Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 3440 ggr
heyselma
5/3/16, 9:16 AM

Era betyg? (gymnasium)

Hej allesammans! Häromdagen hade jag och några bekanta en diskussion om betyg i gymnasiet kontra högstadiet och huruvida betygen i ett specifikt ämne  i högstadiet sänkts nu i gymnasiet eller tvärt om.

Så jag har två frågor till er;

1: Vad är era betyg i hittills betygsatta kurser? Vilket program går ni?

2: Hur upplever ni betygen i gymnasiet? Är det svårare att nå högre numera?

Annons:
taylor__lambert
5/3/16, 9:53 AM
#1

det beror ju på vilken grundskola man gick i också. Min grundskola (friskola) var det busenkelt att få upp betygen, om man bara ville. Åtminstone i sv, eng, matte. Kunskapskolan så räknar man steg, och i åk 9 om man vill ha mvg så skulle man ha kommit över steg 25. I matten så skulle man klara av blå, röd och svart pist frågor (g, vg, mvg) så fick man det betyget. Kunskapskolan vill heller inte låta sina elever gå ut med ickefullständade betyg, så jag fick godkänt i tre ämnen jag skulle fått IG i. Jag gjorde inte ens NP i skolan, ingen brydde sig. Skolan arbetar också med att elever tar mycket eget ansvar för studierna, få lektioner och mycket individuellt arbete. Allt detta var ju extremt dåligt uppbyggt inför gymnasiet för gymnasiet var ju heeelt annorlunda uppbyggt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[134643]
5/3/16, 10:06 AM
#2

1: Vad är era betyg i hittills betygsatta kurser? Vilket program går ni?
I ettan fick jag A i allt förut Spanska där jag fick B och matte där jag fick C. Jag går sam-media. Både spanskan och matten är kurser jag kunde ha fått högre i om jag bara hade orkat lagt ner lite extra tid, men det kände jag inte för.

2: Hur upplever ni betygen i gymnasiet? Är det svårare att nå högre numera? 
Jag tycker det är ungefär samma som det var under högstadiet. Jag har inte tänkt något annorlunda nu eller lagt ner speciellt mycket mer tid nu jämfört med högstadiet. Jag gick ut 9an med A i alla förutom matte och spanska tror jag, hade i alla fall inget under B och hade 317,5 i meritpoäng.

Jag tror egentligen att det viktigaste är att man har en okej studieteknik, har motivation och är beredd att offra lite tid på helger ibland, då klarar man av det mesta i både högstadiet och gymnasiet.

Corgitok
5/3/16, 5:44 PM
#3

#2 Herregud hur gjorde du för att få så höga betyg? Orkar själv inte ens plugga😭

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

nadilda
5/3/16, 6:01 PM
#4

Jag går natur och jag har ungefär lika bra betyg nu som under högstadiet, kanske lite bättre nu faktiskt. Gick ut högstadiet med närmare 320 i merit eller något. Är väl inte svårare att få höga betyg på gymnasiet, men därimot krävs det mer jobb! Jag pluggar betydligt mer nu än innan.

panini
5/3/16, 6:26 PM
#5

#4 Beror nog också på vilken linje man går. Jag går ju naturbruk och jag känner att vi har mindre jobb att göra än vad vi hade under högstadiet 🙂

Kadoor
5/3/16, 8:23 PM
#6

Jag gick ut med 3 A(Sällskapsdjur 1 & 2 samt djurhållning 1), ett B, ett par C samt ett E i slutet av ettan. Jag var nöjd och anser inte att betygen är allt.. Så jag känner inte att det är nödvändigt för mig att stressa ihjäl med skolan. Varför är det så himla viktigt att ha A i allt? Det viktigaste är att göra sitt bästa, och klarar man av att få ett A, grattis. Kul för dig. Men sluta jämföra..

Grejen är den att vårt skolsystem i dagsläget inte fungerar. Det spelar ingen roll vad ni som pluggar alla vakna timmar hemma och i skolan säger, alla är olika individer och om man inte kan/orkar plugga hela tiden så är det inte så jävla lätt(förlåt för svordom). Så i min mening är vårt system totalt värdelöst, för det visar inte vad man är bra på över huvud taget. Är man inte bra på att stå framför folk, att skriva utförligt på varje uppsats eller prestera på topp på varje prov så fungerar det tyvärr inte. Sorgligt men sant. 

Jag själv lider av depression & ångest och har asperger, så för mig är det skitsvårt i skolan. Är lite trött på de som ska stå där och tjata om sina betyg. Förstår inte ens meningen med den här tråden, för det kommer bara få folk att må dåligt.. :/ Betygen speglar inte vem ni är, det bevisar bara att ni är bra på att plugga. Men det är ingenting på individnivå, tyvärr. 

Jag anser att det system vi har inte håller. Det är stelt som en pinne. I kursplanen står det att det här, det här och det här ska en vara bra på för att få ett E. För att få högre måste hen utveckla mer eller liknande. Om hen inte klarar ett av kursmålen får hen F. Trots att personen faktiskt är en individ, så får hen ett F på grund av EN del i helheten. Förstår ni nu hur jag menar? Det fungerar inte, och det spelar seriöst ingen roll vad de som är för vårt system säger. De som är för systemet är de som har A i allt, vilket är en skitdålig infallsvinkel. Ni pluggnissar som orkar plugga jättemycket och som faktiskt har ork samt tid till att lägga ner all er energi på skoluppgifter, prov etc.: grattis! Men det finns de som inte klarar av det, och då tycker jag inte att det borde spela någon roll och man ska inte känna sig sämre för det. 

"Everybody is a genius. But if you judge it by its ability to climb a tree, it'll live it's whole life believing it's stupid." Typ det bästa citatet som finns, speciellt när vi snackar om skolan.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Corgitok
5/3/16, 8:27 PM
#7

#6 bra sagt!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

nadilda
5/3/16, 8:53 PM
#8

#6 Tycker att du har rätt i mycket! Dagens skolsystem är sjukt stressigt. Nu har jag visserligen bra betyg, men jag betalar ett rätt så "högt pris" för det. Jag älskar visserligen på sätt och vis skolan, men samtidigt är jag ofta så stressad att jag ligger och kräks på kvällarna + lever med kronisk spänningshuvudvärk och migrän som "magiskt" försvinner så fort jag har lov. Jag har ingen som helst press hemifrån, utan det är bara jag själv som stressar upp mig pga hur himla svårt det är att alltid behöva leverera . Och jag kan verkligen känna mig som en genomrutten människa när jag i princip gråter för att jag har fått ett B i något när jag vet att det finns många som slitit mycket för att få ett E. Tycker egentligen också det blir jätte skevt att jämföra. Sedan tycker jag sett svårt med betyg över huvudtaget, hur i hela friden ska man genomföra ett rättvist betygssystem? Det kommer alltid finnas människor som av olika anledningar orkar lägga ner massa tid och de som inte gör det (säger inte att något är bättre eller sämre än det andra). Visst kan man och kanske även borde göra det mer individanpassat än det är nu, men på något rimligt sätt måste man ju bedömma. Tycker det är jätte svårt att veta hur man ska göra det på att bra sätt.

Turast
5/6/16, 11:18 PM
#9

1: Vad är era betyg i hittills betygsatta kurser? Vilket program går ni?

Går sista året, tar alltså studenten om typ en månad, och går Hundlinjen. Har inte fått betyg på alla kurser än men kan lista betygen jag fått hittills. 

Betyg A
Har 13 st kurser, med betyg A, kurserna är: Hundkunskap 1 till 3, Sällskapsdjur 1 och 2, Djuren i naturbruket, Djurhållning, Djurens Biologi, Entreprenörskap, Naturkunskap, Naturbruk, Grafisk Illustration och Estetisk kommunikation. 

Betyg B
Har 5 kurser med betyg B, kurserna är: Konstarterna och samhället, Engelska 5, Svenska 3, Samhällskunskap och Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård.

Betyg C
Har 4 kurser med betyg C, kurserna är: Biologi 1, Svenska 1, Matte 1, Bild och Form.

Betyg D
Har 2 kurser med betyg D, kurserna är: Idrott och hälsa 1, Historia 1

Ej betygsatta kurser/kurser som pågår
Har 4 kurser jag ej fått betyg i än, kurserna är: Hundträning, Religion, Pedagogisk kommunikation och Svenska 2 (ingen aning om varför de inte lagt ut betygen om den än..) 

2: Hur upplever ni betygen i gymnasiet? Är det svårare att nå högre numera? 

Alltså, jag tycker det är bättre med fler grader än G-MVG som man hade förr, men att min engelsklärare sa "Det är i princip omöjligt att få A" på vårt betygssamtal. Liksom bitch please, jag har 13 fucking A:n, säg bara som det är att jag inte är tillräckligt..! 

Men jo, det verkar vara svårare att uppnå kraven för A än vad det var för tex MVG. Om jag skriver A:n på alla uppgifter förutom 1 i en kurs, så kan mitt betyg sänkas för den lilla skitgrejen..! Det tycker jag är dåligt! Jag fuckade upp hela mitt svenskabetyg pga psykiskt dåligt mående som gjorde att jag inte kunde koncentrera mig och därför skrev dåligt på uppgifter och hamnade efter.. Det blir otroligt stressigt när man måste vara på topp exakt hela tiden!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Hoseok
5/7/16, 7:39 PM
#10

Såhär såg mina betyg ut. Gick el & energi. Gillar A-Eskalan men gillar inte GY11. Fick ganska kassa betyg och jag gjorde inte mitt bästa tyvärr.

molam
5/8/16, 1:30 AM
#11

Gick juj på Gymnasiet tiden när IG G VG och MVG fanns Gick Natur programmed och mina betyd bestod till mesta del av MVG några Få VG och 3G (Knappt xD) dom knappa tre G var Matte, Datateknik och Fysik :p

Jag tror det är svårare att få bra betyg nu, ja.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: