Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2461 ggr
Corgitok
2016-05-11 22:38

Djurfabriken

Hur känner ni efter att ni läst detta? Man tror att Sverige är så bra och man litar på alla dessa idiotiska myter man hör av andra..😢

 Blev speciellt chockad när jag läste om fiskarna, trodde av någon anledning att de simmade fritt i haven och att fiskare tog de, men nej!

Skriv gärna nedan om vad du tycker nedan!

http://djurfabriken.se/

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Zakaraa
2016-05-11 22:41
#1

Länken du skrivit ovan fungerar inte

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Corgitok
2016-05-11 22:42
#2

Nu då? #1

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Zakaraa
2016-05-11 22:47
#3

Yes nu funkar den :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Itchy
2016-05-11 22:50
#4

lyssna inte för mycket på en sida som drivs av djurrättsterrorister, de vinklar allt som de själva vill, och skiter fullkomligt i att visa de bra sidorna av lantbruk & djurhållning

You can't spell Bitchy without Itchy

[Synnerlig]
2016-05-11 23:11
#5

#4 Mmm, för det är terrorism att inte vilja döda andra varelser och visa att de andra djuren har känslor och intresse av att leva precis som vi människor och de goda är de som föder upp djur i fångenskap för att sedan döda dem och äta upp dem trots att vi inte behöver det. Låter logiskt…

[eliinmeyer]
2016-05-11 23:17
#6

#4 trots att det finns bra ställen så ska man fortfarande uppmärksamma där det inte är bra och sprida kunskap om det

Annons:
Em_
2016-05-11 23:25
#7

Det finns flera fakta fel på den sidan. De missar också att nämna att flera av tillvägagångssätten som målas upp som hemska faktiskt är de djurskyddsmässigt bästa alternativet, även om det inte verkar så om man inte är insatt. Tyvärr tar de inte heller upp förbättringar som är på väg. T.ex. måste alla kostallar som byggs nu vara för lösdrift. Det finns såklart flera områden som kan och måste förbättras. Lidande ska alltid undvikas. Men man ska vara medveten om att man inte får en nyanserad bild av djurhållning av sådana sidor.


Itchy
2016-05-11 23:26
#8

#5 en grupp som aktivt stjäl folks älskade husdjur kallar jag terrorister, för de är då inga aktivister i mina ögon

You can't spell Bitchy without Itchy

Calcifer
2016-05-11 23:43
#9

När jag vill läsa på om djurhållning så gör jag det på neutrala platser, inte de som är vinklade för att mänskligheten ska utmålas som monster eller där de påstår att ALLA djur som vi äter plågas till döds under gallskrik. Nej tack.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

veggie4every1
2016-05-12 01:43
#10

#0 Tack för att du intresserar dig för och bryr dig om att djuren utnyttjas och dödas.

Det är dock fullt möjligt för de flesta att ta avstånd från detta och att välja andra produkter. Det är nog lättare än du tror, på vegansajten tipsar vi dig gärna om alternativ🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Wowy
2016-05-12 18:22
#11

Jag röstade "Tycker det är synd", för det tycker jag. Det är därför jag är vegan.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

[Lollo 97]
2016-05-12 20:07
#12

Är ovo-lakto vegetarian, men håller på att försöka bli vegan, för jag klarar inte av att djur ska lida för människans skull.

veggie4every1
2016-05-12 20:46
#13

#12 Alldeles underbart🙂Hör gärna av dig om det är något jag kan hjälpa till med👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Rheen
2016-05-13 08:06
#14

Jag valde annat; för ordet 'synd' räcker inte till, det är mer än så. Jag tycker att det enkelt sagt är förjävligt.

~ Rheen.

Elsaharr
2016-05-14 00:48
#15

Mycket blandade känslor kring detta. Självklart tycker jag att det är hemskt men kan inte låta bli att hålla med #4 litegrann.

Zingo ;D

LeeKnow
2016-05-14 15:40
#16

Ärligt så är jag skeptisk till videon. Dom påstår att allt material i filmen är original och bara finns i denna film, men har sett ett av klippen är med i "ett liv som gris" som lades upp för flera år sen. Och det får mig att undra vad mer dom ljuger om? Spola fram till 05.09 (Hela "djurfabriken" videon) https://youtu.be/rCLenDSOOzY Och spola fram till 05.49 i "ett liv som gris" https://youtu.be/R6pdBhH08Wg Exakt samma klipp. Har varit i flera olika grisstall. ALDRIG sett grisar helt utan strö, grisar som vadar i bajs eller grisar med sönderslitna svansar. Dom lämnar dessutom ute att fixering är förbjudet i Sverige förutom vid speciella tillfällen och att mellan grisningarna så lever suggan livet på en stor lösdrift tillsammans med andra suggor. Men tänker inte ljuga och säga att videon är lögn helt och hållet, den är sann men dom vinklar den så att djuren har det värre än vad dom egentligen har. Personligen så tycker jag att djuren har det bra, jämfört med andra länder, men det finns fortfarande lång väg kvar och gå.

[Synnerlig]
2016-05-14 18:06
#17

#8 Är det alla djur som föda upp och slaktas som du kallar för "älskade husdjur"? Jag tycker att det snarare är terrorism att hålla individer i fångenskap och slakta dem. Jag hejar på de som går in och tar med sig de djuren och för dem till ett ställe där de får leva så naturligt som möjligt och för sin egen skull och slipper bli dödade, som Tomma burar gjort :)

[Synnerlig]
2016-05-14 18:10
#18

Någonting man kan fundera på är varför håller vi oskyldiga djur i fångenskap och varför dödar vi dem när vi i dagens samhälle inte behöver det? Varför tycker människan ha sig rätten att göra såhär mot andra individer bara för att de inte ser ut som oss? Bara som en fundering liksom.

Calcifer
2016-05-14 18:27
#19

#18 Därför att ALLA kan inte leva utan att konsumera kött, punkt slut. Svårare än så är det inte. Nu finns det ett val för de flesta människor men inte för alla.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Synnerlig]
2016-05-14 18:44
#20

#19 Fast nu vände jag mig inte till den lilla skaran människor som lever på ett sådant sätt att odling inte är möjligt och tillgång till affär inte finns :) Om bara dessa få människor som lever på det sätt jag nämnde ovan åt kött så hade inte köttindustrin existerat och oskyldiga djur hade inte behövts dödas i onödan.

Annons:
Itchy
2016-05-14 19:08
#21

#17 nej husdjur är husdjur, och produktionsdjur är produktionsdjur, hur många ggr har man inte läst om dessa förbannade terrorister som snor en familjekanin, eller som har hänt, ett helt stall med kaniner

och förstå att ni, (militanta veganer) kan inte tvinga er livsstil på folk som inte vill, dags att inse detta kanske

You can't spell Bitchy without Itchy

sallad
2016-05-14 19:54
#22

#21 Men att tvinga djur att vara i alldeles för små utrymmen för att människor ska få bacon, är helt ok. Bra logik.

-Rasmus 🌈

sallad
2016-05-14 20:08
#23

#21 Och om husdjur är husdjur och produktionsdjur är produktionsdjur, så kanske svenskar är svenskar och invandrare är invandrare, för det är ju samma logik som du har Itchy. Lägga olika värde på olika individer. 

Alla är lika mycket värda. Speciellt borde man väl värdera det som håller en vid liv, borde man inte det? Att namnge din mat, ett levande djur, med namnet ''produktionsdjur'', är en jäkla skam. Den dör, för att du ska leva, visa respekt. Eller ät inte det du inte kan respektera. 

Dags att inse detta kanske? Itchy.

-Rasmus 🌈

Itchy
2016-05-14 21:30
#24

#22/23 ja för jag menar ju självklart att svenskar är svenskar och invandrare är invandrare…nej du är en idiot för att ens uttrycka dej på det viset

och produktionsdjur är inget namn, det är ett ord särskiljer de vanliga hursdjuren och djur såsom kor,grisar & höns som används som just det, produktion.

alla djur är lika värda, likaså människor, och ingen har tidigare sagt att "djuren har inte lika värde för att de är produktions/husdjur" utan det är dina infantila tolkningar av vad andra tycker.

att sen påstå att alla djur sitter i för små utrymmen bevisar ju ytterligare att du inte har ngn riktig koll, utan troligen litar blint på dessa typer av propagandavideos där de alltid visar de värsta av de värsta, och aldrig glada & välmående djur i lösdrift eller liknande förhållanden

You can't spell Bitchy without Itchy

sallad
2016-05-14 22:21
#25

#24 

Jag kollar aldrig på propagandavideos, jag har aldrig kollat på propagandavideos, jag kommer aldrig kolla på propagandavideos. Jag är nog smart att avstå fabrikskött utan att ha fått utstå propaganda. Det räcker med att hitta ett slängt tjurhuvud utanför ytterdörren en tidig höstmorgon för att ändra sig. Att bli vegan.

Då antar jag att du skjuter dina husdjur med bultpistol för att sedan stycka och äta? Eller iaf kan tänka dig tanken, eftersom du har samma värderingar för dina älskade husdjur som bondens ''produktionsdjur''. Jag skulle då aldrig äta någon av dem, för jag älskar bondens kossor lika mycket som min familjs storpudel. Och jag skulle inte tänka tanken att äta våran hund, därmed inte kossan. Equal love, equal rights. 

En uroxe kunde springa runt i stora skogar, en kossa går i ett ladugård större delen av året. Jag är nog smart att lista ut att en ladugård inte kan likna sig med en stor skog. Ingen propaganda behövd. Slutsats, dem bor för litet.

Jag går naturbruks, jag har varit i ladugårdar, jag vet, jag har sett, jag har ögon. Jag behöver inte propaganda, jag bor inte i en storstad, jag bor på landsbygden. Jag bor tre meter från ett slakthus.

-Rasmus 🌈

Itchy
2016-05-14 22:25
#26

#25 jag har själv slaktat djur som jag sedan ätit, och har inga problem med att se verkligheten av vart kött kommer ifrån, men jag har inga planer på att döda min hund med en bultpistol för att sedan äta upp honom, finns mycket bättre alternativ än det

You can't spell Bitchy without Itchy

sallad
2016-05-14 22:35
#27

#26 Då är vi två, jag har slaktat många. Jag har dödat många. Jag kände ånger, jag blev vegan. 

Precis! Du verkar ha förstått, det finns bättre alternativ. På Ica kan man köpa kikärtor i konserv, jättegott protein! Eller varför inte odla egna baljväxter? Drick några kombuchathé under dagen så slipper du dessutom oroa dig för B12. Helt perfekt, helt utan död. Eller ja, kikärtsplantan fick ju sätta livet till. 

😉

-Rasmus 🌈

Annons:
Itchy
2016-05-14 22:36
#28

som sagt, det spelar ingen som helst roll vilket argument jag hör/ser/whatever, kommer aldrig bli vegan, eller ens vegetarian

You can't spell Bitchy without Itchy

Em_
2016-05-14 23:07
#29

#27 Jaså, jag trodde man använde insekticider på fälten, råttgift i lagerlokaler och så vidare i kikärtsproduktionen?


sallad
2016-05-14 23:22
#30

#29 Jag sa fel, självklart har vi veganer döda insekter med i vårat brottsregister. Men med tanke på hur mycket baljväxter en kossa äter så är vi veganer ganska oskyldiga. Går åt mycket soja m.m i kraftfodret innan den kan slaktas och hamna på någons tallrik. 

Så man räddar även många insekters liv genom att bli vegan, underbart.

-Rasmus 🌈

Lustgas
2016-05-16 10:10
#31

#29 Bara undrar: Så helt oavsiktligt råkar trampa på en mask på väg till affären, gör det det okej att avsiktligt betala för att någon annan ska ha ihjäl en gris, mala ner den och rulla färsen till köttbullar så att jag ska kunna ha mina köttbullar? Eller, som #28 påpekar: Ska jag hellre låta en ko ha ihjäl alla dessa insekter och sedan äta kon, än att låta människor ha ihjäl betydligt färre insekter i sin odling av kikärtor? Ska jag låta ha råttgift i en lagerlokal för kikärtor, eller ska jag låta ha råttgift i lagerlokalen för djurens stora mängd foder och sedan även i lokalen för kött-, fisk-, ägg- och/eller mejeriprodukterna? Själv skulle jag vilja påstå att inget är optimalt, men att det åtminstone finns de alternativ som är bättre än det andra.

vendelay
2016-05-16 10:41
#32

Oavsett hur en vrider och vänder på det så dödar veganism färre individer än icke-veganer gör. Det är omöjligt att leva ett liv som inte skadar någon, men är det verkligen en ursäkt för att skada så många som möjligt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wellcraft
2016-05-16 12:01
#33

#32 Stämmer knappast. Att självhushålla på ett ekologiskt vis där en odlar sina egna grödor och föder upp och slaktar sitt eget kött dödar minst.
Om man inte bara bryr sig om de ulliga, gulliga djuren - utan om man bryr sig om alla, även de som inte syns.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Em_
2016-05-16 13:18
#34

Jag tyckte det var värt att notera att diskussionen egentligen inte handlar om att döda eller inte döda djur utan den handlar om hur många och vilka djur vi accepterar dör pga våra matval.


Annons:
veggie4every1
2016-05-16 14:20
#35

Är 70 miljarder landlevande kännande individer per år acceptabelt?

I grova drag 10 gånger så många som hela planetens mänskliga befolkning, varje år.

Lägg också till ca 1000 miljarder vattenlevande djur, per år.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lustgas
2016-05-16 15:37
#36

#33 Möjligen; Det kanske är möjligt att leva så för en begränsad del av världens befolkning, men inte för att föda alla de +7 miljarder människor som ska samsas om ytan på världen. Av dessa bor över hälften i städer. Städerna upptar ca 60 miljoner hektar, på en total landyta på 13 miljarder hektar, medan åkerarealen och ängs-och betesmarker upptar 1,5 respektive 3,6 hektar. Som du ser så upptar vi allaredan väldigt stor yta på jorden. Om alla ställde om till ekologisk odling, foder inberäknad, skulle detta behöva uppta en ännu större yta. Alternativt så får alla djur som kan gå och beta fritt - vilket skulle kräva särdeles mycket betesmark. All mark på jorden är dock inte lämpade för varken odling eller bete (såsom skogar, öken, Arktis etc), vilket jag antar att de flesta ändå har koll på. Jag vet inte hur andra tänker, men jag själv drar slutsatsen att med denna statistik i bakhuvudet,så får alla helt enkelt inte plats med "självhushållning på ekologiskt vis" - i synnerhet inte om djur är involverade. För de som kan så visst, men verkligen inte alla.

Jag hittar inte hur många hektar av odlingen som går till djurfoder, bara att det är 38% av allt som produceras. Jag förmodar att en del av detta är sådant som människor har svårt att konsumera direkt, men det bör dock anmärkas att 95% av USA:s sojabönor och att 75% av Sveriges spannmål går till djurfoder. Det dör absolut insekter i både denna tillverkning och i den lilla minoritet som går till människor direkt. Men om en nu vill rädda fler djur på den begränsade yta som vi samsas om, så tror jag att väldigt mycket av detta hade kunnat ätas av människor direkt - förslagsvis av människor som annars svälter (på tal om att rädda liv).

Lustgas
2016-05-16 15:41
#37

Källförteckning för de som önskar:

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Varldens-stader-vaxer-allt-snabbare/

http://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/MI0803_2010A01B_BR_04_MI03BR1301.pdf

http://www.oscillator.se/sites/default/files/examples/documents/bild_djr_kottmiljo.pdf

Den sista, som är ett utskick från Djurens Rätt, kan verka något tvivelaktig på grund av sin partiskhet. Jag vill dock att innan någon dömer efter detta, döm istället källorna som det refereras till i texten.

kae
2016-05-16 18:12
#38

Går efter principen att jag äter det jag själv skulle kunna ta ur liv, dvs är jag demi-vegetarian (äter inte rött kött eller kyckling, men fisk, ägg, mjölk). Börjar dock inse att det argumentet inte håller med tanke på hur fruktansvärd mjölkindustrin är, men av ekonomiska skäl kan jag inte bli vegan just nu.

[Synnerlig]
2016-05-19 10:05
#39

#38 Det är oftast billigare att vara vegan, det beror ju på vad du väljer att handla för mat 🙂 Det finns dyra veganska produkter samma som att det finns dyra icke-veganska produkter. Om jag och sambon ville leva så billigt som möjligt så skulle vi kunna leva på ca 1000 kronor i månaden för oss två. Kan kanske bli ännu billigare till och med men än så länge har vi bara testat att leva på ca 300 kr i veckan för oss två och det har funkat jättebra 😛

Wellcraft
2016-05-19 10:33
#40

#36 Det du skriver och orelevant för mig. Har ingenting med saken att göra.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lustgas
2016-05-19 11:46
#41

#40 På vilket sätt är det orelevant?

Annons:
Upp till toppen
Annons: