Annons:
Etikettövrigt
Läst 735 ggr
Corgitok
2016-05-16 18:17

Varför ska man inte äta ekologiskt?

Varför ska man inte äta ekologiskt? Någon som har bra argument emot ekologiskt jordbruk? Har letat på internet men hittar inget bra.

Skriv gärna det här! Jag vet inte riktigt om jag ska köpa ekologiskt eller inte, men skriv inte argument emot att äta konventionell (inte ekologisk) mat tack.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Bjornen
2016-05-16 18:32
#1

Jag odlar det mesta själv utan gifter. Jag var en tid ansluten till Krav och efter det undviker jag Kravmärkta varor eftersom kontrollanterna var fullständigt odugliga och Krav:s regler är endast gjorda för stordrift och småskaligare produktion missgynnas.

[eliinmeyer]
2016-05-16 19:50
#2

Väldigt dyrt i längre kanske? Tror det är därför i alla fall alla avstår från det

nadilda
2016-05-16 20:17
#3

Det går ofta åt mer vatten vilken är/snart kommer bli en bristande resurs. Dessutom behöver du mer mark för samma mängd varor= kan leda till mer skövlad skog=större mängd koldioxid i vår atmosfär.På ett sätt sliter ekologiska varor mer på vår planet än vad oekologiska gör. Det är väl lite man kan resonera kring om man är i mot det.

kae
2016-05-16 20:31
#4

Finns uppgifter om att ekologiska växthusodlingar använder fossila bränslen för uppvärmningen av växthusen - dvs du betalar ett dyrare pris för en produkt som skadar miljön lika mycket som bekämpningsmedel. Gäller absolut inte alla och är inte säker på utsträckningen, men något tänkvärt i alla fall.

Corgitok
2016-05-16 21:24
#5

Tack för svar! Vad bra iFokus är alltså!🙂

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Katarina97
2016-05-19 18:01
#6

Tittade på en debatt om just detta häromdagen med bland annat forskare som är emot ekologisk mat och även några konventionella bönder så tänkte att jag skulle länka den här så kan du titta på den om du vill 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=WUc1IDRCQF0

Annons:
hund_katt
2016-05-19 18:48
#7

Ekologiskt kan förstöra miljön, som tidigare nämnt. Oekologiskt också, samt att det skadar insekter och en själv. Aldrig bra med gifter :) Alltid noga att kolla vart det kommer ifrån, och inte bara att det står ekologiskt. Sen är ekologiskt dyrare, vilket gör att många väljer bort det.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

cissi_1993
2016-05-19 21:22
#8

jag vet inte hur det är med mat men vet att med exempel tvätt till hotell kan frakten vara väldigt lång då det inte finns överallt dock som sagt detta är tvätt.

Upp till toppen
Annons: