts med någon kompis/så att jag kan sova borta så de slipper sitta uppe halva natten eller kliva upp när de väl somnat.

Dock tycker jag som sagt det är bra med en öppen relation, att ungdomen berättar att denne ska ut på fest ikväll typ och att man hör av sig under kvällen. Och om jag hade haft barn hade jag hellre köpt en flaska vin till mitt barn än att barnet skulle dricka HB/smuggelsprit (som alla där jag bor gör om de inte får tag på "riktigt" dricka från systembolaget/de inte har råd).. Har man en öppen relation så tror jag på fullaste allvar inte att barnet skulle dricka HB/smuggel, tror man som förälder hunnit lära barnet konsekvenserna av det så då undviker barnet det. Så ja, vill barnet dricka så kommer de göra det oavsett om du köper ut eller inte, skillnaden blir att de endera kan dricka något som du vet vad det är, eller så dricker de HB/smuggelsprit så frågan är väl vad man som förälder vill att barnen ska dricka..

frejaspluto
2016-04-16 15:34
#37

#35 Har PM dig, det är ingen utskällning utan läs bara. Konstruktiv kritik. Inget annat …

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Maria
2016-04-16 16:07
#38

#37 Användarkontot är avlutat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2016-04-16 16:11
#39

Fast en annan fråga då: varför tusan ska en som är mellan 13 till 17 (om man nu ska tänka att det är lagligt att dricka på krogen då man är 18) med alkohol till? Jag ser inget vettigt med att så unga människor dricker alls, det är mer risker med det (förutom att man gör dumma saker så kan skador på hjärnan uppstå och det är större risk för att bli just beroende) och vad tusan håller föräldrarna hus? En viss kontroll borde ju föräldrarna ha på sina underåriga barn tycker jag. Kalla mig tråkig, men det är ingen rättighet för barn att ränna runt och hålla på och supa. Det är snarare tragiskt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2016-04-16 16:16
#40

#39 Jag håller med dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-04-16 16:35
#41

Håller också med dig #39

Annons:
Aleya
2016-04-16 16:39
#42

Tack #40 & #41 Jag trodde jag var ensam med denna åsikten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Elsaharr
2016-04-17 00:06
#43

När jag har druckit har jag alltid sett till att mina föräldrar har trott att jag sover över och ser på film typ. Min kompis mamma var sällan hemma utan hos deras mormor i grannhuset när detta har skett, men oftast lämnat sin mobil hemma. Min kompis har då smsat mina föräldrar från hennes mammas mobil och sagt ungefär "Hejsan, jo visst det är ok att X sover över här…" Så jag tror att många föräldrar är ganska omedvetna om vad som faktiskt händer även fast väldigt många också vet det. Jag har också bett mina föräldrar hämtat mig vissa kvällar när jag druckit för att de inte ska misstänka någonting, vilket de inte heller gjorde, jag dolde väldigt bra. Mina föräldrar kom på mig ungefär en vecka sedan och blev väldigt chockade och ledsna att jag hade druckit, de hade ingen aning om att jag sysslade med detta överhuvudtaget, och då har detta pågått under flera månader. Jag vet att jag har gjort fel, och har därför lovat mina föräldrar att inte göra om det innan jag fyllt myndig.

Zingo ;D

Aleya
2016-04-17 07:52
#44

#43 och jag tycker det är riktigt tragiskt att läsa. Vad ska du egentligen dricka för? Till vilken mening och nytta?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Elsaharr
2016-04-17 08:39
#45

#44 Jag har slutat. Förra veckan fick de bara reda på det. Det var kul, det var därför.

Zingo ;D

panini
2016-04-17 14:26
#46

Mina föräldrar har aldrig köpt alkohol till mig (endast alkoholfri cider, otroligt gott!), MEN dom vet väldigt väl om att jag har druckit och dom VET om att jag kan hantera det för nej, alla tonåringar dricker sig inte så fulla så att dom knappt vet vad dom heter. Om jag säger att jag bara ska dricka tre glas så vin så dricker jag bara tre glas vin, alkohol är bara kul så länge man vet vad man gör. Om man dricker sig så full så att man inte kan hantera det bör man inte dricka överhuvudtaget, ung som gammal.

Kalli
2016-04-17 17:18
#47

Självklart är det inte att sträva efter att ungdomar dricker men om man tror att alternativet till att föräldrar köper ut åt sina barn är att ingen dricker före sin 18 årsdag är man nog mer än lämpligt naiv.

Honestyisdead
2016-04-17 17:56
#48

Precis som man är naiv om man tror att barn bara deicker den där cidern som mamma langade till sitt minderåriga barn. Vilket är brottsligt och straffbart.

Annons:
lövsångare
2016-05-10 21:18
#49

Jag tycker inte alls att det är okej under arton, åtminstone. Efter det kan det vara okej, eftersom man ju ändå får gå ut på krogen och då är det väl säkrare att kröka typ hemma med några vänner.

Måne If it wasn't for this music, I don't know how I would've fought this. Måne

Kalli
2016-05-10 22:23
#50

#48: Beror väl på barnen och vilken relation man har med sina föräldrar. Jag har släpat runt allt för många stupfulla kompisar vars föräldrar förbjudit dem att dricka för att tro att den taktiken fungerar bättre. Eller för den del är säkrare, alla har ju inte nyktra vänner som hindrar att man somnar i en buske och kvävs av sina egna spyor för att man inte vågar ringa sina föräldrar och be om hjälp. Jag är personligen tacksam att mina föräldrar gett mig en väldigt sund syn på alkohol. ❤️

Honestyisdead
2016-05-11 07:48
#51

#50 Sund syn är på intet vis samma sak som att ge alkohol.

Härligt att du känner som du gör,och att du hjälper.  :)

Maria
2016-05-11 09:32
#52

Vi bodde vid en ändhållplats i Göteborg dit nattvagnarna gick, när sonen var ung och jag vet inte hur många nattgäster vi haft (som bodde lite längre bort) som sov över i både det ena och det andra tillståndet.

Jag brukade i början alltid ringa föräldrarna för att säga att X sover hos oss men det var inte alltid så uppskattat mitt i natten så jag slutade med det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: