Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 809 ggr
hund_katt
2016-04-27 11:44

Satte på krigsfilm för flyktingarna

Vi har två flyktingar i vår klass, dom är aldrig på våra lektioner typ för dom har egna, men en dag så fick dom vara hela dagen med våran klass. Vi håller på med krigstiden osv, och just den dagen var vår lärare tvungen att visa en film om kriget och allt sånt. Det var en film med bilder och videor från kriget, alltså riktiga bilder och inte photoshopat eller något sånt. Väldigt hemska bilder…. En av flyktingarna, han satt precis bakom mig, och jag hörde hur han snyftade! Jag kan bara tänka mig hur jobbigt det var för honom :'( hans föräldrar är döda och hans syskon är kvar i Afganistan, och bara tänk allt han kanske har sett! Jag tyckte det var jättelågt av vår lärare att visa den filmen just när dom var där.. Hade ju inte skadat att visa den någon annan dag.. .-. Jag blir så arg att jag skakade! Hon är ju fan inte frisk!! Usch! Kan man inte typ anmäla eller något sånt? Ville mest skriva av mig.. Jag tycker det var jävligt fel!!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Hoseok
2016-04-27 11:49
#1

Det är svårt. För det var lärarens ansvar att berätta för dessa människor vad för slags video de kommer se. Det finns antagligen människor som tänker "bröööl men låt läraren visa vad de viiilll så ungarna i klassrummet får lära sig". Men det är faktiskt inte sådär superduper svårt som lärare att fatta att två barn som kommer från ett land av krig kanske behöver en förvarning för vad för video de ska kolla på. 

Jag tycker du antingen ska prata med eleverna och fråga vad de tycker, eller prata med rektorn, om du verkligen känner att du vill engagera dig i det.

hund_katt
2016-04-27 12:20
#2

Ja, jag tycker det är jättefel :( tänk allt dom sett, som dom försöker glömma sen påminns dom om allt.. Dom kan inte så bra svenska så hade läraren sagt vad det var för film är det inte säkert att dom skulle förstått riktigt. Och skulle vår lärare sagt typ "är det ok med denna filmen"(vilket jag inte kan föreställa mig att hon skulle fråga…) och dom sagt nej, så skulle hon säkert sätta på filmen ändå och säga typ "ni får gå ut om ni vill tycker det är obehagligt". Men när dom tycker det är obehagligt så har dom ju redan sett det… Skadan redan skedd. Hon skulle säkert komma med någon dum förklaring om att vi måste se filmen idag ändå. Jag hatar denna läraren!! Hon är så jävla fake och låtsas vara snäll, och frågar typ "är det ok?" Fast skulle man säga nej så bryr hon sig inte ändå. Och hennes leende är det mest falska jag sett! -.- och så fort jag "inte är som alla andra" så går hon till kuratorn och berättar. Till exempel så sa jag att jag inte skulle följa med på klassresan för jag vill inte åka med min klass, gillar nästan ingen i min klass så åker hellre själv med någon jag vill åka med. Och då sa hon till kuratorn att jag inte ville följa med för att jag inte hade råd?? Fler i klassen, dom jag umgås med, tyckte det var dåligt av henne också att visa filmen. Jag skulle också kunna fråga denna flykting om hur han kände när hon visade filmen. Han verkar inte dölja så mycket om han är ledsen. Om jag lyckas få honom att förstå också då haha. Jag ska förmodligen gå till rektorn och säga vad läraren gjorde. Hon visar en film så en börjar gråta, och hon visste ju att det kanske skulle vara känsligt…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Joppo
2016-04-27 13:28
#3

Har du testat att prata med läraren ifråga? Det kan ju helt enkelt vara så att han inte tänkte sig för? Om det du säger stämmer är det väl enklast att han helt sonika pratar med de berörda eleverna och kommer fram till en lösning. Om de mår dåligt av att konfronteras för krigsrelaterat material så går det säkert att lösa det på nåt sätt.

Att dra in rektorn i det hela förefaller rätt onödigt, så länge läraren inte gjorde detta med illvilja eller är helt oförstående för kritiken. Dock verkar det osannolikt att det skulle vara en medvetet elak handling.

Jojaton
2016-04-27 14:00
#4

jag tycker du ska ta upp det med rektorn. Om de nu inte brukar vara med på era lektioner hade man ju kunnat vänta med att visa filmen till nästa lektion/när de inte är där. Tycker det är bra och starkt av dig att inte bara reagera utan faktiskt vilja göra något åt det också! Kan inte föreställa mig hur hemskt det måste vara för någon som flytt från krig att se det på video igen, dessutom på ett språk man inte helt förstår.

Johanna - Instagram

hund_katt
2016-04-27 20:39
#5

#3 denna läraren är helt störd, skulle inte förvåna mig om hon gjorde det "bara för att"… Hon är sån som utmanar ödet typ. Kommer ihåg en gång jag sa att jag måste skippa en lektion för jag skulle till bup, och vad jag fick till svar var "vad kul för dig då"….. Och jag och en till i klassen som är "de dåliga eleverna"… Alltid när vi haft läxförhör T.ex så rättar hon våra läxor direkt när vi lämnar in dom, inga andras, bara våra två. Sen kommer hon tillbaka till oss om vi har minsta fel någonstans… Men de andra i klassen som är "bättre elever" kan ha många fel utan att hon bryr sig. Jag är också väldigt bra på engelska, och jag har henne som engelska lärare. Jag har fått mycket beröm från massa andra lärare, även andra engelska lärare osv att jag förtjänar ett A. Men det jag har är ett E… Och får jag säga det själv också så förtjänar jag mycket mer än ett E. Jag pratar flytande engelska typ. Väldigt bra på att skriva och lyssna också.. Och hon är så falsk.. Alltid när man säger något så ler hon mot en, och man ser så sjukt tydligt att det är ett fakeat leende. Sista tanke om henne är att hon skulle råkat/inte med flit satt på filmen. #4 ja. Jag mådde själv dåligt av filmen, för jag tyckte det var hemskt och att det var RIKTIGA bilder och filmer som någon tagit gjorde det liksom ännu hemskare.. Att föreställa mig det gjorde så jag fick ont i magen och blev illamående. Tänk då hur det är för dom som har upplevt och sett liknande saker :(

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[134643]
2016-04-28 07:54
#6

Alltså visst att det var lite ogenomtänkt att visa filmen, och jag tycker att hon skulle ha kollat med de två eleverna innan och försökt förklara vad för film det var de skulle se, och sagt att de kunde få gå och göra annat om de inte orkar med att se den. Men vet du faktiskt att de inte ville se den? Jag förstår att det såklart var jobbigt för dem, men i slutändan så vet du inte om de kanske faktiskt ville se filmen? Så jag tycker att steg ett är att prata med dem, tyckte de att det var okej? Steg två är att prata med läraren eller rektorn om att det behöver visas mer hänsyn.

Annons:
hund_katt
2016-04-28 08:23
#7

#6 förstår inte hur dom skulle vilja se den.. Speciellt den ena. Han höll på att gråta för att några andra killar i klassen höll på att "brottas"(inget allvarligt, bara "lek"). Han vill ju säkert glömma allt som han sett så hur skulle man vilja se en film om det då liksom?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
2016-04-28 08:25
#8

Juste innan, vi pratade lite om lärare och så, och vad dom tyckte om lärarna och skolan. Så frågade en annan i klassen om dom gillade denna läraren, och dom har bara haft henne en gång och de sa "nej hon inte bra". Så jag tolkar det också som att dom inte gillade det..

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[134643]
2016-04-28 10:14
#9

#7 Alla är olika. Jag har själv vissa saker som är otroligt känsliga för mig och som triggar igång hemska minnen, inte på nivån att behöva fly från ett krig, men fortfarande saker som otroligt jobbigt för mig att tänka på. Trots det så behöver jag ibland påminnas om det. Det går inte att glömma, ibland är det då bättre att acceptera att man får leva med det.

Jag säger inte att det är så för någon av de killarna, men jag tycker att du ska prata med dem och fråga dem innan du antar att de vill eller inte vill något. Bara som en försiktighetsåtgärd, det är dumt att dra igång något och dra in både rektor och allt när det egentligen inte finns något problem.
Känner du dock att ditt betyg är orättvist ska du definitivt ta upp det med rektorn, det måste granskas isåfall.

Upp till toppen
Annons: