Annons:
Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 1955 ggr
Kininälskaren
2016-05-31 21:44

Sova hos honom?

När tycker ni att det är okej att sova över med en kille? Jag fyller femton om ett par månader (är 01:a) och har träffat en kille som är 15 (00:a). Mina föräldrar vet att vi gillar varandra, jag sagt det och har varit hemma hos honom väldigt mycket på senaste tiden och det är de ok med. De har träffat han också och då var han väldigt artig och trevlig enligt mina föräldrar. Han presenterade sig och tog i hand vilket mina föräldrar verkar uppskatta. Jag har frågat om jag får sova hemma hos honom, men det säger mina föräldrar nej till. Jag antar att det är för att de inte vill att vi ska ha sex, men det kan vi ju lika gärna ha när jag följer med honom hem från skolan?

Annons:
Scorpio97
2016-05-31 21:58
#1

Jag tycker nog inte det finns någon direkt ålder. Jag hade nog fått sovit över hos en kille oavsett ålder, precis som att jag har fått sova över hos en tjej oavsett ålder. Får man sova över hos en kompis borde man enligt mig även få sova över hos någon man är tillsammans med/träffar. Precis som du säger så kan man ju ha sex osv ändå, så det argumentet håller inte riktigt. Och då ser inte jag varför det skulle vara någon skillnad. 

Har du frågat dina föräldrar varför du inte får sova över hos honom? Kan dom ge en anledning? I så fall är det ju lättare att försöka hitta bra argument emot.
Får han sova över hos dig?

Annars är nog det bästa att bara acceptera att dina föräldrar inte vill att du ska sova över hos honom, och hoppas på att dom ändrar sig.


//Jessie

vendelay
2016-05-31 22:28
#2

Jag föreslår att du pratar med dina föräldrar. Fråga om det handlar om sex, och säg att ni lika gärna kan ha sex efter skolan. Berätta att du vet hur du ska ha säkert sex eller be dem om råd. 

När jag var yngre handlade det nog inte om sex när mina föräldrar sa ifrån, jag tror att de snarare var rädda att någonting skulle hända mig när jag inte var hemma. Inte vet jag, men typ att jag skulle bli våldtagen eller något. De är säkert bara rädda om dig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kininälskaren
2016-05-31 23:05
#3

Jag har pratat och diskuterat med mina föräldrar och det verkar handla om att de inte vill att jag ska ha sex innan jag är byxmyndig.

[Klave]
2016-05-31 23:47
#4

Då kan du väl fråga vad det är för skillnad ifall du är 14 år och 8 månader eller 15 år. Är man mogen och redo spelar det ingen roll enligt mig. Så länge man gör det säkert och med en person som man litar på.

Själv fick jag sova över hos min första kille (jag var 14 han 18) efter att mina föräldrar träffat honom några gånger. Antagligen för dom insåg att vi antagligen hade haft sex ändå när vi sågs på dagarna.

vendelay
2016-06-01 00:01
#5

#3 Om du säger att ni kan ha sex fastän det inte är natt då? Jag menar, rent teoretiskt kan ni ju till och med ha sex på skoltoaletten. Det är ett argument som inte riktigt håller.

Jag förstår dock dina föräldrar, jag har inga barn själv men jag vet inte hur jag skulle hantera det. Känns jättejobbigt att tänka på. Tycker ändå att det är viktigt att ni ska kunna prata med varandra och att de ska kunna ge argument för vad de bestämmer istället för att bara säga "för att vi tycker så".

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

powerade
2016-06-01 10:09
#6

Min mamma har varit likadan.. Men i slut ändan ha jag ändå fått xD

Annons:
OlgaMaria
2016-06-01 10:46
#7

Vänta tills du fyllt 15 och fråga då igen. Dina föräldrar känner sig säkert tryggare om ni varit tillsammans längre och de får lära känna honom lite mer, och det samma borde gälla för dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Linneahorse12
2016-06-02 13:16
#8

Jag ljög och sa att jag skulle sova hos en kompis, men drog till en kille istället. Det enda jag tror min morsa hade haft lite problem med var åldersskillnaden, han är ganska mycket äldre än mig. Men insåg att jag inte kunde dölja det länge till, så sa hur det låg till. Nu har morsan träffat honom och han har sovit här. Jag tror det handlar om att vara ärlig. Säg till dina föräldrar att du likaväl kan ha sex med honom efter skolan tex då. Du är 14, det är vanligt att en har sex i den åldern och tycker inte att dina föräldrar skall hindra dig heller

vendelay
2016-06-02 15:31
#9

#8 Menar inte att vara en skitstövel men det är inte "vanligt" att ha sex när en är 14 år, en övervägande majoritet av svenskar förlorar inte oskulden förrän de är mellan 16-17 år 🙂 (men det är självklart upp till var och en, så länge en är mogen och alla är med på det, jag bara säger det så att ingen får för sig att de flesta har sex som 14åringar)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[rumelle]
2016-06-02 16:30
#10

Vad säger de om du ber att han får sova över hos er istället?

[eliinmeyer]
2016-06-02 18:33
#11

#9 kanske vanligt var fel ord, men normalt är det :)

vendelay
2016-06-02 21:29
#12

#11 Fast "normalt" bygger ju på normen. Och normen är att inte ha sex förrän en är mellan 16-17 år. Det är INTE konstigt att ha sex när en är yngre än 16 men det är varken vanligt eller "normalt".

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[eliinmeyer]
2016-06-02 21:48
#13

#12 antar att det inte är normalt att vara gay, eller ha kort hår när man är tjej eller något annat som är normbrytare enligt så du tänker. Det är normalt, men inte normativt eller vanligt

Annons:
vendelay
2016-06-02 22:02
#14

#13 Nu blev det OT. Jag menade absolut inget illa. Jag tycker bara att det är viktigt att påpeka att genomsnittet ligger på 16-17 år eftersom väldigt många är stressade över att "förlora oskulden". Jag tycker att det är bättre att göra det när en är redo, och jag tror att det kan hjälpa när en vet att "alla" inte har sex när de är 12 år lixom. Förstår du hur jag menar? Att vara gay eller vara en korthårig tjej är inte samma sak eftersom det inte skadar någon. Det KAN skada någon att ha sex för tidigt. Jag menade som sagt inget illa, jag tycker bara att det är en viktig poäng att ta upp.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[eliinmeyer]
2016-06-02 22:36
#15

#14 nej jag vet att du inte menade något illa men att säga att det inte var normalt för att det inte följer normen va bara ett ganska dåligt uttryck då normativt/vanligaste och normalt inte är samma sak

Em_
2016-06-03 00:42
#16

Måste de vara just sexet föräldrarna oroar sig för då? Om TS redan är hos killen väldigt ofta och hon dessutom börjar sova där lär de inte se mycket av henne i sommar ^^ De har också varit unga och kära och fattar att det inte kommer bli en natt någon gång ibland om de säger ja.


IceTee
2016-06-08 18:21
#17

Jag var i din ålder när jag fick min första pojkvän. Fick till slut sova hos honom på sommarlovet, men han sov hos mig ibland också. Min åsikt är självklart att det inte är någon konstig ålder och du är snart byxmyndig (även om det inte skulle vara så stort problem att ha sex så länge båda är med på det)
Men jag håller med om att prata med dina föräldrar om att man faktiskt kan ha sex vid andra tillfällen är på natten. Är ni aldrig själva tillsammans liksom?

Medarbetare på Skor iFokus

Linneahorse12
2016-06-08 19:01
#18

#9 Påstod inte att majoriteten hade sex runt 14. Kanske formulerade mig knepigt. Det förekommer ofta att ungdomar i den åldern har sex, även om den övervägande majoriteten inte har sex då

vendelay
2016-06-08 19:03
#19

#18 Ja, absolut, jag förstod det, jag ville bara nämna det eftersom många stressar så med sex. Om en vill och ens partner(s) vill ha sex så är det såklart fritt fram men jag vill att ungdomar ska veta att alla runt om dem inte har haft sex. 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kininälskaren
2016-07-29 19:56
#20

#17 Jo vi är själva ofta, och vi har haft sex redan. Men mina föräldrar låter mig fortfarande inte sova hos honom. Tror att dom vill lära känna honom bättre.

Annons:
tiger tok
2016-07-29 20:15
#21

Fråga dem rakt ut varför du inte får sova över!

[Tilde]
2016-07-31 01:33
#22

#20 Bjud över honom på middag/någon aktivitet och låt dina föräldrar lära känna honom bättre då? :) Om de känner att han är en bra kille och de kan lita på honom borde de inte säga nej sen.

Upp till toppen
Annons: