Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1893 ggr
JuliaMG
2016-05-21 12:59

Hur är sammanhållningen i eran klass?

Jag blev bara lite nyfiken på hur sammanhållningen är i eran klass och på eran skola, för i min klass har vi alltid haft lite problem med vår sammanhållning. Det skulle vara intressant att få lite perspektiv på hur det är på andra skolor/i andra klasser. Trivs ni ihop? Är det väldigt stökigt? Hur är det med grupperingar? osv osv…🙂

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Annons:
[eliinmeyer]
2016-05-21 13:14
#1

Vi hade världens bästa klass i 7an och 8an, alla var vänner med alla i princip, det av inte så att någon ignorera någon i alla fall, vi hade bra lärare och stämning osv. Sen splittrades vi till 2 klasser istället för 3 så nu är det inte lika bra tycker jag, men det är inte dåligt

Calcifer
2016-05-21 13:21
#2

Det har berott på. Vi har definitivt haft vissa "gäng" inom klasserna men på gymnasiet nådde det sin spets. Läste estet. De som gick musik hände med varandra. De som gick dans hängde med varandra. Sen var det vi TRE teatrare som hängde med varandra. Skulle det röstas eller liknande däremot så gick dansarna och musikerna ihop så där satt vi tre stycken utstötta teatrare som inte hade en åsikt som var värt nåt. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Flöffo
2016-05-21 14:07
#3

Jag går i 9:an nu, började på en ny skola i 7:an. Det var ganska mycket "drama" i 7:an och 8:an. I sjuan kände jag mig väldigt ensam, de flesta kände redan varandra sen innan och jag kom till skolan helt ensam. Jag började hänga med en tjej, men hon brukade lämna mig ibland så vi var inte så jättebra kompisar. I åttan höll många på och bråkade mycket, men jag och min kompis (tjejen jag hängde med, vi fick en bättre relation så småningom om så vi är kompisar nu) stod utanför så det var inget som vi direkt brydde oss om. Två stycken bytte klass och skola, men vi fick även nya elever i klassen. Nu i 9:an är det faktiskt bra stämning. Grupperingarna är inte lika tajta längre. Visst finns det fortfarande folk som hänger mer med vissa än andra (jag och min kompis brukar inte hänga med resten av klassen direkt, men det händer att jag pratar med andra och så, så det är inga problem egentligen) men alla pratar med varandra och fungerar bra ihop. Inte världens bästa gemenskap, men det är helt okej :)

//Flöffo

Corgitok
2016-05-21 16:03
#4

I min förra klass höll vi på att BLItajta. Hela klassen hade umgåts varje dag och alla kunde vara med alla. Fick lite familjekänsla och det hade nog blivit bättre om det fortsatte men vi behövde omväxling. Idag kan alla prata med alla men man har liksom sina egna gäng, iallafall när det gäller oss tjejer i klassen. Mitt gäng är lite var och där men det är med andra personer från andra klasser. Denna klassen är ganska ny men blir nog väldigt bra i nian.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Corgitok
2016-05-21 16:04
#5

Att bli väldigt tajta*

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Vikan
2016-05-21 17:57
#6

Har gått i denna skolan sen 4an och får nu i 9an. Vår klass har alltid varit upp och ner, väldigt uppdelad och ibland fylld med drama. I sjuan blev det någorlunda lugnt innan det skedde ett bråk och vil blev mer uppdelade. Åttan blev relativt lugnt, och nu är det kaos igen, haha. Vi är en rätt stor klass, 30 pers, och de flesta går ihop med varandra, men det är fortfarande uppdelat

Annons:
Turast
2016-05-21 22:21
#7

sämst…. Går 3an på gymnasiet så tar studenten om ett par veckor. 

Klassen frös ut mig i höstas och fick mig nästan att hoppa av, lärarna fick det att verka som det var mitt ansvar att få bra stämning igen osv. Klassen har ringt runt till mina kompisar på kvällar och sagt att de inte ska lyssna på mig, att jag är en idiot osv :I Blev tvungen att tacka nej till en praktikresa till Sydafrika pga dem, lite surt

Ska bli skönt att sluta..

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Horse24]
2016-05-21 22:27
#8

Det finns olika kompisgäng och så, och de finns de som hamnar utanför, men det är mest för att de inte har gått här speciellt länge. De allra flesta som går i min klass har gått här sedan 6-års, så vi har många minnen tillsammans, och framförallt en väldigt bra gemenskap. Många lärare som blir förvånade när de märker det.

Vi är verkligen inte så tajta som vi var i början, men det beror på att vi har delats upp i 3-grupper, plus att folk förändras hela tiden. Men själv tycker jag att sammanhållningen är bra, och även om jag aldrig haft någon kompis som jag stått speciellt nära har jag heller aldrig varit helt ensam.

Wowy
2016-05-21 23:21
#9

Dynamiken i min klass är rätt speciell. Det har de flesta av våra mentorer sagt.

Vi är rätt stökiga ibland, ibland ganska svåra att få grepp om. Vi har gått från lärare till lärare genom åren, och nu är det lite försent att försöka skapa större sammanhållning. Det är bara ett par veckor tills vi slutar nian.

Gruppdynamiken har förändrats genom de tre år vi har gått tillsammans. I början var det oerhört strikta grupper, tydliga gäng. Men nu har man blandat sig med varandra. Och även fast det ibland känns som om alla dömer alla är det inte jättefarligt. Och det känns mycket bättre än vad det gjorde i sjuan. Då var jag rädd för somliga i min klass.

Jag vet inte om jag är ledsen eller glad över att skiljas från mina klasskamrater. Det är väl både och. Det är dags att vända blad, börja på ett nytt kapitel. Dags att lämna högstadietiden bakom sig.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

hund_katt
2016-05-24 00:30
#10

Vår klass består av 15 elever, och vi är indelade i två "grupper". "Min" grupp består av 6 stycken, inklusive mig. Andra gruppen är 4. Resten är lite "mitt emellan". De är 3 stycken som alltid äter med gruppen på 4, sen resterande 2 brukar mest vara för sig själva. Grupp "2" och "3" (grupp 2= gruppen med två personer, grupp 3= gruppen med fyra personer) är inte riktigt i en grupp eller så, utan dom är bara.. Vad ska man kalla det? Aja skit samma, de är ingen direkt grupp men grupp 3 är oftast med grupp "4" bara för att de var vänner förr, men de är på övrig tid oftast med oss, och de säger ofta själva att de stör sig på grupp 4. Grupp två är också oftast med oss, dock äter dom oftast själva eftersom borden i matsalen antingen har 6 platser eller 12.. Och inte ofta som 12platserna är lediga så vi sitter vid varsitt bord på 6. Min grupp och grupp 4 är liksom krig typ.. Vi kommer aldrig överens, och skulle vi bli indelade med varandra på grupparbete så slutar det alltid med katastrof. Grupp fyra, är om ni frågar mig, min grupp och de fem andra, väldigt dömande, "fake" låtsas vara snälla men inte alls är det egentligen. Nu menar jag inte som i typ mean gurls eller nåt, men de kan aldrig säga sanningen om något så de går runt med fakeade känslor. Min grupp, och speciellt jag, säger direkt om det är något jag inte håller med om och så haha. De har ingen logik heller. Dom är blinda för allt som händer runt om dom typ. "Grupp 3" märker dom inte alls av att dom inte gillar dom, medan vår grupp märker sånt direkt, så fort något inte är rätt så tar det bara någon sekund innan vi märker det haha. Dom verkar inte direkt ha någon jättebra gruppkänsla eller vad man ska säga haha. Dom står inte direkt upp för att de är en grupp, medan vår grupp är liksom "ett". Dock är det jag som "försvarar" vår grupp oftast haha, förmodligen för att jag inte är rädd för det. Om någon gör något mot någon i min grupp då jävlar.. Medan "grupp 4", om någon gjort något så kramar den ena tjejen om den andra och säger "men Gud så kan dom inte göra" och låtsas trösta typ, men gör ingenting åt det, och kommer samma person fram igen och säger något så bara tittar dom på. Vi är btw en klass på 13 tjejer och 2 killar, de två killarna är med i grupp 4. Jaa… Det var "lite" om vår klass xD nu när man tänker på det så verkar det som att det är en film eller något vi kommer ifrån hahaha! Har säkert glömt något jag ville säga men säkert inte viktigt xD aja.. Hoppas ni orkade läsa :'3 Jo juste.. Vår grupp är den "udda" typen. Jag är det man kallar för "emo", gillar anime och manga medan de andra fem i vår grupp dyrkar kpop och kdrama :P Gruppen med två är också into manga och anime, endel kpop och sånt med. Grupp 3 och 4 är bara tråkiga mainstream ;) säkert därför grupp 4 hatar på oss för att vi anses udda

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Elsaharr
2016-05-24 20:54
#11

Jag älskar min klass, verkligen. Jag trivs så himla bra och är glad att ah hamnat i den. Alla hjälps lixom åt att bidra till en gid stämning. Och jag tycker att sammanhållningen är underbar. Visst, finns det grupper så att folk hänger mer med vissa än andra, men det är inte så att det är bråk mellan olika grupper nån gång, för gränserna är inte så tydliga mellan vilka som är med i gruppen och inte, utan det är nog mer som en stor grupp. Vi brukar inte äta på olika plaster t.ex utan vi tar upp ca 2-3 bord i matsalen och man sitter vid det man får plats vid. Men vi är en väldigt stökig klass. Lärare klagar ofta på att vi är för högljudda, svär för mycket, är allmänt röriga och är bara allmänt röriga. Det finns bara några få i klassen som är lite mer av den tysta typen och inte gör så mycket väsen av sig och det är nog också de som tillhör en speciell grupp minst av alla.

Zingo ;D

Edhi
2016-05-25 12:02
#12

Min klass är snarare tyst än högljud, för det mesta. Sammanhållningen är ok. Jag är lite överallt och ingenstans. Eleverna är inte alltid schyssta mot varran- men jag älskar allihopa endå. För det mesta hänger jag med folk från andra klasser, men ifall jag umgås med någon från min klass brukar det vara från det 'halvpopulära gänget' som satsar på plugget, men som fortfarande är mainstream. Det händer även att jag snackar lite med the cool kids, eller idrottsidioterna- men det är inte lika ofta :)

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


[fin_kanin]
2016-05-26 19:55
#13

Sådär tror jag, men just nu bättre en någonsin! Det känns som att alla har "mognat" till lite och blivit lite schysstare. Förut var det jobbigast mellan tjejerna, de som tycker att de är coola blev istället dryga och fick allmänt dåligt betende. Jag var väl den snälla alla kunde prata med, och jag försökte hjälpa alla, vilket gjorde att det alltid blev mitt fel tillslut… Nu är jag med en grupp tjejer och vi håller oss lite borta från alla andra. Resten av alla andra i klassen håller på med töntiga lekar, bråkar och hackar på varandra. Det får dem väl göra, att prata skit bakom ryggen på andra får vara deras grej, ärligt talat bryr jag mig inte alls. Jag känner mig iaf trygg med mitt lilla gäng, om ett år ska vi ändra klasserna vilket faktiskt känns okej!

Annons:
LeeKnow
2016-05-26 20:08
#14

Ganska bra skulle jag vilja påstå. Jag är alltid själv i skolan p.g.a dåligt självförtroende, blyg o.s.v och har alltid avfärdat folks försök att få med mig i klassen, men jag känner ändå att jag troligen skulle kunna hänga med flertalet om jag bara vågar 😃

Klart det finns grupperingar, men det är ändå en sån klass där alla kan vara med alla. Tyvärr så har det kommit en kille nu på senare tid som är helt sjuk i huvudet, men annars är alla goa o glaa :)

Liv03
2016-05-26 21:55
#15

I 5:an var allt jättebra. Alla kunde prata med alla och alla hade någon att vara med och ingen kränkte någon. Sedan kom elever från andra skolor och ställde till det. Det blev grupperingar, grupptryck och ungefär som en hierarki, det finns "populära" med mycket makt och sedan jag och mina kompisar som nästan är mobbade. Jag har pratat med lärarna och rektorn, men de jämför bara med skolor med akuta mobbnings-problem, så det blir aldrig något gjort. De säger att de "jobbar på det".

Tokyo
2016-05-28 10:17
#16

Det är en del gruppering men alla har sin egen "grupp" att vara med och jag tror att dom flesta trivs väldigt bra, inklusive mig. Jag känner mig bekväm trots att alla inte är jättetajta med alla, men nu till nian ska vi splittra klasserna och göra nya vilket alla är jävligt förbannade över. Själv har jag inte direkt börjat bry mig än, men det kommer jag antagligen (beroende på vilka jag kommer hamna i samma klass som) när det är aktuellt.

[Lollo 97]
2016-05-28 12:30
#17

Finns grupperingar i våran klass, klassen är väldigt stökig, är aldrig tyst, alltid någon som kastar sudd eller annat, blickar från alla håll och kanter (speciellt riktat mot mig). Vi är 26 elever, tror vi är den största klassen på hela högstadiet. I klassen och jag umgås endast med en person i klassen för ingen annan vill vara med mig. Så trivs inte särskilt bra i min klass, men de andra klasserna är inte bättre de. Om man räknar in alla klasser på högstadiet så är det sexuella trakaserier, taffsande osv, folk skriker fula ord, tar kort på personer som inte vill, slåss, inte konstigt att man mår dåligt av att vara där nu när jag tänker på det.

larssonnadja
2016-05-29 22:23
#18

Började gymnasiet i höstas förra året och jag bara älskar min klass. Vår sammanhållning är riktigt bra. Alla umgås med alla och ingen lämnas utanför. Vårat samarbete är väl inte top notch direkt utan det behövs bättras. Det kan även vara lite livligt på vissa lektioner men säger någon av oss högt att vi ska vara tysta så blir vi det. Vi lyssnar på varandra bra ändå.

Harley och CharlieHjärta

HildaSvensson
2016-06-24 15:36
#19

Min högstadieklass som jag har haft sedan 7:an (slutade 9:an nu i somras) har varit som en familj. Alla umgås med alla och våra handledare (mentorer) är som våra föräldrar. Vi hittar på massa saker tillsammans och vi har så sjukt kul ihop. Alla (inkl mentorerna) grät sönder på skolavslutningen, kändes som att splittras ifrån sina syskon och föräldrar 😢❤️

Upp till toppen
Annons: