Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 682 ggr
angelitoo
2016-06-01 10:23

Utseendefixering och samhällskrav

Jag känner att jag måste få skriva av mig någonstans, för detta är inget jag kan ta upp med mina vänner, de blir bara irriterade och säger emot. Jag känner mig så sjukt ful, jag vet att jag är det. Jag passar inte in i ramarna för vad samhället eller folk anser är vackert, jag ser inte bra ut. Jag mår så sjukt dåligt av detta. Sen kommer mina vänner som är typiskt snygga och klagar om att de aldrig får någon när de har kunna fått vilka killar de vill och att de är så fula när de hela tiden får höra motsatsen. Jag mår ännu sämre när de kommer till mig och klagar då jag vet att jag inte är som dem, jag passar inte in, jag känner mig värdelös. Jag avskyr att träffa folk nu för jag känner att alla dömer mig och bara koncentrerar sig på hur ful jag är och hur konstigt jag klär mig. Så hur gör jag för att se bättre ut, att passa in?

Annons:
Ikajo
2016-06-01 11:01
#1

Det bästa du kan göra för din egen skull är att släppa på alla krav. Du duger som du är. Du duger som du är! Alla lever med osäkerhet och funderingar. Men det är ingen annan än du själv som har rätten att bestämma över ditt liv.  Som ung är det lätt att jämföra sig med andra men alla är vi unika. Inifrån och ut. Och det är okej. Det är det som gör oss vackra. Det finns ingen mall för hur man ska se ut. Det finns ingen mall för hur man är vacker.
Acceptera dig själv. När det kommer till kritan så kommer människor alltid bry sig mer om vem du är framför hur du ser ut. Främmande människor bryr sig ungefär lika mycket om ditt utseende som du om deras, vilket är inte alls. Du är värdefull för att du är du. För dina talanger, för dina förmågor, för din personlighet. För att det är du.

Jag vet att man gärna vill passa in när man är ung men du kommer aldrig göra alla nöjda. Jag skulle föreslå att du fokuserar på dig själv. Älska dig själv, acceptera dig själv och känn självförtroende. Bry dig inte om vad andra tycker. Bry dig om vad du själv tycker. Och jobba för att du ska bli en person som du själv tycker om. Utseende är en så liten del av vad som faktiskt är viktigt. DU är viktig för att du är du. De bästa vänner du kan ha är de som uppskattar dig för den du är, inte för den de vill att du ska vara. Det är okej. Du har rätten att älska dig själv!

Och om din profilbild är ett foto har du verkligen ingenting att oroa dig över!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Klave]
2016-06-01 17:25
#2

Det är svårt att känna sig vacker med alla dagens krav men jag brukar tänka på hur löjligt det hela är. Att de modeller som vi tycker är vackra trotts det Photoshopas sönder tills de inte har några revben eller höfter kvar, att det finns folk i Hollywood som fyller rynkorna i sina händer med botox. Sedan har alla saker med sig själva som dom gillar mer eller mindre. Försök fokusera på de sakerna du gillar med dig själv och lär dig älska dig de sakerna du inte gillar.

Upp till toppen
Annons: