Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1810 ggr
ostbollen
5/10/16, 8:14 PM

Undersökning: raka benen? + fråga

Heej alla! Hur ofta rakar ni benen nu när sommaren börjar komma?? Jag har även en fråga om just detta, hur skall man göra om man alltid blir väldigt torr och röd på benen efter rakning? Räcker det med en body lotion eller vad kan man göra åt det? Delta gärna i undersökningen! :)

Annons:
LeeKnow
5/10/16, 8:34 PM
#1

Ibland. Vill inte raka mig för att jag tycker att det är så sjukt fel att tjejer är "äckliga" såfort dom har minsta hårstrå på kroppen, men oftast vågar jag inte stå upp för det och rakar när jag ska bort eller så…

Turast
5/10/16, 8:38 PM
#2

#1 så länge man rakar sig för sin egen skull stödjer man j inte det tänket ? 

Jag gick omkring på stan i håriga ben idag dock! Mn jag rakar mig för att jag tycker det är obehagligt med hår på mig själv haha

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Scorpio97
5/10/16, 8:42 PM
#3

Klistrar in mitt svar från en tidigare tråd gällande första frågan: http://tonaringar.ifokus.se/discussions/56faf3668e0e745004001117-hur-ofta-rakar-du-benen?participating-1

"Det går väldigt mycket i perioder. Jag kan glömma bort att raka benen i flera månader och sedan göra det varje gång jag duschar en annan månad. Vid speciella tillfällen rakar jag oftast för att få göra mig "lite extra fin" liksom. Och ibland bara för att jag känner för det, är så mysigt att gå och lägga sig med nyrakade ben som är alldeles mjuka och lena. 

Känner ingen press över det. Jag går dock i stort sätt aldrig med bara ben, eftersom jag tycker det är obekvämt (har för breda lår så det skaver, haha). Sommartid har jag halvbyxor så då syns det kanske på underbenen samt när jag simmar om någon bryr sig om att kolla då. Men jag har även ganska ljusa hårstrån på benen, så jag vet inte hur mycket det syns faktiskt.  

Men jag har någon gång i skolan upptäckt att det sticker ut något hårstrå från mina tajts, och insett att jag inte rakat benen på väldigt länge. Så jag skulle väl inte säga att det är något som bekymrar mig speciellt mycket. Skulle det inte vara så drygt att raka skulle jag dock göra det oftare, helt enkelt för att det blir lent och skönt. "

Jag brukar smörja in hela kroppen med mandelolja när jag duschar, och speciellt när jag har rakat mig. Då blir det inte torrt (: Men lotion borde fungera precis lika bra. Sen beror det säkert på hur du rakar också, jag upplever att det blir bättre om man använder tvål/rakgel eller liknande. Raka medhårs, inte mothårs.


//Jessie

Zadeira
5/10/16, 8:49 PM
#4

Jag rakar benen ibland. Är inte så noga. Rakar dessutom enbart med trimmer eftersom min hud är för känslig för att raka med hyvel.

Det viktigaste är väl att man har en bra, ren, vass hyvel och inte använder gamla rakhyvlar. Även att man gärna stått  i duschen ett tag redan och mjukat upp huden. Man ska raka benen medhårs, inte mothårs och gärna ha en bra rak-kräm. Efteråt är det bra att smörja med en bra hudkräm eller olja. Själv använder jag alltid kokosolja.

Nian97
5/10/16, 10:03 PM
#5

Borde göra det, men orkar inte alltid. Har dessutom väldigt känslig hy…
Funderar lite på vaxning eller någon annan metod, som håller håren borta längre.

Hoseok
5/11/16, 12:11 AM
#6

Ibland, när jag planerar att ha hankypanky med någon är typ den enda anledningen, haha.

Annons:
[Indii]
5/11/16, 12:21 AM
#7

Funkar dessa hårbortagningskrämer som finns i var och varannan livsmedelsbutik?

Turast
5/11/16, 12:26 AM
#8

#6 hankypanky - bästa ordet ever

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

NordicSunset
5/11/16, 6:14 PM
#9

Jag rakar alltid benen på sommaren. :) När jag blir torr brukar jag ta min body butter från the body shop, den räcker gott och väl! #7 Jag har testat den från veet, och ja den funkar!

Be the best version of you.

  • Zoella
Scorpio97
5/11/16, 6:25 PM
#10

#7 För mig fungerade inte borttagningskräm alls, det blev stubb kvar trots att jag gjorde som det stod (och provade att ha längre en gång, samt med både kort och långt hår). Så håren försvann inte, dom blev bara kortare. Var Veet jag provade.


//Jessie

lövsångare
5/11/16, 6:27 PM
#11

#7 Har bara testat sådan kräm en gång, men för mig fungerade det jättebra. Fick silkeslena ben. :) Använde den från Veet. Det enda jobbiga är att de där tuberna tar slut rätt fort och man måste vara försiktig när man håller på med krämen för annars har man snart hela badrummet nedsmetat med krämen…

Måne If it wasn't for this music, I don't know how I would've fought this. Måne

[Charlotte Kittenheart]
5/11/16, 10:34 PM
#12

Jag rakar aldrig benen men mina benhår är så ljusa så de syns inte mot min hud 🤪

Pytteliten
5/11/16, 11:43 PM
#13

Tycker att det är sorgligt att frågan är hur ofta och inte om man rakar benen. Det säger en hel del om nutidens ideal…

#2 Det är väl klart att man gör! Det är bara genom att visa upp håriga ben man kan gå emot detta ideal. 

Och nej, jag lever inte som jag lär… Jag epilerar benen och även resten. Det har blivit en vana. Tyvärr är jag mörkhårig och väldigt välbehårad, som man skulle ha sagt om ett djur. Så även jag är ett offer för modet. Men jag vet om det! Inte är jag tonåring heller, så egentligen fick jag väl varken svara eller skriva här, men det fanns inget nyfiken-alternativ åt såna som jag 😉.

Annons:
[Indii]
5/11/16, 11:55 PM
#14

Ok! Tack #9, 10 och 11.

ÄlskarHamstrar12
5/12/16, 8:06 AM
#15

Min kompis har börjat säga jätte mycket om att raka benhåret.. Typ när man kompis inte hade rakat på ett tag sa hon ett syriansk ord som betyder typ "de skämmigt"… Fast då kom en annan klok person i min klass och sa typ varför ska vi tjejer behöver skämmas när killarna får gå med hår? Sedan sa hon även att hår inte alls är något att skämmas över. Håller med henne! Förstår dock att man rakar armhålorna för annars blir det ju inte hygieniskt. Jag är 13 snart och rakar aldrig bena, men jag vill.. ;)

[antibiotika]
5/12/16, 9:26 AM
#16

Jag rakar bara ibland för hygiens skull. Jag tycker inte jag behöver raka eftersom jag ändå är ganska ung.

Pytteliten
5/12/16, 1:47 PM
#17

#15 Jag är övertygad om att naturen vet vad den gör! Även håret under armarna finns där av en anledning 😃. Det tar hand om svetten så att den inte kommer direkt på kläderna till exempel! Återigen är det vi som har lärt oss att det inte ser hygieniskt ut

LyQa
5/12/16, 6:14 PM
#18

Rakar benen när jag får lust, haha. Nej men, för att minska risken för röda prickar så kan du använda balsam istället för raklödder eller gel, det är oftast mycket mildare. :)

Elsaharr
5/14/16, 12:51 AM
#19

#17 Nej faktiskt så blir jag alltid så himla mycket lökigare om man jag har hår där.

Zingo ;D

Honestyisdead
5/14/16, 9:50 AM
#20

#17 nu Lever vi ju inte som förr och håren har inte alls samma betydelse. Jag svettas mer med hår under armarna. Håren på benen gör varken till eller från. Hår i underlivet gör även det så jag svettas mer.

Annons:
Edhi
5/14/16, 3:58 PM
#21

Har aldrig rakat benen. Ifall jag började skulle jag bara vilja raka mer och mer, endast för att passa normen. Så jag avstår eftersom jag vet inte tror att en hårfri kropp är något som gör mig lyckligare i längden.

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


Jetaime
5/14/16, 8:41 PM
#22

Rakar benen ibland. Får typ alltid extra mycket långa svarta strån vid dom ställena på benen jag har ärr… annars bryr jag mig inte så mycket. Brukar blekas av solen och "slitas" lite på sommaren när man har kortbyxor på sig ;)

Upp till toppen
Annons: