Annons:
Etikettundersökningar
Läst 860 ggr
vendelay
2016-05-26 15:25

Erfarenhet av BRIS

Vad har du för erfarenhet av BRIS? Om du inte har någon egen erfarenhet är det också okej att välja "annat" och skriva om vad t.ex. en kompis berättat om sin kontakt med BRIS.

Bra erfarenhet kan t.ex. vara att ni känt er vänligt bemötta, att ni känner att de har lyssnat och tagit er på allvar och liknande positiva känslor.
Dålig erfarenhet kan t.ex. vara att ni känt er förminskade av dem, att de bemött er på ett otrevligt/ohjälpsamt/fördomsfullt sätt och liknande negativa känslor.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Katarina97
2016-05-26 18:54
#1

Väldigt blandat beroende på vem man får prata med. Har chattat med dom några gånger, aldrig ringt. Ibland har det varit riktiga stolpskott som en gång då jag skrev om en grej som hänt mig som fått mig att må väldigt dåligt och jag bara kände att jag behövde skriva av mig för någon som lyssnade och hen svarade "Jaha, och vad tycker du att jag ska göra åt det?" och andra saker som verkligen visade på att hon inte hade något intresse av att lyssna på vad jag sa. 

Andra gånger har de varit bra stöd. När jag chattade med dom ganska ofta i en period lärde jag mig vilka som var bra att chatta med. När ett namn kom upp som  jag visste var en värdelös lyssnare kryssade jag ner sidan och ställde mig i kö på nytt i hopp om att få någon bra. 

Men jag tyckte ändå att de flesta är bra.

vendelay
2016-05-26 19:08
#2

#1 Vad skönt att höra att du känner att de flesta där är bra! Jättetråkigt med de som inte är bra, deras jobb går ju så mycket ut på att lyssna så då tycker jag nog att de också borde kunna lyssna. Bara ge sitt stöd tyst lixom. Tack för ditt svar!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ElsaN.01
2016-05-26 21:37
#3

Jag har mailat med dem en gång, och vet inte riktigt vad jag tycker… Jag kände inte riktigt att de svarade på mina frågor, men de tog mina problem på allvar och rekommenderade mig att gå och prata med en kurator eller liknande.

vendelay
2016-05-26 21:47
#4

#3 Det är bra att de tog dina problem på allvar!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Corgitok
2016-05-26 21:52
#5

Det funkade.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

vendelay
2016-05-26 22:02
#6

#5 Skönt att höra!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Mysan_
2016-05-27 06:25
#7

Chattade lite med dom förr, under en tid jag mådde väldigt dåligt, och jag tycker inte dom verkar särskilt bra. Det kändes typ bara som jag berättade några problem, och dom var typ inte till någon hjälp om jag ska vara ärlig. Båda två gångerna kände jag att vad sjutton tjänade jag av att göra det där? Nej, jag kunde lika gärna hoppat över det faktiskt, dom var inte till någon hjälp alls för mig, det kändes faktiskt nästan som att prata med en vägg. Dom tog liksom inte problemen på allvar kändes det som, svårt att förklara. Lite som #1 säger ungefär, dom visade inget intresse alls och gav ingen hjälp. Det är i alla fall hur jag har upplevt det, jag hoppas alla andra känner att dom får bättre hjälp!

[Mazamizari]
2016-05-27 07:09
#8

Jag har både ringt och chattat med dem. Vid två olika tillfällen som har ett par år emellan sig med. Jag ringde första gången när jag var väldigt ung. Jag minns inte varför men jag minns att det var mina föräldrar som tyckte att jag skulle göra det. Jag anar att det kanske var något halvår innan jag försökte begå självmord första gången. Så det måste varor år 2008. Den jag talade med på telefonen var väldigt trevlig och gick mig att må bättre så det var en bra erfarenhet. Jag chattade med dem då jag gick på gymnasiet tror jag, första året. Jag var rädd för min mor bråkade så mycket med min lillebror. Så det måste varit år 2011 eller så. Den kärringen var otrevlig och jag gillade verkligen inte att chatta med henne så det var en dålig erfarenhet.

vendelay
2016-05-27 16:33
#9

#7 Usch, vad tråkigt att höra. Det är verkligen helt galet att du har en sån erfarenhet när de ska finnas där för att hjälpa.

#8 Du har haft både tur och otur. Jag är glad att det gick bra när du ringde dem. Jättetråkigt att höra om gången ni chattade, de får ju verkligen inte vara otrevliga!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: