Annons:
Etikettfamiljen
Läst 16587 ggr
Tuttifrutt
2016-04-18 17:10

Smyga ut på natten

Jag har sökt på iFokus men inte hittat det jag sökt efter, nu vill jag ha en tråd om att smyga ut på natten/kvällen när familjen lagt sig och en egentligen måste vara hemma. T.ex. för att träffa kompisar.

Jag tänkte göra det för första gången nu i veckan och söker tips! 

Har ni smugit ut utan att era målsmän visste det, har ni blivit upptäckta? Berätta

Annons:
kae
2016-04-18 17:12
#1

Jag gick ut från fönstret när de somnat och kom tillbaks innan fr vaknade, gjort kanske 15 ggr. Gått bra alla gånger utom en gång då jag råkade dra ner gardinstången när jag gick in, men sa att hag snubblade På den när jag vattnade blommorna.

Calcifer
2016-04-18 17:13
#2

Nej, jag ville att min mamma skulle kunna lita på mig som hon inte kunde med mina äldre syskon till den grad att de t:ex inte kunde följa med på utlandssemestrar till Spanien, Grekland och dylikt utan fick vara hos sin pappa då hon inte kunde lita på dem för fem öre att de inte skulle smyga ut och ställa till sattyg. Så jag fick härliga semestrar i utlandet varje sommar  och de fick myggiga och blåsiga somrar i norraste Sverige. :D


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Katniss
2016-04-18 17:14
#3

Dock är det ju bäst att berätta vart man ska och inte bara smyga iväg 😊 Tänk paniken som uppstår om de vaknar och bestämmer för att kolla till dig..

R.I.P. Anton 💔

Hoseok
2016-04-18 17:14
#4

Nej, det har jag inte. Fattar inte vad jag ens skulle göra utomhus mitt i natten..

Tuttifrutt
2016-04-18 17:18
#5

Såklart är det bästa att berätta vart en ska, men jag har t.ex. mycket tidigare tider jag måste vara hemma på kvällen än många av mina vänner och jag vill också kunna vara med när de hänger i en park i närheten eller liknande. Inte kul att dagen efter höra hur kul de hade det när jag satt hemma på mitt rum liksom.

Calcifer
2016-04-18 17:19
#6

#5 En del av livet när man är ung och fortfarande bor hemma. Så länge ens föräldrar försörjer en har man det jäkligt lyxigt och då tycker jag det hör till vanligt hyfs att man följer de regler som finns så länge ens föräldrar inte typ slår en eller låser in en i källaren eller nåt.

Det finns ALLTID ett argument som säger "men andra får ju" för det finns ALLTID de som har mindre regler, vissa har inga alls. Det är inte alls bättre, det är oftast då det går åt helsike förr eller senare.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Tuttifrutt
2016-04-18 17:22
#7

Jag förstår att det inte är så hederligt men jag har inga problem med att ljuga lite och bryta regler så länge mina föräldrar inte lider av det. Och det gör de ju inte om de aldrig får reda på det.

De har aldrig kollat till mig på kvällarna och särskilt inte på nätterna (jag lägger mig ofta senare och går upp tidigare än dem) och OM de skulle upptäcka att jag ej var hemma har jag ju mobilen med mig så de får tag på mig och då får jag ju skylla mig själv om jag får bestraffning.

Katniss
2016-04-18 17:35
#8

#7 Men om något skulle hända och du skadar dig eller liknande? Då tar de ju skada av att inte veta

R.I.P. Anton 💔

Aleya
2016-04-18 17:43
#9

Nej. Var smart nog att inse att det kan vara farligt. Och var jag ute sent med en kompis så sa jag till min mamma.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sindri
2016-04-18 17:56
#10

Det du tänker göra är väldigt dumt. Du låter ganska naiv och då kan du inte förutse vad som kan komma att hända. Om något händer dig så har dina föräldrar inte en aning om var de skall leta efter dig, eller ens vilken kompis de skall fråga.

Läser du inte tidningar och har en aning om vad unga människor kan råka ut för?
Det kanske inte är de som hänger i parken som är de bästa att umgås med?*

Det är sorgligt att dina föräldrar inte litar på dig och vill dela din värld. Är det inte bättre att du försöker få dem att vilja ta del av det du vill göra.
Ta t ex hem de kompisar du vill hänga med så dina föräldrar får se dem. Berätta mer om vad de gör i parken. Kanske kan du t.o.m. få dem att ta kontakt med dina kompisars föräldrar, åtminstone några av dem så att de känner sig tryggare med vad du gör.

Jag har alltid litat på mina barn och de har fått en del frihet, men jag har alltid haft telefonnummer till deras kompisar, de har meddelat om de bytt ställe på kvällen. Och de har självmant berättat en del om vad de gjort. Inte allt förstås, men det respekterar jag och lite kan man ju räkna ut själv. Det har funkat bra, men visst har jag varit orolig många gånger, för även om jag litat på mina barn, så är inte alla andra de möter att lita på. Det är inte svårt att droga ner en naiv tonåring.

Jag tror dina föräldrar kommer att upptäcka vad du gör, föräldrar sover dåligt ibland. Då har du förstört allt förtroende de haft för dig, och kommer att ha en lång väg att få tillbaka det. Skulle du verkligen vilja att de inte litade på dig? Hur skulle det kännas om du inte kunde lita på dem?

Calcifer
2016-04-18 18:24
#11

Naturligtvis kan det skada dem. Osannolikt kanske, men tänk om ert hus fattar eld mitt i natten och de inte kan hitta dig när de ska utrymma huset? Du tror inte att de kommer få en rejäl jäkla panik då?! Och om de mot förmodan skulle kolla till dig någon gång av någon anledning och du inte är hemma kan de också få total panik även om de kan ringa dig på mobilen. Tycker det är rent utsagt elakt och oansvarigt och att du vill gå bakom ryggen på dina föräldrar enbart för att få göra något dina vänner får göra visar på att du inte alls är mogen nog för att hantera riskerna!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tuttifrutt
2016-04-18 18:57
#12

Vännerna jag hänger med är jämnåriga och mina föräldrar känner dem väl. De vet redan att vi hänger i parken nu på vårkvällar och vad vi gör men jag måste vara hemma 21 för att de vill att jag ska få tillräckligt med sömn tills skolan nästa dag. Såklart ska jag inte vara ute hela nätterna, det handlar mer om någon enstaka gång i månaden, ett par timmar max. Parken ligger bara några kvarter bort och jag bor i ett lugnt villaområde.

Aleya
2016-04-18 19:06
#13

#12 21 är väl nog länge. Särskilt om det är skola dagen efter. Sen finns ju telefon så du kan ju ringa dina kompisar och prata med dom istället

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Sindri
2016-04-18 19:07
#14

Jag tycker det låter rimligt på en vardagskväll.
Du kan väl förhandla om att vara ute lite längre på helgerna. Be att få prova med en timme till och visa att du kan sköta det. Var glad att dina föräldrar bryr sig.

Sedan är det ofta så att allt är så mycket roligare när man inte är med själv. Det är inte säkert att en extra timme gör dig lyckligare, men som sagt, be snällt att få prova.

Var glad och pigg dagen efter, hjälp till extra mycket så att dina föräldrar märker att du uppskattar deras förtroende.

Calcifer
2016-04-18 19:15
#15

Det är en miljon gånger smartare och mognare att sitta ner med dina föräldrar och försöka förhandla fram att du ska få bevisa att du är redo att vara ute lite längre först på helgerna och sedan framöver även på veckorna. De kanske nekar, men då har du gjort det rätta.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hoseok
2016-04-18 21:15
#16

Jag ser absolut ingen anledning till varför en tonåring skulle låtas vara ute efter 21 en vardag.

Carrosh
2016-04-19 13:51
#17

Gjorde en del sådant oansvarigt under den senare delen av tonåren. Och många gånger så kunde jag råkat väldigt illa ut. Förstår inte vad man ska göra ute om nätterna, som man lika gärna kan göra under dagtid? Mycket trevligare också när föräldrarna litar på en!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Elsaharr
2016-04-19 22:37
#18

Det är ju förtroende, enligt min erfarenhet som gör att man kan få mer frihet. Om dina föräldrar märker att du sköter dig och inte hittar på dumheter och kommer hem i tid kommer dom ju lita mer på dig, och då har i alla fall mina föräldrar låtit mig vara ute längre. Men om dom märker att du smyger så kommer förtroendet antagligen sjunka rejält och det kommer bara bli ännu värre.

Zingo ;D

kae
2016-04-20 18:48
#19

Ta det lugnt, tonåringar gör sådana här saker och tycker det är spännande att tämja på gränserna även fast man kanske skulle få gå ut 23.00 om man frågade.

Zadeira
2016-04-20 21:19
#20

Jag tycker att man ska respektera sina föräldrar så mycket att man inte bryter ett förtroende och dessutom lurar dem. Du säger att det de inte vet skadar inte dem, men det är just precis det som kan hända. Tänk om du råkar ut för en olycka? Hur kul är det att vakna mitt i natten av ett samtal att ens barn ligger på sjukhuset när man trodde hon låg hemma och sov? Eller att vakna på morgonen och se sängen tom och inte veta vart du är? Eller som nån sa, om det brinner och de måste utrymma hemmet men du inte är där utan de kanske tror du blivit innebränd?

Det är verkligen inte värt det. Då är det bättre att förhandla med sina föräldrar. Sen tycker jag inte att 21 en vardag är något att förhandla om, men om du tycker det så får du ju se om ni kan komma på nån lösning som passar.

Jag hade i tonåren alltid en tid jag skulle ringa hem. I telefonen då bestämde vi en tid jag skulle vara hemma beroende på vart jag var och vad vi gjorde.

Annons:
[BeataJ]
2016-04-21 23:31
#21

Jag har gått ut ca kl 3 på natten utan att någon förälder vetat om det. Mitt fönster sitter för högt upp för att jag ska kunna klättra in genom det så jag fick smyga ut genom dörren…

Corgitok
2016-04-22 22:32
#22

Om jag gör det så är det tyvärr en stor chans att de tappar förtroendet för mig om de kommer på mig. De vill mig bara väl så att smyga ut på natten är ingen bra ide enligt mig. Har inget behov av att vara ute sent bara för vänner utan lyssnar på mina föräldrar som faktiskt vet bäst oavsett om jag skulle tycka det var "busigt" och "roligt". Kanske ångrar mig när jag blir äldre men idag skulle jag aldrig kunna göra något sådant.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

[eliinmeyer]
2016-04-23 22:12
#23

Anledningen till att man smyger ut är nog inte det att man inte respekterar sina föräldrar eller för att det finns jätte mycket att göra ute på natten/kvällen. Utan det är nog mest "spänningen" av att vara ute i mörkret då alla sover och att det liksom känns som om ingen kan se en. Man känner sig liksom friare. Så känner jag i alla fall. Inte för att jag någonsin smygit ut, men. Sedan får många det där "bryta mot reglerna" beteendet och har nog en del med grupptryck ibland att göra också :)

Carrosh
2016-04-23 23:55
#24

#23 Respektlöshet mot föräldrarna är nog inte orsaken till att man smyger ut i första hand, men när man väl smyger ut så är den respekten som bortblåst.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[eliinmeyer]
2016-04-24 09:56
#25

#24 jo såklart det är så att det blir som att man inte repeterar dem, men jag reor inte att man slutar respektera dem bara för att man smyger ut, även om det är respektlöst

Zadeira
2016-04-24 10:21
#26

#25 De kanske slutar respektera dig? Det är sånt man får tänka på också, vad föräldrarna tänker om dig sen.

_Fisken
2016-04-24 12:08
#27

Utan att ha läst hela tråden o kommentarerna: Ett gott råd till tonåringar. Svara sanningsenligt på föräldrars frågor varför ex.vis fönstret inte var låst. Vi vet redan ofta svaret men vill testa trovärdigheten.  :-)

Annons:
Lotoz
2016-04-24 23:33
#28

Smygit ut via ytterdörren har man gjort ett flertal gånger för att tjuvröka, men att sticka iväg mitt i natten för att festa/umgås utan att berätta för föräldrarna känns bara fel.

Peace

NordicSunset
2016-04-25 21:35
#29

Ni som smyger ut på nätterna och sedan låtsas som ingenting dagen efter, får ni inte dåligt samvete? Den enda gången jag har döljt något "stort" från mina föräldrar är när jag var 10 och köpte medlemskap på gosupermodel via min mammas telefon utan att hon visste. Slutade med att jag gröt och berättade för mina föräldrar efter några timmar. Skulle aldrig klara av att göra något som att smyga ut på natten, tjuvröka eller göra något bakom deras ryggar. Om du inte tänker på dina föräldrars känslor och tankar om de kommer in på ditt rum mitt på natten och ser att du inte är där, tänk då på dina egna om något hemskt skulle hända dig när du smög ut. Jag tror inte det handlar om att dina föräldrar inte litar på dig, utan att de inte litar på våldtäktsmän, kidnappare, pedofiler och alla andra äckliga människor som finns där ute. Bygg upp lite respekt för dina föräldrar och ta dig en riktig grov funderare innan du bestämmer dig för att smyga ut.

Be the best version of you.

  • Zoella
LovelyDawn
2016-04-25 23:16
#30

Har smugit ut på natten en del gånger med kompisar, under sommarnätterna, jättekul och har inte ångrat det. Hade med mig mobil.

Frosstis
2016-04-26 15:13
#31

Jag brukar bara gå ut och när de frågar var jag ska säger jag vad jag ska göra (tex vara med en kompis) och så säger de att jag ska komma hem tidigt så säger jag nej eller okej eller nåt haha, de har vant sig att jag kommer hem när jag vill.. tänk ut en plan ifall du tänker smita ut genom fönstret, hur kommer du upp sen om du inte är väldigt smidig? fönstret har väl ett sånt lås man måste öppna för att kunna öppna fönstret hela vägen.. 

Men ja jag har inte direkt några regler, jag har ingen tid jag måste vara hemma men helst vill de ju att jag ska vara hemma tidigt på kvällarna.. jag gör som jag vill and i know it sounds really bad haha men jag hade gjort det om jag var du

cissi_1993
2016-04-26 17:40
#32

nu har jag inte varit ut många gånger och när jag varit ut har det varit för en nattlig promenad (hade en tid då jag inte mådde så bra) detta var inget problem då jag hade egen dörr ut. men kan tycka att 21 på en vardagkväll är ganska bra jag hade 20 och var hemma då men under min tyngre period gick jag ut vid typ 3 för att jag inte somnat och var tvungen att rensa skallen.

på helgen däremot skulle jag ta 22 bussen från stan så var hemma 23. någon gång tog jag moppen och for in till samhället när mamma och pappa sov vi hängde hos en kompis som hade föräldrarna hemma .

men jag bodde i en liten by och jag såg inte ett hus under mina nattliga promenader. hade jag bott inne på samhället eller i en stad hade jag nog inte vågat de.

på helgerna antar jag att du får vara ute senare en 21? annars kanske du får om ni är hos en kompis det gick bra för mej om föräldrarna var hemma och höll koll på oss. självklart ringde mamma och pappa dit och kolla

Whippet
2016-04-27 23:46
#33

Det är ju bara barnsligt..

I'm out Vilar huvudet i handen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
hahael
2016-04-28 15:56
#35

#34 Du snackar om respekt gentemot föräldrar men vart fan är respekten mot TS? Du kallar hen omogen/snorunge men hur moget är det att trycka ner någon?
Lätt att kasta sten i glashus vännen :)

Och vad vet du om ts föräldrars situation?

Klart att laxen ska ha en jolle

[eliinmeyer]
2016-04-28 18:08
#36

#34 kan du chilla eller? Vad är ditt problem? Anmäler din kommentar, det där var inte okej

Upp till toppen
Annons: