Annons:
Etikettövrigt
Läst 643 ggr
Corgitok
5/25/16, 5:51 PM

Ebay

Kan man lita på ebay?  Vill gärna beställa saker där ifrån, men det känns otroligt billigt vilket får mig osäker. Har ni några erfarenheter? Är det en bra sida?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
[Lollo 97]
5/25/16, 5:52 PM
#1

Har beställt där ifrån, och allting kom helt och i bra kvalité :)

Fridaaaa
5/25/16, 5:57 PM
#2

Ebay = som tradera = olika säljare.
Så man får kolla lika noga där som på tradera kring omdömen mm :) 

Men jag tycker det är bra sida, och väldigt blandat i kvalite

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
5/25/16, 5:58 PM
#3

Ebay är ju som Tradera, en sida där olika säljare lägger upp annonser. Själva Ebay i sig är en bra sida som jag aldrig upplevt problem med, men precis som på Tradera får man kolla in varje säljare för sig.

frejaspluto
5/25/16, 6:00 PM
#4

Jag älskar eBay !

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

blodörn
5/25/16, 6:03 PM
#5

Kolla på säljarens sida först. Man brukar se vad andra som köpt från den tycker om säljaren och så.

Do as you would be done by - And think for yourself

Honestyisdead
5/25/16, 6:16 PM
#6

Precis.  Handlar man av säljare som fått många bra omdömen brukar det gå bra. Undvik de som inte fått några eller har flera negativa.

Annons:
Hoseok
5/25/16, 6:19 PM
#7

Som alla andra säger. + Tänk på att vara realistisk, produkter för ofantligt låga priser (främst kläder!!) från Kina brukar inte särskilt ofta uppnå vad man förväntar sig. Man gör på egen risk helt enkelt. Jag har beställt tiotals mobilskal för 10 kr styck på ebay. Vet folk som köpt kläder billigt också men som sagt, på egen risk.

MarHai
5/25/16, 6:21 PM
#8

Jag handlar mycket från ebay, det har aldrig krånglat för mig. Köper bara från säljare som har minst 98% i betyg.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

MarHai
5/25/16, 6:23 PM
#9

Har köpt mycket kläder därifrån, har i det hela varit nöjd med kvalité och storlekar, även om jag har fått några som har varit försmå.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

frejaspluto
5/25/16, 6:32 PM
#10

Håller med alla här inne kolla upp återförsäljaren först

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Corgitok
5/25/16, 6:33 PM
#11

Vad trevligt att höra  att ebay oftast funkar bra!🙂

Har två frågor till:
1. Kan de inte luras på pengar/hacka? 

2. Hur lång tid brukar leveransen ta ungefär?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Magrat
5/25/16, 7:02 PM
#12

Hacka kan de knappast göra men visst finns det oseriösa säljare, kolla på omdömena och använd paypal är min rekommendation.

Leveransen är jätteolika beroende på var i världen och säljare. För mig har det tagit mellan en vecka upp till sex (!) månader. Men vanligast brukar vara ett par veckor. Själv handlar jag främst från säljare i USA. Tänk på att du kan råka ut för tull om du köper någonting från en säljare utanför EU, inte jättekul om det är något dyrt man köpt.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Zadeira
5/25/16, 7:13 PM
#13

Ja de kan luras på pengar, men jag har aldrig varit med om det eller att någon jag känner blivit lurad.

Leveranstid beror på vart/vem du beställer ifrån. Det står oftast beräknad leveranstid på varje vara. Från Kina burkar det ligga på 30 dagar.

Annons:
Corgitok
5/25/16, 7:14 PM
#14

#12 Kan det bli tull även om man valt fri frakt?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Hoseok
5/25/16, 7:35 PM
#15

#14 Självklart kan det bli tull när man köper saker från utomlands. Att du inte betalar frakt är ju något säljaren valt, inte tullen. 😉

Fridaaaa
5/25/16, 7:37 PM
#16

#14 Ja det kan det bli ändå.

Men kör på de som skickar från EU så slipper du riskera :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Corgitok
5/25/16, 7:42 PM
#17

#15 #126 Okej, tack!🙂

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Zadeira
5/25/16, 7:53 PM
#18

Om du köper för under 300 kr blir det aldrig tull-avgifter kan också vara värt att tänka på.

Fridaaaa
5/25/16, 8:05 PM
#19

#18 Verkar inte stämma alltid.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
5/25/16, 8:09 PM
#20

#19 Enlig tullens hemsida så gäller följande:

Befrielsen från tull och moms gäller inte för

  • alkoholhaltiga drycker
  • tobak eller tobaksvaror
  • parfymer och luktvatten

Men alla andra varor gäller det på.

Annons:
Fridaaaa
5/25/16, 8:17 PM
#21

#20 Ja detstår så på sidan men verkar inte stämma alltid ändå. 
Vet en som beställde från ett ställe, minns inte vart men inte inom EU, under 300 kr och fick tullavgift :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CaptainBunchie
5/25/16, 8:18 PM
#22

Jag har beställt en hel del saker från ebay, varav en viss del kanske inte riktigt var som jag väntade mig; de har en tendens att använda 'falska' bilder och kvalitén är ibland ganska dålig. Saker som är köpta från asien är nästan garanterat små i storlekarna. Frakr för min del har gått på runt någon månad. Beräknad leverans brukar stämma och står oftast på produktens sida.

Som tidigare har sagt; kolla upp säljarens omdöme/produktomdöme.
Dubbelkolla alltid mått och dyl. Ta produkterna med en nypa salt, det är mycket möjligt att du får hem vad du inte riktigt väntade dig (räkna helt enkelt inte med toppkvalité).

Angående tull så beror det väl på hur stort paketet är, hur många saker det är och hur dyrt det är. Jag har aldrig fått tull på något jag köpt, men har också aldrig köpt speciellt stora eller dyra saker. Då är det smycken-mobilskal och någon enstaka peruk jag köpt.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Upp till toppen
Annons: