Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1128 ggr
emiliasundstrom
2016-05-19 10:26

Kan lärare tvinga en elev att åka och simträna?

Hej!

Jag och resten utav min klass hade ett simtest i december varav bara jag och min kompis misslyckades. Min lärare som heter Peter hatar mig och och min vän inprincip och beter sig som en psykopat tex så har han till mig frågat om jag går i någon sport "för att de inte syns" vilket jag anser som kränkande då jag går i flera sporter. Sen så tex på simningen så ropade han på mig, av reflexer stannar man iaf jag. När jag stannade så blev han skitarg och sa att jag inte får nudda botten ( vilket jag inte gjorde då det vara ca 4 meter djupt och så lång är jag inte ) utan jag tog tag i kanten då jag förväntade mig att han skulle säga något som jag kunde förbättra med simningen mm. 

Iaf, till frågan. Eftersom jag och min vän misslyckades så ska vi göra om testet. Imorgon så åker resten av klassen på klassresa och jag och min vän samt nån mer från klassen ska stanna. Min fråga är, kan min lärare tvinga oss att träna inför testen? För det är en möjlighet givetvis, men vi måste väl ändå få välja själv?

Funderar på att skolka imorgon då jag inte tänker träna och undrar därför ifall det är tillåtet att tvinga oss att träna.

Blomma Med vänlig hälsning Emilia Blomma

Innehavare av Norths Hoppkaniner 

Regnbåge

Annons:
Fridaaaa
2016-05-19 10:29
#1

De måste det om det ingår i kritiererna , annars kan de inte ge godkänt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emiliasundstrom
2016-05-19 10:31
#2

#1 

Dock så ska vi få göra om testet, och detta är för att "träna" innan det.

Blomma Med vänlig hälsning Emilia Blomma

Innehavare av Norths Hoppkaniner 

Regnbåge

Fridaaaa
2016-05-19 10:33
#3

#2 Aa ja det tror jag inte dem kan tvinga en till.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[eliinmeyer]
2016-05-19 10:37
#4

Jag tror du i alla fall måste göra testen, sen tycker jag du ska prata med rektor, sättet han pratar med er är kränkande och inte okej som lärare, ska inte accepteras

Corgitok
2016-05-19 11:12
#5

Jag tror inte att du MÅSTE för de kan ju inte tvinga dig precis

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Hoseok
2016-05-19 11:51
#6

Vilken årskurs går du i?

Annons:
vendelay
2016-05-19 12:54
#7

Utifrån det du skriver borde du verkligen ta med din kompis och prata med rektorn. Det låter verkligen som att läraren utövar sin makt på er - varför skulle du inte stanna om han ropade t.ex.? 

Och nej, jag tycker att det låter väldigt konstigt att du ska behöva träna inför testet. Hans argument är säkert att du ska träna för att vara säker på att bli godkänd men 1. du kan träna ensam och 2. det finns ju faktiskt ingen lag på att du MÅSTE bli godkänd (även om du antagligen vill bli godkänd), vilket borde innebära att han inte får tvinga dig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Edhi
2016-05-19 13:02
#8

Håller fullt med #7 Tror att det går att få simintyg utanför skolan, ifall jag inte minns fel. Kanske måste en lärare ta kontakt med simhallen men i princip ska det inte vara något problem. Vet flera som gjorde det i min årskurs.

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


vendelay
2016-05-19 13:03
#9

#8 Så var det i min klass också, läraren behövde inte vara med ens på det faktiska testet utan det räckte om någon från simhallen intygade att eleven kunde simma (men såklart att simhallen och skolan har kontakt)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

pannkaksrullar
2016-05-19 17:47
#10

Nej, han kan inte tvinga dig att vara med och träna. Han kan inte tvinga dig att genomföra testet heller, men då blir det ju F. Dock kan han ju inte ge dig F för att du inte vill vara med och träna den dagen. 

Var i väldigt liknande situationen för två år sedan. Slutade med att jag tog med en kompis till simhallen på fritiden och gjorde "testet", som sen en badvakt fick intyga att jag klarat. Dock kollade inte badvakten alls på vad vi gjorde, han bara skrev på pappret.😛

emiliasundstrom
2016-05-19 19:27
#11

Min gympalärare är somsagt väldigt sträng och skulle aldrig låta en badvakt intyga att jag kan simma. Han skulle väl säga åt mig att det är jag som gjort det och aldrig godkänt det. 

Jag pratade med min pappa idag om simningen och min idrottslärare och vi pratade om hur konstigt det var att just jag och min vän fick icke godkänt då det var 30 stycken varav flera är dåligare än mig och min vän. Min vän är riktigt duktig på att simma och jag förstår inte varför hon inte fick godkänt. Imorgon när jag ska göra testet så ska min pappa följa med och kolla på när vi simmar och ifall jag inte får godkänt så vet jag att jag kan simma och då spelar inte hans åsikter någon roll. F kan jag få givetvis, men jag vill försöka då jag vet att jag klarar det, jag simmar mycket på fritiden och min familj reser mycket mm så jag är inte så dålig. 

Jag tycker givetvis att det han säger inte är okej men att prata med rektorn känner jag inte riktigt är aktuellt då jag inte ens vet vem det är. Vet inte om det är en tjej/kille eller hens namn. 

Det är inget fel på hans lektioner, det är bra övningar och han varierar mycket och brinner verkligen för det han gör, alla min övriga klasskamrater älskar honom. Det skulle jag också göra ifall det inte vore för de "kränkande" sakerna han säger.

Tack för alla svar! 🌺

Blomma Med vänlig hälsning Emilia Blomma

Innehavare av Norths Hoppkaniner 

Regnbåge

vendelay
2016-05-19 20:20
#12

#11 Jättebra att din pappa ställer upp och följer med. Jag tycker dock att det känns otroligt tråkigt att du inte har någon kontakt med rektorn, att du inte ens vet vad hen heter. För som det låter när du berättar så gör läraren verkligen, verkligen fel och det är inte okej. Det är såklart inte ditt ansvar att se till att hans chef ser hur dåligt han beter sig men det är synd att du känner att du inte kan gå till rektorn och berätta situationen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Edhi
2016-05-20 08:58
#13

#11 Det låter som ren diskriminering. Borde det inte gå att anmäla? Tråkigt att en lärare behandlar elever så olika..

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


Annons:
emiliasundstrom
2016-05-20 17:39
#14

Jag klarade testet, dock så skulle han antagligen aldrig sagt att jag klarade det. Var tvungen att fråga honom, jag ser det dock som en självklarhet att man säger åt eleven att den klarade ett test som den gått och mått dåligt över i flera månader. Däremot klarade inte min kompis det och hon kände att hon inte klarade av det, såklart ska han vara där och "peppa" henne för att min pappa står där. Har bara några få gympalektioner kvar med honom och längtar redan tills sommarlovet, ska försöka och hitta min skolas hemsida och kolla om min rektors mejl står där och isf skriva ett mejl till hen och berätta om hur läraren beter sig.

Blomma Med vänlig hälsning Emilia Blomma

Innehavare av Norths Hoppkaniner 

Regnbåge

vendelay
2016-05-20 20:39
#15

#14 Grattis till dig och väldigt tråkigt för din vän. Jag tycker att det är väldigt bra att du ska prata med rektorn!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

NordicSunset
2016-05-22 09:49
#16

Säger bara såhär: du måste ingenting. Han kan inte tvinga dig till någonting, det spelar ingen roll om det handlar om ditt betyg, vill du inte så gör du det inte.

Be the best version of you.

  • Zoella
Upp till toppen
Annons: