Annons:
Etikettövrigt
Läst 839 ggr
Biancaa
5/28/16, 1:51 AM

Sommarjobba med förälder?

Är det tillåtet? Kanske låter otroligt dumt men tänker på att man inte får gå i samma klass/skola som en förälder jobbar på.

Annons:
Joppo
5/28/16, 2:10 AM
#1

Det är tillåtet att jobba med sina föräldrar :) Det finns väldigt många familjeföretag i vårt land där flera generationer människor arbetar tillsammans

Dock finns det väl en del specialfall som i exempelvis skolan där det inte är lämpligt att barnen och föräldrarna "jobbar" tillsammans. Detta eftersom man vill undvika att eleverna särbehandlas av sina föräldrar. Det är nog svårt att till exempel sätta objektiva betyg på sina egna barn. Jag ställer mig dock frågande till om det uttryckligen är förbjudet att undervisa sina barn? Finns det verkligen en specifik lag som reglerar detta?

Hoseok
5/28/16, 4:23 AM
#2

Sommarjobb , ja! Jag har varit lärarstudent och då har vi snackat om att man inte ska jobba på en skola med barn/nära släktingar pga risk för särbehandling, men känner inte att det är samma sak, och har jobbat på förskolor där pedagogerna har sina barn på plats..

frejaspluto
5/28/16, 10:17 AM
#3

Jag skulle ställa upp med om min dotter ville ha ett sommarjobb. Men det bra om tonåringar får prova sina egna vingar och försöka själv med annat. Eftersom jag jobbar i stora lokaler med avdelningar /kontor skulle jag se till att hon jobbar med samma men på helt annan avdelning. Bara för att få självständighet prova sig fram med sitt eget huvudet…

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Biancaa
5/28/16, 1:34 PM
#4

#2 Nja, min pappa är bilmekaniker, så det är inte riktigt samma sak. Men jag undrade bara för säkerhets skull :)

Alvirpo
5/28/16, 8:12 PM
#5

Våran tyskalärare är mamma till en kille i min klass, så att undervisa sina barn verkar ju vara okej ändå. Men då är ju detta bara 3 lektioner i veckan under 4 år, vilket ju är ganska lite till skillnad från andra ämnen! 🙂

Biancaa
5/28/16, 8:22 PM
#6

#5 Antar att det är olika från skola till skola då!🙂

Annons:
nadilda
5/28/16, 8:39 PM
#7

#5 & #6 Tror inte att det är förbjudet enligt lag att ha sin förälder som lärare, man bara starkt avråder ifrån det och många skolor har det säkert som policy.

Calcifer
5/28/16, 9:17 PM
#8

På samma skola får de absolut arbeta, har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara förbjudet. Min styvpappa var lärare på min gymnasieskola och han hade inte mig men min lillebror som elev i alla tre år han gick där. Absolut ingen särbehandling där inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

oh-la
5/29/16, 11:38 AM
#9

Det är klart att man får ha en förälder som lärare, även om jag säkert tror att man avråder från det om möjlighet finns. Alla bor ju inte i centrala Stockholm med tillgång till flera skolor. Det skulle ju bli ett ganska stort bekymmer ute på våran landsbygd där det kanske bara finns en skola om barnen till lärarna inte fick gå där… Jag sommarjobbade på min mammas jobb för ganska många årsedan. Det va ett litet kontor med 6 anställda så det fanns ingen chans att vara på annan avdelning. Jag fick senare ett längre vick där och tillslut min första fastanställning. Får du chans att sommarjobba på en förälders jobb är det guld för framtiden!

frejaspluto
5/29/16, 6:52 PM
#10

Håller med endel här, Det är helt ok, att gå i samma skola . Kanske inte i samma klass, det skulle inte jag vilja ha .

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Fridaaaa
5/29/16, 8:15 PM
#11

Man får jobba på samma skola som sina föräldrar.
Vet flera som jobbar p åsamma förskolor tex men olika avdelningar eller samma skola fast olika klasser.

men ja det är helt OK att jobba för/med sina föräldrar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: