Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 877 ggr
Love Lejonhuvadekaniner
2016-06-01 13:48

Sommarjobb

Jag hörde av mig om att få sommarjobba på ett café där jag bor. Som svar fick jag att jag : Hej du är välkommen att besöka oss ring så bestämmer vi en tid. Jag är 15 år och vill verkligen jobba där. Så hoppas verkligen att jag får jobba där! Så jag ska ner dit i helgen men vet inte hur man gör hahah?! Vad ska man ha för kläder, hur gör man ett gott intryck? Det är första gången ! Så har ni några tips för hur jag ska göra.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Annons:
Hoseok
2016-06-01 14:33
#1

1. Klä dig som vanligt. Undvik kläder som sticker ut, var neutral.
2. Le så mycket du kan utan att det blir fejk. Visa intresse för allt arbetsgivaren säger. 
3. Var dig själv, men överdriv dina positiva sidor och vrid dina negativa sidor till det positiva. Säg aldrig negativa saker om dig på en intervju, och om du ska säga något negativt: Vrid det till något positivt.

vendelay
2016-06-01 17:10
#2

Wow, bra jobbat! Lycka till!! 👍🥳🤗

Säger om kommentaren över, klä dig "normalt". T.ex. hela jeans och en fin tröja. Ingenting som sticker ut alldeles för mycket. Starka färger brukar vara ett plus, åtminstone för mig, då brukar de kommentera efteråt att de mindes mig på grund av min gula tröja eller liknande. 🙂

Var intresserad! Ta reda på saker om företaget och försök ställa någon fråga (men det är jättesvårt, jag vet). Var glad och se intervjuaren i ögon. Undvik att ha ett "stängt" kroppsspråk, t.ex. ha inte armarna i kors över bröstet. Om du är nervös och börjar hålla på med håret eller liknande kan du lägga händerna i knät eller till och med sätta dig på dem om det går att göra utan att det syns. 

Tala tydligt. Det som är viktigast inom service är ju oftast utstrålningen och att kunna göra sig förstådd. Kunderna ska bli glada av dig. Sitt inte och titta ner i marken eller mumla eller tala för tyst (fast förstås inte för högt heller haha!), utan sträck på dig och visa att du har självförtroende och att du tycker att du är perfekt för detta jobbet.

Och som kommentaren ovan redan sagt: när du säger en negativ sak om det själv ska det kunna gå att vinkla till en positiv egenskap. Ett exempel kan vara: "Ibland har jag svårt att säga nej och tar på mig för mycket arbete men å andra sidan gör det att jag jobbar ännu hårdare och jag är alltid noga med resultatet". Kanske inte et bästa exemplet men jag kommer inte på något bättre just nu. Annars ska du bara betona allt som du är bra på och som är relevant för jobbet.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Äppelsnäckan
2016-06-27 20:50
#3

Hur gick det?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Love Lejonhuvadekaniner
2016-06-28 12:18
#4

Har sommarjobbat en vecka nu:) Mest diskat men även stått i kassan.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Äppelsnäckan
2016-06-28 14:21
#5

Super! Jättebra för CV:t.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

vendelay
2016-06-28 20:26
#6

Bra jobbat! 🥳🌺

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Corgitok
2016-06-30 22:54
#7

En fråga, varför inte kläder som sticker ut?  :) Kan det förstöra ens jobbchanser isåfall?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

vendelay
2016-06-30 23:06
#8

#7 Jag tycker att det är bra med kläder som sticker ut men inte alltför mycket. Exempel -

Dåligt: Tröja med sexuellt/kränkande/rasistiskt tryck på eller trasiga, smutsiga kläder
Bra: En färgglad tröja som gör att de minns dig, en söt kjol (t.ex. ser ut som en vattenmelon eller har katter på sig) som gör att de vill kommentera den - då minns de dig också.

Kläderna ska ju gärna vara relevanta för jobbet du söker och ändå matcha din personlighet. Det här är alltså vad jag tycker, jag är ingen expert och har ingen fakta, utan det är enbart mina egna åsikter, tankar och erfarenheter. 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Äppelsnäckan
2016-06-30 23:41
#9

#7 Min uppfattning är att arbetsgivare får ett mer seriöst intryck av en som klär sig mera neutralt, och tvekar till en som utsmyckar sig för mycket i alla regnbågens färger och har 10 hårspännen med muffins på, lite övrivet. Personligen skulle jag ta på mig en skjorta/blus/piké och jeans.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

vendelay
2016-06-30 23:45
#10

#9 Men tror du inte samtidigt att det är helt beroende på vilket jobb du söker också? På en mäklarfirma kan det nog vara bra att komma stiligt och nedtonat kläd, men om du ska jobba på t.ex. Andys Lekland kan det säkert vara populärt med kläder i alla färger och muffinshårspännen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Corgitok
2016-07-01 10:47
#11

#8 Jaha, tack för förklaring. Trodde ni menade att man tex inte kan ha sin egna stil. Eller att man inte borde ha tex kawaii,lolita och pop-stil  :)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Äppelsnäckan
2016-07-01 14:41
#12

#10 Jo det är klart.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Corgitok
2016-07-01 14:44
#13

Ganska synd ändå att folk är så ytliga, men alla ska ju vara samma enligt normerna och allting :P

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
vendelay
2016-07-01 19:32
#14

#13 Håller inte med - jag tror att det kan vara uppskattat att inte se ut som alla andra. Klart att det finns en gräns (speciellt beroende på vad för jobb det handlar om) men jag tror ändå att det är ganska fritt. Det kanske inte är så populärt att komma till en restaurang med ansiktet fullt av piercings eller att gå till matbutiken med röda linser men jag har åtminstone uppfattat det som att min ganska barnsliga klädstil har varit uppskattad på arbetsintervjuer (har bland annat jobbat inom restaurang, fastighetsskötsel, en butik).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Littlepig]
2016-07-02 22:42
#15

Mailade du eller hur tog du kontakt? :)

vendelay
2016-07-02 22:51
#16

#15 Om du skriver vem du pratar med är det lättare att rätt person svarar 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Corgitok
2016-07-02 23:16
#17

#14 Beror väl lite på. Vet inte hur gammal du är men av ungdommar kan man få bitchblickar om man inte är som de andra. Om man inte har massor av smink, adidasskor, adidasbyxor och alla dessa trender. Alla ska vara samma typ. Inte exakt i min skola men många andra. Tycker det borde vara uppskattat men nja.. Vuxna uppskattar nog det om det inte är "för mycket" dock :p

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Corgitok
2016-07-02 23:16
#18

Ursäkta min svenska där. Är på mobolen

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

vendelay
2016-07-02 23:29
#19

#17 Jag tror att det beror på vad för människor en befinner sig runt och hur "paranoid" en är (jag menar det inte på ett dåligt sätt). Jag har alltid varit ganska utstickande och eftersom jag inte är speciellt uppmärksam på hur andra reagerar på t.ex. min klädsel så har jag inte märkt något negativt. Jag är 21 år, och när jag gick i skolan var det inte som du beskriver. I de skolor jag gick på åtminstone. Som sagt, jag tror att det beror mycket på hur du är och vilka människor du väljer att vara med 🙂 (Och det är ju ungdomarnas generation som är de nya vuxna om några år, så varför inte förändra det här tänket och låta alla vara som de är?)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: