Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 908 ggr
Corgitok
2016-05-03 18:18

Ang att bära folk...

När man var liten hörde man alltid att om man bär folk på ryggen kommer man få ryggproblem när man blir äldre. Iallafall jag som älskar att bära folk, skjutsa folk osv. Jag skjutsar mina vänner på cykel dagligen men det ämnet är OT.

 Iallafall, jag brukar bära folk i min ålder väldigt på ryggen eller axlarna ofta. Får inte ont av det och tycker inte det är tungt då jag har ganska så starka muskler för att gå i sjuan, tror jag. Idag har jag haft ont i musklerna (mage området), burit mina vänner på ryggen och axlarna idag, igår och förra veckan. Kanske är träningsvärk eller för att jag gör situp challenge och situps är dåligt att göra för mycket men har börjat tänka mer på om det är dåligt att jag göra detta? Jag vill inte få ryggproblem bara för att de ska slippa gå!

Undrar någon varför ja gör detta är för att jag har lata vänner som inte orkar gå eller tycker det är roligt. xD

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Aleya
2016-05-03 18:48
#1

Ja du kan få ryggproblem. En rygg klarar inte hur många kg som helst. Min mamma fick diskbråck som 22 åring och hade problem med ryggen innan det. Så sluta upp med detta så fort du kan. Dina vänner kan gå själva. Och din rygg ska hålla hela ditt liv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Corgitok
2016-05-03 20:19
#2

#1 Tack ska sluta, vill inte få diskbråck!

Brukar bära cirka 50 kg

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Corgitok
2016-05-03 20:21
#3

Hoppas att det inte är kört för mig😕

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Aleya
2016-05-03 20:33
#4

#2 och det är ganska mycket för en rygg så säg det till dina kompisar att sluta genast.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mysan_
2016-05-04 06:06
#5

I 5an-6an brukade jag bära folk på ryggen, jag var stark som en åsna och kunde bära 2 kompisar på ryggen samtidigt vilket ofta blev 60-100 kg. Jag har inte märkt av något med det, inte haft problem med ryggen t.ex. Men en gång när jag hade ca 90-100 kg på ryggen sprang jag och sedan tog ett ganska högt skutt, då sa det knak, men det märktes inget mer än det. Men det kan nog vara farligt, jag kanske bara har haft tur.

Corgitok
2016-05-04 08:05
#6

#5 Jajusst ja, brukar också bära två personer.

 Hoppas det blir okej med oss i framtiden även fast det inte märkt nu. Jag ska iallafall sluta bära folk för säkerhetens skull.🙂

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Calcifer
2016-05-05 00:42
#7

Jag har alltid varit dels överviktig och dels rätt stark, så jag har burit på vänner typ jämt. Däremot aldrig mer än korta stunder, dvs jag har aldrig gått omkring och kånkat på dem i timmar utan mer typ "haha, jag orkar visst lyfta dig". För min del har det inte gjort till eller från, kass rygg har jag alltid haft, men märker noll försämring av mina korta bäranden av kompisar. Rekommendera det skulle jag dock inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Devya]
2016-05-05 13:33
#8

Varför riskera det? Som sagt, din rygg ska hålla hela ditt liv så du vill verkligen inte göra något som kan ge dig jobbiga smärtor och andra problem i framtiden.

Man ska definitivt vara rädd om ryggen. För en tid sedan lyfte jag 40kg och det knaxa till i ryggen. Jag råkade ut för en muskelinflammation som jag fick dra med i 6mån. Jag kunde inte ligga, sitta eller stå utan att det gjorde infernaliskt ont. Jag hade tur att det försvann men det tog ändå ett halvår. Var försiktig  med din rygg, annars kan du få ångra det djupt.

[134643]
2016-05-05 17:32
#9

Jag tycker också att det är dumt att riskera det. Din kropp är inte byggd för att bära en massa extra tyngd, så gör inte det. Jag har själv problem med min rygg och jag kommer eventuellt få leva med det resten av livet, jag skulle ge mycket för att ha en fungerande rygg som inte orsakar så mycket smärta. Så ta hand om din! :)

Gambino19
2016-05-13 18:43
#10

Jag har en kompis som väger väldigt lite för hon har problem o gå upp i vikt osv,jag brukar bära henne för hon tycker det är kul,men hon frågar ALLTID om det gör ont eller om hon får

Aleya
2016-05-13 19:09
#11

#10 dock är inte ryggen gjord för att bära större människor. På jobb får bara bära max antal kg( läs här https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/arbetsstallning-och-belastning---ergonomi/manuell-hantering/). Och det är mindre än vad din kompis väger, och detta är regler för vuxna. Ni som skriver är inte ens klara med att växa och utvecklas. Så sluta upp med den dumheten. Eller du kanske vill ha problem i framtiden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: