Annons:
Etikettreligion-och-samhälle
Läst 1663 ggr
[Littlepig]
2016-05-02 14:27

Konfirmeras?

Hejsan alla på i fokus! Jag är snart 14 år och ska börja åttan till höst. För några dagar sedan fick jag en inbjudan till nån slags konfirmations-"fest" där de även presenterade alla grupper de kommer starta upp till höst. Har alltid varit säker på att jag ska konfirmeras, mest för att jag är troende och döpt men nu har jag börjat tänka om. Vill ha lite perspektiv på saker och ting. För det första är jag inte en sådan som kan gå fram till en person som ser trevlig ut och starta ett samtal. Så jag är liksom inte så social. Inga av mina vänner vill konfirmeras så gör jag det kommer jag bli ensam utan att känna någon. Har lite frågor till er som konfirmerats: 1. Kände du någon innan? Lärde du känna någon? Hur snabbt? 2. Åkte ni på läger? Utomlands? Tog ni buss/flyg/båt? Ni får gärna berätta allt ni har att bidra med om konfan oavsett om det inte är svar på frågorna jag ställde. Är mest intresserad av pilgrimskonfa i så fall som åker till England. Någon som varit med om liknande? Berätta! Tack på förhand :)

Annons:
Corgitok
2016-05-02 16:42
#1

Ska dit i år men kan svara lite osäkert.

1. Ja jag kommer känna folk eftersom det är i Göteborg och folk från min skola ska konfirmeras. 

2. Har för mig att min kompis stora syster åkte på läger och gör det varje höst? minns inte riktigt vad hon sa men roliga aktiviteter blev det.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Anonym783
2016-05-02 17:12
#2

Hej! 1. Nej, det gjorde jag inte. Jag är inte heller så särskilt bra på att prata med folk men det gick bra ändå 2. Ja, läger i ett par dagar med flyg Känner du att du vill konfirmeras tycker jag absolut att du ska göra det. :)

Hakuna Matata.

kae
2016-05-02 18:51
#3

1. Ja, bor på en liten ort så de allra flesta gick eller hade gått i min klass. Var några ledare + kanske 4 konfirmander jag inte kände.

2. Åkte till Boda borg, Polen (bl.a besökte vi Auschwitz), småläger i stugor.

JuliaMG
2016-05-02 18:59
#4

1. Jag konfirmerades med mina kompisar, men vi åkte på läger med en annan konfagrupp och där kände jag ingen. Vår präst delade upp oss i fyra grupper när vi kom fram och av någon anledningen hamnade jag själv från min konfagrupp med fem andra ur den andra gruppen. Jag är inte heller så bra på att prata med människor jag inte känner, men det gjorde inte så mycket. De var väldigt snälla och pratade med mig istället, så jag tycker inte att du ska vara orolig över att du inte ska få några vänner när du är där. Det är jag säker på att du gör. :)

2. Vi åkte på läger från en torsdag eftermiddag till en söndag kväll. Vi bodde på typ ett hotell i utkanten av Åre (minns inte exakt vart det var) och åkte på fredagen till Trondheim i Norge. Där var vi i några timmar, först kollade vi på en stor kyrka och ett museum jag inte minns namnet på och sen så fick vi gå runt i staden. Vi åkte en hyrd konferensbuss med soffor och ett jättestort bord längst bak, vilket var väldigt roligt. Vi lekte en massa lekar, gick på en kort pilgrimsvandring och hade några "lektioner" om kristendomen. Jag tyckte det var väldigt mysigt och roligt.😃

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Foooer
2016-05-02 19:51
#5

1. Kände du någon innan? Lärde du känna någon? Hur snabbt? Jag kände alla innan, det var nästan hela min klass och nästan hela pararellklassen som konfirmerades! Jag bor i en liten by så var bara vi.
2. Åkte ni på läger? Utomlands? Tog ni buss/flyg/båt? Ja, på två! Vi var borta sammanlagt i en vecka ungefär, det var bland det roligaste jag gjort och vi pratar ett år senare fortfarande om lägret och önskar vi kunde få göra det igen.

Utöver det träffades vi då och då, hade lite pilgrimsvandringar osv, väldigt kul! Jag tycker verkligen du borde vara med eftersom det verkligen var super kul!!

Upp till toppen
Annons: