Annons:
Etikettmat-och-dryck
Läst 1100 ggr
Corgitok
2016-05-31 17:08

Godis som är bra för miljön/djuren

Vill äta godis, men hittar varken ekologiska eller veganska godisar vad jag vet eller tänkt på. Tips på gott (chips, godis, popcorn vad som helst) som finns i en vanlig mat affär? :) Är inte vegan men tänkte att den här sidan skulle kunna vara bra endå då tonåringar älskar godis å en del börjat tänka på andra och inte är så ego när det gäller miljö å djur.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Ria74
2016-05-31 17:12
#1

Ekorrens ekologiska godis sälja i vanliga mataffärer. Inte veganska men många är vegetariska och alla är ekologiska.

Här kan du läsa om sortimentet: http://www.ekorrensekologiska.se/sortiment/

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Kadoor
2016-05-31 20:26
#2

Mycket lösgodis är faktiskt helt veganskt. Det gäller att läsa innehållet bara haha. ;) men sedan lär man sig efter ett tag & då är det lättare att hitta det man söker efter. Det som är viktigast att tänka på är gelatin, röda färgämnet e120(karmin, krossade löss alltså) samt bivax(minns ej nummer). Du har kanske koll redan men tänkte skriva det ändå, för säkerhetsskull. Sen är det självklart mjölk etc. som ska undvikas med, men det är ju lätt att gissa på ett ungefär vilka som innehåller & ite. Kan inte i huvudet exakt vilka sorter som är veganska, när jag väl är där så kan jag det. Tänk också på att inte alla märken har samma innehåll, trots att det är samma sort! Många glömmer kanske bort det.

Sen är djungelvrål och skittles helt veganska. Det är typ det jag äter, sen äter jag choklad men det är inte aktuellt då haha. Finns ett märke som heter Goody Good Stuff, vilket har en grön påse. Det de gör är veganskt(iaf de jag har ätit), ska finnas på typ ica. Finns flera olika smaker etc. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Flöffo
2016-05-31 21:17
#3

Finns jättemycket veganskt! iChoc choklad, Goody Good Stuff godis, delicatobollar, Singoalla, Oreos m.m.

//Flöffo

Turast
2016-06-01 10:04
#4

#3 delicatobollar innehåller dock palmolja :) (resten har jag inte hört talas om så det vet jag inget om haha)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Corgitok
2016-06-01 16:45
#5

Tack så mycket för svar!!

#4 Palmolja är väl vegansk? Inte bra för naturen, men veganskt?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

vendelay
2016-06-01 17:11
#6

#5 Palmolja är veganskt, men mycket dåligt för djur och miljö. Det är svårt eftersom de allra flesta matvaror faktiskt innehåller palmolja. Allt från margarin till potatisbullar till kakor osv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Turast
2016-06-01 18:20
#7

#5 precis, jag tänkte på "bra för miljö/djur" delen :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Carrosh
2016-06-03 23:14
#8

Renee Voltaire har veganskt godis. Det är rätt dyrt, men värt det om det är just vad man söker.

Annars får du kika i innehållsförteckningen på det du köper, och glöm inte kolla efter palmoljan (alltså att varan är fri från palmolja).

Det kan ta lite tid i början att läsa alla innehållsförteckningar, men man lär sig efter ett tag vad varorna innehåller och inte.

Ett annat tips är ju att göra eget godis. Då vet du ju precis vad det innehåller :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Corgitok
2016-06-03 23:42
#9

tack för tipsen!

Testade en godis från ekologiska ekorren och goodstuff och det var så gott!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Upp till toppen
Annons: