Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 714 ggr
Corgitok
5/20/16, 7:32 PM

Bli bättre på matte

Jag har fått göra 2 omprov denna terminen inom matte. Jag suger på matte och har ingen motivation alls. Jag är helt borta och drömmer bort mig under lektionerna vilket stör mig så sjukt mycke, för behöver kunna detta och höja mig för att komma in på naturlinjen i framtiden..

Tips? :(

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Gambino19
5/20/16, 7:36 PM
#1

Det finns specialhjälp att få om du pratar med din mentor..du kan få göra olika saker som är lättare eller roligare..jag håller med…matte är jättetråkigt men det hjälpte mig iallafall.

Gambino19
5/20/16, 7:36 PM
#2

Det finns specialhjälp att få om du pratar med din mentor..du kan få göra olika saker som är lättare eller roligare..jag håller med…matte är jättetråkigt men det hjälpte mig iallafall.

Corgitok
5/20/16, 7:39 PM
#3

#1 Bra tips, men hatar att på hjälp och sådant för känner mig så svag då. :/

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Äppelsnäckan
5/20/16, 7:49 PM
#4

Ska du gå natur måste du lätt ha ett C i matte. Det säger min mattelärare iallafall, och jag håller med honom. Man måste ha lätt för matte om man ska gå det då natur innehåller massa matte samt naturvetenskap. Vad är det du har svårt med? Kan du inte sitta med nåt matteproffs i klassen som hjälper och coachar dig? Eller säga som du känner till din mattelärare.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Corgitok
5/20/16, 9:41 PM
#5

#4 Jag har svårt för att hitta sätt att räkna ut talen så det krånglar i min hjärna. Jag hatar när saker måste vara exakt som det är i matte, svaret är bara ETT svar och inget annat. Vill gärna få tips om vad jag kan göra , men helst hemma så jag blir stressad och känner mig dålig om någon lärare ska ge mig specialhjälp..

Finns det verkligen inget man kan göra utan att en vuxen hjälper till?😓Kommer säkert få F i nian om jag inte löser detta..

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Prenova
5/20/16, 11:37 PM
#6

#5 Förstår din frustration, men tyvärr måste jag (som själv snart läst första året på natur) säga att matten är ganska tuff och att man helst ska ha hyfsat lätt för matte. Men om det verkligen är det du vill är det ju vad du ska göra! Om du har en kompis som är duktig på matte kan du kanske be hen hjälpa dig lite då och då?

Annons:
nadilda
5/21/16, 7:25 AM
#7

Enligt mig är matte mycket en självförtroendegrej, tror man att man kan klara det så gör man ofta det. För mig är det väldigt tydligt då jag vet att jag oftast klarar matteuppgifter, men däremot har betydligt sämre självkänsla i fysiken. Ger man mig en fysikuppgift och säger till mig att det är matte så löser jag den antagligen, hade man sagt att det var fysik så hade jag antagligen inte gjort det. Min matte/fysik-lärare blir lite frustrerad på mig😛 Så mitt tips är att se om det finns någon matte du tycker är lite roligare eller lättare och försöka bygga upp någon form av säkerhet därifrån. Och ett annat tips är att verkligen vara envis och ge dig attan på att förstå! Fråga din lärare och se till att verkligen luska ut det du inte fattar, inga frågor är dumma frågor! Läraren är där för att hjälpa.

JuliaMG
5/21/16, 1:18 PM
#8

Mitt tips är att kämpa på. Jag har väldigt lätt för vissa delar i matten som jag tycker om, samtidigt så har jag super svårt för vissa delar som jag tycker är tråkiga och onödiga, men jag ser bara till att ta hem lite extra uppgifter på de delarna och kämpa mig igenom uppgifterna så lösningarna fastnar i huvudet. Det är skitjobbigt ibland, men det är värt det.

Ett annat tips är också att du ser till att prata med din lärare. Förklara för henne/honom att du verkligen vill höja dig i matte och att du vill ha tips på hur du kan göra det och att du är villig att kämpa för att nå dina mål. I sjuan hade jag E i alla ämnen förutom musik och svenska där jag hade D, och jag var väldigt omotiverad i skolan, men sedan skärpte jag till mig lite och insåg att jag kunde få bra betyg om jag trodde på det själv och om jag verkligen försökte. Nu så har jag höga betyg i nästan alla ämnen och är mer motiverad än någonsin. Jag ser det som en utmaning. Skolan, matten, pluggandet, det handlar mycket om vilken inställning du har, om du tror på dig själv eller inte. 

Själv så är jag en teoretiker, de praktiska ämnena är de som sänker mitt meritpoäng och ett tag så hade jag gett upp om att höja mig från ett E till ett D i idrott. Jag tyckte bara det var jobbigt och onödigt och svårt, men så var det en av mina klasskamrater som sa en sak till mig när jag sa att jag inte kunde klara av att göra ett trix på gymnastiken: "Du ger ju aldrig upp på de teoretiska ämnena, så varför gör du det nu? Du har ju redan gett upp, då kommer du ju ingenstans. Du klarar det här, jag tror på dig. Du klarar det, eller hur?". Och vet du vad? Jag sa att jag skulle klara det, jag provade att göra det, och jag klarade det. Och nu så kommer min idrottslärare höja mig till ett D i idrott. Det handlar om inställning. Våga kämpa.🙂

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Calcifer
5/21/16, 1:22 PM
#9

Matte är något som är ganska "enkelt" (notera: inte för alla!) då det finns vissa regler som är som huggna i sten - dvs de reglerna gäller ALLTID. Fokusera mycket på dessa regler, där det inte finns några alternativ, och verkligen lär dig dem. Det brukar hjälpa ganska rejält.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: